Loonbeslag zodat je niets over hebt, mag dit en kan dit?

Ik ben een studente van 24 en heb vandaag een loonbeslag gehad. Ik krijg stufi en werk daarnaast. Ik heb al een tijdje een lesgeld achterstand, maar heb dit links laten liggen door mentale problemen. Ja dom, iknow mijn eigen schuld. Maar nu heb ik dus een loonbeslag gekregen op mijn loon. Ik heb hierover gebeld want mijn stufi gaat op aan mijn huidige lesgeld en huur. Hierdoor heb ik nu dus geen geld meer omdat er beslag is gelegd op mijn loon. Ik heb aangegeven bij de beslaglegger dat ik nu niks kan en daarop krijg ik het antwoord dat ik stufi heb. Ik snap dit niet goed, want ik heb nu geen stuiver over om van te leven. Mag dit en kan dit ? Ik weet me geen raadt namelijk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee. Op ern bedrag van 90% van de bijstandsnorm mag geen beslag worden gelegd. De bijstandsnorm van een allernstaande is 70% van het nettominimumloon. Kijk dus of je nog over hebt (van werk en studiefinanciering samen) 90% × 70% x nettominimumloon. Al met al is dat niet veel. Nog in aanvulling: @ Op studiefinanciering (...) kan geen beslag gelegd worden. Wanneer op een ander inkomen beslag gelegd is, en men ontvangt tevens studiefinanciering (...) dan moet dit wel op de beslagvrije voet in mindering worden gebracht. Ongeacht de hoogte van het werkelijk ontvangen bedrag aan studiefinanciering (...), moet het normbedrag voor levensonderhoud en indien van toepassing een toeslag voor een partner of eenoudergezin, in mindering worden gebracht.

Toegevoegd op 04 december 2019 06:10: tekst

Alleen met een vonnis of dwangbevel mag een deurwaarder beslag leggen op uw loon of uitkering. Uw werkgever of uitkeringsinstantie is verplicht hieraan mee te werken. De deurwaarder moet altijd rekening houden met uw beslagvrije voet. Uw beslagvrije voet is het gedeelte van uw loon of uitkering dat u nodig heeft om van te kunnen leven. Uw werkgever of uitkeringsinstantie maakt aan u de beslagvrije voet over. De rest van uw loon gaat rechtstreeks naar de deurwaarder, net zolang totdat u de hele schuld heeft betaald. Zoals InekeZ1 zegt is het. Probeer een bedrag af te spreken met de deurwaarder wat jij kan missen zodat loonbeslag wordt opgeheven. Denk dan aan een bedrag tussen de € 35 en € 100. Werkt het kantoor daar niet aan mee dan kan je het proberen met een klacht bij hun beroepsgroep. Nog even een klein standje : ( Leg niet de schuld bij iets anders dan jezelf en werk er aan, ook al ben je ziek zwak of misselijk.

Bronnen:
https://www.kbvg.nl/6387/ik-heb-een-vorder...
https://www.juridischloket.nl/schulden-en-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100