Hoe zijn sociale premies geregeld als je geen inkomen hebt?

Normaal worden van je inkomen sociale premies betaald, maar hoe zit het als je geen inkomen hebt? Bijvoorbeeld in een letselschadezaak waarbij de tegenpartij je gemiste inkomen vergoed. Kom je dan niet in de problemen met je aow e.d?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

U betaalt premie voor de volksverzekeringen als u in Nederland verzekerd bent voor de volksverzekeringen en inkomen geniet. U bent bijvoorbeeld verzekerd voor de volksverzekeringen als u in Nederland woont of in Nederland in (echte) dienstbetrekking werkt.

U betaalt mee aan de premies voor de werknemersverzekeringen als u loon of een uitkering ontvangt en jonger bent dan de AOW-leeftijd.
Als er géén inkomen is, hoeven er ook geen sociale premies te worden betaald. Als men de AOW-leeftijd heeft bereikt en minimaal 50 jaar in Nederland heeft gewoond, is er recht op volledige AOW.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het volledige AOW-pensioen wordt verkregen als men in de 50 jaar voor de AOW-leeftijd altijd verzekerd is geweest. Bijvoorbeeld: AOW-leeftijd is 65 jaar en 6 maanden. Er wordt dan AOW opgebouwd tussen de 15e verjaardag + 6 maanden en de 65e verjaardag + 6 maanden. Is de AOW-leeftijd 70 jaar of wellicht nog ouder (huidige minderjarigen), dan wordt er AOW opgebouwd tussen de 20e en 70e verjaardag. Er zijn geluiden dat er tegen die tijd helemaal geen AOW meer bestaat. Maar dat is koffiedik kijken
fisbel