Loonbeslag zodat je niets over hebt, mag dit en kan dit?

Ik ben een studente van 24 en heb vandaag een loonbeslag gehad. Ik krijg stufi en werk daarnaast. Ik heb al een tijdje een lesgeld achterstand, maar heb dit links laten liggen door mentale problemen. Ja dom, iknow mijn eigen schuld. Maar nu heb ik dus een loonbeslag gekregen op mijn loon. Ik heb hierover gebeld want mijn stufi gaat op aan mijn huidige lesgeld en huur. Hierdoor heb ik nu dus geen geld meer omdat er beslag is gelegd op mijn loon. Ik heb aangegeven bij de beslaglegger dat ik nu niks kan en daarop krijg ik het antwoord dat ik stufi heb. Ik snap dit niet goed, want ik heb nu geen stuiver over om van te leven. Mag dit en kan dit ? Ik weet me geen raadt namelijk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee. Op ern bedrag van 90% van de bijstandsnorm mag geen beslag worden gelegd. De bijstandsnorm van een allernstaande is 70% van het nettominimumloon. Kijk dus of je nog over hebt (van werk en studiefinanciering samen) 90% × 70% x nettominimumloon. Al met al is dat niet veel. Nog in aanvulling: @ Op studiefinanciering (...) kan geen beslag gelegd worden. Wanneer op een ander inkomen beslag gelegd is, en men ontvangt tevens studiefinanciering (...) dan moet dit wel op de beslagvrije voet in mindering worden gebracht. Ongeacht de hoogte van het werkelijk ontvangen bedrag aan studiefinanciering (...), moet het normbedrag voor levensonderhoud en indien van toepassing een toeslag voor een partner of eenoudergezin, in mindering worden gebracht.

Toegevoegd op 04 december 2019 06:10: tekst