Wat gebeurt er met je vordering als de schuldenaar in de schuldsanering zit?

Het gaat om een particulier die een vordering via de rechtbank heeft toegewezen gekregen aan een andere particulier. Die blijkt in de schuldsanering te zitten en de bewindvoerder geeft al jaren lang geen informatie over of er nog enig geld betaalt gaat worden op deze schuld.

Op internet lijkt niets terug te vinden over de rechten van een schuldeiser als de schuldenaar in de schuldsanering zit . Een tweede vraag is eigenlijk nog het volgende: Een vordering aan een particulier is nog ca 20 jaar invorderbaar. Kan deze schuld ook nog ingevorderd worden nádat de schuldenaar weer uit de schuldsanering is of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Rudolf
11 jaar geleden
Dit is een zeer complexe materie. Weet je wel zeker dat betrokkene in de schuldsanering zit, want als je al jaren niets gehoord hebt van de bewindvoerder, heb ik hierover sterk mijn twijfels. Ik kan morgen ook het gerucht de wereld inbrengen dat ik in de schuldsanering zit en dat er bij mij niets te halen valt. Ik heb als schuldeiser net een dergelijke zaak achter de rug en wil indien gewenst de opgedane kennis graag met je delen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb wel de uitspraak van de rechter gezien, waarin de schuldsanering is toegewezen en een emailadres en naam van de bewindvoerder

Het beste antwoord

De schuld die de rechter heeft toegewezen was die ook aangemeld bij de schuldsanering?

Met andere woorden bent u door de bewindvoerder op de hoogte gesteld van de schuldsanering?

Is dit het geval bent u akkoord gegaan met de schuldsanering en zal u dat gedeelte krijgen naar ratio verdeeld onder de schuldeisers, de uitspraak van de rechter doet daar niets aan af.

Bent u niet benadert heeft de schuldenaar de schuld niet kenbaar gemaakt en is de gehele schuld per direct invorderbaar en verliest de schuldsanering zijn werking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De schuld is door de rechtbank toegewezen, toen heeft de advocaat er een deurwaarder naartoe gestuurd en toen is gebleken dat hij nét schuldsanering toegewezen had gekregen en is de schuld automatisch aangemeld bij de schuldsanering
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zal je de verdeelvergadering moeten afwachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mede door de reactie die later nog gegeven is

Andere antwoorden (3)

Meestal is het zo dat degene die in de schuldsanering zit een betalingsregeling krijgt, waarmee hij dus alsnog zijn schulden moet afbetalen, maar uitgespreid over een bepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk dat is het dus he, dat had ik ook gehoord van iemand die in de schuldsanering had gezeten. Maar het is al vier jaar geleden en er is nog niet 1 voorstel gedaan en de bewindvoerder zegt dat het nog maar valt te bezien of er iets te verdelen valt. Waardoor ik mij afvraag of een schuld zomaar aan de kant geschoven kan worden.
Als je in de schuldsanering zit word vaak op kleine rekeningen een kwijtschelding verricht. Grote bedragen worden door 3e aan de eisers betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat hier om een grote schuld trouwens
Er speelt hier een aantal zaken. Ik ga er van uit dat het om een wettelijke schuldsanering gaat, omdat je het over een bewindvoerder hebt. Als de particulier die de vordering heeft, zich heeft aangemeld als schuldeiser bij de bewindvoerder dan moet de bewindvoerder informatie verstrekken. De bewindvoerder werkt uiteindelijk voor de schuldeisers en niet voor de schuldenaar.

De schuldenaar moet al zijn vorderingen opgeven aan de bewindvoerder, deze neemt vervolgens contact op en bepaalt of de vordering meegaat in de regeling. Een vordering op een particulier is in de meeste gevallen een concurrente schuld, die wel wordt meegenomen, echter geen dubbel percentage krijgt uitgekeerd.

Dat is dus anders dan in een van de vorige vragen wordt aangegeven, over een uitkering van ongeveer een 3e. Dat mag wettelijk helemaal niet. Alle schuldeisers moeten hetzelfde worden behandeld, zoals in de wet wordt aangegeven.

Als deze vordering niet mee is genomen in de schuldsanering, wordt er aan het eind ook geen schone lei voor verleent en blijft de vordering bestaan. De periode van 20 jaar is in geval van een faillissement en hier dus niet aan de orde. Voor gewone vorderingen is de verjaringstermijn 5 jaar.

Ik zou de vordering alsnog aanmelden bij de bewindvoerder met het risico dat er maar een klein deel van terugontvangen gaat worden. Anders vervalt de schuld na uitspraak van de schone lei. Een schuldenaar krijgt geen schone lei als blijkt dat er zich, na het verkrijgen van de schone lei, toch nog feiten of omstandigheden hebben voorgedaan, die, als ze eerder bekend waren geweest, hadden kunnen leiden tot beëindiging van de schuldsanering. Deze feiten of omstandigheden hebben dan geleid tot benadeling van de schuldeisers.

Daarvan zou hier dan nog sprake kunnen zijn, want de schuldenaar wist hier van gezien de gerechtelijke uitspraak.