Kunnen meerdere huurder huurtoeslag aanvragen?

Huurtoeslag aanvragen?

Wie kan huurtoeslag aanvragen bij gezamenlijk wonen? Ik en mij vriendin willen gaan samenwonen, en een huis huren dat als rekenhuur niet hoger is dat het toegestane maximum. Bij doen van de proefberekening met de gegevens van ons beide, heb ik recht op toeslag. Voor haar geld dan uiteraard dezelfde berekening, en ook zij zou daar recht op hebben. Waar ik alleen niet uitkom, is of wij beide de toeslag kunnen aanvragen, of slechts één van ons. Dit tweede lijkt mij logischer gezien het één woning betreft, en je dus één keer de toeslag krijgt. Alleen vind ik hier geen duidelijk antwoord op. Dus simpel geformuleerd:

Wie kan huurtoeslag aanvragen/krijgen:

Ik, zij, of allebei ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het antwoord is eenvoudig. De huurtoeslag wordt voor beide aangevraagd. 1 persoon is de aanvrager, de andere persoon is de toeslagpartner. Als er geen fiscaal c.q. toeslagpartnerschap is is de andere persoon de medebewoner. Belastingtechnisch maakt dit geen verschil. Het maximum inkomen van beide (toetsingsinkomen genoemd – gelijk aan verzamelinkomen) mag in beide situaties niet meer zijn dan € 30.000 - jaar 2016

Let op:
De aanvrager is verantwoordelijk voor de afhandeling van de toeslag. Hij of zij geeft zijn / haar rekeningnummer op. Dit mag ook een gezamenlijk rekeningnummer zijn. De toeslag wordt op zijn / haar rekeningnummer gestort. Als er geld achteraf tegoed is of terugbetaald moet worden is de aanvrager hiervoor verantwoordelijk. Of er geld tegoed is of bijbetaald moet worden blijkt uit de definitieve beschikking van de huurtoeslag. De aanvrager is ook verantwoordelijk voor het doorgeven van de wijzigingen in de persoonlijke situatie. Wijzigingen zoals inkomens wijziging, verhuizing, kinderen erbij of eraf.

N.B: de Belastingdienst bemoeit zich niet met onderlinge afspraken of regelingen tussen aanvrager en toeslagpartner c.q. medebewoner.
fisbel