Wat te doen als mijn werkgever mijn proeftijd niet wilt uitbetalen?

Ik heb twee dagen proef gelopen bij een strandtent. Na die twee dagen heb ik besloten dat dit niets voor mij is. Nu wacht ik nog steeds op mijn salaris, het geld waar ik 12 uur voor heb gewerkt. Ik heb al meerdere malen gevraagd waar dit blijft. Al mijn bankgegevens ect. ook al doorgestuurd. Nu is het zo dat de werkgever mij nog moet inschrijven bij een bedrijf die salaris verlonen.

Alleen denk ik niet dat zij dit al heeft gedaan want ik heb het nog steeds niet binnen. Ik heb zwart gewerkt die twee dagen, dus wat kan ik nu doen zodat ik mijn salaris toch krijg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe lang is dat geleden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lekker gaan eten daar en zonder te betalen weglopen. Dat zal ze leren!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lees ik tussen de regels door dat je zelf geweigerd hebt je kopie legitimatie af te geven ?? Bij een van je opmerkingen . Ja waar ben je dan mee bezig ? Je AS werkgever is verplicht die gegevens op geldigheid te controleren en in z'n administratie te bewaren . Dus je wil zelf zwart werken lijkt het . Of ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik lees dat in een opmerking van jou onder een antwoord v Jancim . Was dit officieel een proeftijd ?? Of een dagje proef meelopen ? Bij een officiële proeftijd wordt er betaald maar een dagje meelopen of je wel de skills hebt die je zegt te hebben vaak niet . Daarbij een bedrijf mag geen euro loonbetalen aan een anonieme Stagiare of werknemer . Zelfs als ze de inhoudingen en afdrachten maximaal afdragen .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@EnkateTev,
Naar aanleiding van het antwoord van VANBELLEJean, gaat het hier om een Nederlands of Belgische situatie?

Antwoorden (3)

Al werk je maar twee dagen in de maand, je zult op je salaris moeten wachten tot de kalendermaand is afgelopen ; eerder worden de lonen voor die maand niet uitbetaald. Als het dus eind juni /begin juli is geweest dat je een blauwe maandag voor ze gewerkt hebt, zul je toch tot augustus moeten wachten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Las ik net overheen ; er staat dat je zwart gewerkt hebt. Dat kan het verhaal wel een beetje anders maken. Dan valt er namelijk niks in te schrijven of uit te betalen, heb je geen poot om op te staan en kun je met wat pech fluiten naar je centen. Zwart geld wordt ook in de regel handje contantje uitbetaald en niet via de bank, want dan zou de fiscus er wel eens lucht van kunnen krijgen.

Met zwart werken kun je relatief iets meer verdienen omdat je geen premies en belasting afdraagt , maar je hebt naast geen plichten ook totaal geen rechten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb die twee dagen zwart gewerkt. Daarna wouden ze me inschrijven voor 'wit' werk.. Maar ik vond het niets en liet het bij de proeftijd
Als je nog geen contract had, heb je geen poot om op te staan, en komt het neer op de eerlijkheid van je ex-werkgever. In het geval van zwartwerken zal hij je ook niet inschrijven bij het bureau, omdat het dan bij hem wel op papier komt. Echt zwartwerken wordt betaald met zwart geld, dus sowieso contant.
Afhankelijk van wat je zelf wilt, hoe de relatie met je ex-werkgever is en hoe jij hierin staat, kun je overwegen te zeggen dat je anders het zwartwerken gaat aangeven. De boete die hij dan riskeert is vele malen hoger als jouw salaris uitbetalen.
Als je wel een contract had, kun je dat aandragen als bewijs en evt instanties inschakelen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer genoeg waren alleen de proefrijden op zwart. Na die twee dagen vroegen ze mij kopies mee te nemen om mij in te schijven. Dit wou ik alleen niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hopen dat ze je uitbetaald en anders helaas pindakaas.
Aan zwart werken zitten meer risico's dan alleen de belasting.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een eerlijke werkgever zal zich niet met zwart werken inlaten. Dus hier betalen zal ook wel niets worden.
Oei, niet je werkgever maar JIJ zit met een probleem, en ik ben nagenoeg zeker dat de wetgeving van België ook voor jou geldt.

Een proeftijd is, zeker sinds de eenmaking van arbeiders+ bediendenstatuut in België een TWEESNIJDEND zwaard. Dat betekent, dat het zowel de werkgever als de werknemer beschermt.

JIJ hebt iets gevaarlijks gedaan, want JIJ hebt het proefbeding verbroken en je 'vaste' termijn, dus enkel jij bent in de fout. Je zult nooit geld zien van je werkgever als jij bent opgestapt. Integendeel, de werkgever zou strikt genomen een schadevergoeding van jou kunnen eisen doordat je GEEN arbeid leverde voor de termijn van het proefbeding of de vaste duur.

Was het bijvoorbeeld ziekte (werk te zwaar), dan zou het wellicht in je voordeel hebben uitgedraaid.

Normaal gezien zul je nooit je geld zien, want die twee dagen wegen niet op tegen de rest van de termijn waarbij je de werkgever liet zitten, integendeel, eigenlijk moet jij dan bijv. nog 5 dagen betalen door het afwezig blijven op het werk.

Denk er eens over na, dit is logisch.

PS: In werkelijkheid betalen meer dan 90% van de werkgevers toch die twee dagen uit, omdat het zoveel juridische miserie geeft en een advocaat voor hen meer kost dan die twee dagen en de werkgevers nu al echt 'ziek' worden van de administratie om in je rechten te treden en ook rechters soms de werkgevers blijven bestraffen vanuit een illusie dat die werkgevers oppermachtig, steenrijk, mensonvriendelijk e.d. zijn (niets is minder waar, al heb je overal en altijd soorten van werkgevers, net zoals je hier duidelijk een geval hebt van een werknemer die niet al te cosher is).

Enkate Tev, mag ik je vragen hier eens bij jezelf stil te staan, voor je heel je toekomst op die manier kapot maakt en je een onbetrouwbare mens blijft die primo niet gaat babbelen met een werkgever als iets niet lukt, en secundo ook zijn woord breekt (op wat kan men anders betrouwen?) en tertio wegloopt als het moeilijk gaat en quater onrechtmatige dingen vraagt en enkel aan zijn/haar rechten en nooit aan zijn/haar plichten denkt.

Zo kunnen we toch geen betere maatschappij creëren en natuurlijk is werken lastig. Anders zou het nooit betaald worden! Leg de lat voor jezelf hoger, niet lager, en ik beloof je een veel gelukkigere toekomst op lange termijn (niet op korte termijn).

Dien gerust klacht in, de meesten zullen niet durven typen wat ik hier stel. Maar ik ben o.a. gerechtsdeskundige en dien objectief te blijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een onzin. De proeftijd is ervoor dat de werknemer en werkgever beiden kunnen opzeggen zonder dat daar consequenties aan vastzitten. Het is proefperiode waaruit kan blijken dat het vanuit een van beide partijen geen goede keuze was om deze overeenkomst aan te gaan.
In de proeftijd kun je gewoon op ieder moment opzeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat we hier een beetje 'babylonisch' taalverwarren. Kreeg een oud Nederlands contract en daar klopt het dat 'proeftijd' net dient om een contract te kunnen opzeggen in het begin: Zie wikipedia op https://nl.wikipedia.org/wiki/Proeftijd_(arbeidsovereenkomst) Maar sinds 01/01/2015 is een proeftijd VERBODEN in een korte arbeidsovereenkomst, wat natuurlijk niet meer dan logisch is. Lees het artikel op http://hetarbeidsrechtadvocatenkantoor.nl/proeftijd-langer-toegestaan-korte-arbeidsovereenkomst/ Bij een strandtent kan het onmogelijk over een contract van lange duur gaan. Dus is er GEEN proeftijd maar een contract van bepaalde duur en moet elk van beide partijen liefst mondeling overeenkomen het vervroegd te stoppen dan wel een goede reden opgeven. Eventueel was de arbeider al te zwak op voorhand voor dit zware werk, en dan kan er sprake zijn van dwaling. Ik denk dat het contract best eens online wordt gezet... maar er is gene. Dus de vraag stelt zich: Heeft die daar ooit gewerkt, want wettelijk MOET er altijd op voorhand een schriftelijk (studenten?) contract zijn opgesteld. Volgens mij is er alleen zwart, en dus zie je niets, en is er misschien helemaal niets. En ook niets te betalen dus. Probeer maar voor de rechter, denk dat beide partijen een blauw oog daar zullen oplopen en een sneer zullen krijgen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk op het gekende (ook game)forum 9lives had men een concreet contract doorgegeven en daarin stond letterlijk dat men de eerste 7 dagen verbonden was te werken en dat ook de schadevergoeding was bij opzeg. Zie http://www.9lives.be/forum/werk-studie/722334-studentencontract-afzeggen.html#post13296522