Mag een zorgverzekering je weigeren als je in de WSNP zit en naar hun wil overstappen?

Voor de goede orde: er is geen schuld bij de "oude" zorgverzekeraar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ken ook iemand die in de WSNP zit en sinds kort zijn aanvullende verzekering ook stop gezet is hierdoor. En dan snap ik 1 ding niet; Die persoon moet nu zelf heel veel ziektekosten zelf betalen....o.a voor zijn COPD. In mijn ogen klopt dit niet , want iemand die al zo in de shit zit krijgt alleen maar weer meer schulden want ziektekosten nota s zijn niet te betalen door de gewone man. Vind dat hier beter na gekeken moet worden, want je zet iemand zijn gezondheid wel onder druk omdat die persoon bijna niet meer na een dokter gaat ivm de kosten.

Antwoorden (3)

In principe mag geen enkele verzekeraar mag je weigeren voor de basisverzekering.
Die acceptatieplicht geldt echter niet voor aanvullende verzekeringen ; daar mogen ze wel degelijk aanvullende voorwaarden aan stellen (bijvoorbeeld een gezondheidsverklaring) of helemaal niet aan beginnen.

Alleen je huidige zorgverzekeraar mag je (verder) weigeren op grond van bijvoorbeeld fraude of niet betaalde premie. Als er nog een vordering openstaat, kun je feitelijk niet overstappen voordat die betaald is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
In principe mag geen enkele verzekeraar mag je weigeren voor de basisverzekering. Zoals je ook aangeeft mag het dus wel er mag dus geweigerd worden bij schulden bij de zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alleen door degene waar je schulden had, en dat voor vijf jaar. In principe dus, met die uitzondering.
ronron1212
7 jaar geleden
Maar dat geldt niet voor iedereen: mensen die een betalingsachterstand hebben bij de huidige zorgverzekeraar, mogen niet zomaar overstappen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mag een zorgverzekering je weigeren als je in de WSNP zit en naar hun wil overstappen? Wat is nou het antwoord?
tinus1969
7 jaar geleden
@MrTomaat; het simpele feit dat je in de WSNP zit is dus niet genoeg. Er moet ook een betalingsachterstand bij de zorgverzekeraar zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet "ook", ik denk dat je enkel bedoelt. Er moet *enkel een betalingsachterstand bij de zorgverzekeraar zijn.
> WSNP is irrelevant
> nee is het antwoord op de vraag
Als je nog een schuld hebt bij je zorgverzekering mag je niet overstappen naar een andere zorgverzekering. Dus op die gronden kan je geweigerd worden om over te stappen
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staat toch : er is GEEN schuld bij de oude verzekeraar ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien stond die toevoeging er 27 minuten geleden nog niet, en is deze pas toegevoegd ná het antwoord van ronron
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
27minuten moet zijn 17 minuten
ronron1212
7 jaar geleden
In mijn antwoord ben ik toch duidelijk alleen als er een schuld is bij de zorgverzekeraar kun je niet overstappen anders dus wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is geen toevoeging. Dan staat er namelijk: toevoeging na 4 minuten: tekst Het punt genoemd door ronron1212 is dus idd irrelevant omdat we zeker weten dat dat niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ligt eraan, de vrager kan op dat punt niet geweigerd worden. Maar deze stelt een open vraag (voor iedereen dus).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het probleem zit hem dus in de vraagstelling en de interpretatie hoe je dat moet beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze zin is alleen heel gek: Dus op die gronden kan je geweigerd worden om over te stappen Als je al zeker weet dat dat niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het zo het meest correct?:
"Mag een zorgverzekering je weigeren als je in de WSNP zit en naar hun wil overstappen?" Nee, alleen als je nog een schuld hebt bij de oude verzekeraar. (WSNP heeft er namelijk niets mee te maken) "Voor de goede orde: er is geen schuld bij de "oude" zorgverzekeraar." Dus voor de jouw(de vrager) geldt het niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Het probleem is dat je de vraag niet beantwoord. De vraag is niet waar je wel voor geweigerd kan worden, de vraag is of in de WSNP zitten een reden mag zijn voor weigering. min dus
ronron1212
7 jaar geleden
@MrTomaat ik geef ook aan in mijn antwoord dat dat de enige reden is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je geeft niet aan dat dat de enige reden is. Je geeft aan dat dat een mogelijke reden is. De vraag is of WSNP een reden is. Die vraag beantwoord je niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt mijn antwoord op de letter?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alle informatie die jij geeft klopt. Je antwoord is geen antwoord op de vraag.
ronron1212
7 jaar geleden
@MrTomaat ik ga niet meer met jou in discussie je blijft aan de gang zo als altijd WSNP heeft niets te maken met wel of geen schuld alleen met hulp bij schuld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het maakt niet uit wat WSNP is. De vrager vraagt of dat een reden kan zijn voor weigering. Mijn antwoord is Nee. Jouw antwoord wil dat ook zeggen volgens mij, maar doet dat niet. Is feit A een reden voor weigering? Jouw antwoord:
Feit B is een reden voor weigering Mijn antwoord:
Feit A is geen reden voor weigering Uit jouw antwoord blijkt niet dat A geen reden is, immers zowel A als B kunnen theoretisch een weigering zijn. Dat jij heel goed snapt dat A geen reden kan zijn, zegt niet dat de vrager dat snapt. Immer zij stelt de vraag. Dat je daar niet over wil discussiëren snap ik niet, bij anderen ben je ook heel correct als je reageert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
*immers
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"In mijn antwoord ben ik toch duidelijk alleen als er een schuld is bij de zorgverzekeraar kun je niet overstappen anders dus wel." Uit welke zin/woord blijkt dat dan? Waarom breidt je je antwoord niet uit? Als je nog een schuld hebt bij je zorgverzekering mag je niet overstappen naar een andere zorgverzekering.
>
*Alleen als je nog een schuld hebt bij je zorgverzekering mag je niet overstappen naar een andere zorgverzekering. (andere redenen zijn er niet) Zijn logisch gezien toch hele andere antwoord van elkaar?
Iemand die te maken heeft met de Schuldsaneringsregeling Natuurlijke Personen (WSNP) kan niet zomaar overstappen naar een nieuwe zorgverzekeraar. Hij heeft te maken met een bewindvoerder, die o.a. zorgdraagt voor de doorbetaling van de vaste lasten en moet verantwoording afleggen aan de rechter-commissaris. De Schuldsaneringsregeling is een wettelijke regeling die het mogelijk maakt om maximaal binnen 36 maanden weer schuldenvrij te zijn.
http://www.justitia.nl/faillissementsrecht/schuldsanering-natuurlijke-personen.html#
De belangrijkste regels zijn opgenomen in de artikelen 284 -362.

De Zorgverzekeraars Nederland hebben afgesproken dat zodra de verzekeringnemer is toegelaten tot de WSNP de bestuursrechtelijke premie-inning wordt gestopt. De cliënt betaalt niet langer de premie van de verzekeraar, maar de bestuursrechtelijke maandpremie die is vastgesteld door het Zorginstituut. De op dat moment geldende zorgverzekering mag niet worden opgezegd of worden ontbonden. De betaling geschiedt meestal via de directe doorbetaling vanuit de uitkering of via de boedelrekening. Zodra de cliënt (de term is saniet) weer is afgemeld bij het Zorginstituut, wordt er gestopt met het incasseren van de bestuursrechtelijke-premie en de cliënt betaalt dan ook weer de normale premie van de polis. Van het Zorginstituut ontvangt hij na tien weken na de afmelding een eindafrekening met een overzicht van de betaalde en nog te betalen premiebedragen.
http://www.zorgverzekeringslijn.nl/bestuursrechtelijke-premie/

Dan pas heeft de cliënt het recht om aan het einde van het jaar te wisselen van zorgverzekeraar. De schuldenaar kan wel zelf beslissingen nemen omdat hij handelingsbevoegd blijft, maar alleen als het gaat om (financiële) zaken die niet toebehoren en/of binnen het WSNP-traject vallen.

Maar aangezien de saniet geen contracten mag wijzigen of nieuwe contracten mag aangaan tijdens de WSNP-periode, dient hij de wens om van zorgverzekeraar te wisselen te bespreken met de bewindvoerder. Het is aan de bewindvoerder of hij deze wens inwilligt of de vraag nog voorlegt aan de rechter-commissaris aan wie hij verantwoording moet afleggen.

Er zijn dus twee voorwaarden:
1ste men mag niet (meer) ingeschreven staan bij het Zorginstituut;
2de men dient dit eerst te bespreken en te overleggen met de bewindvoerder.

Pas als dit allemaal positief geregeld is, is er geen belemmering om van zorgverzekeraar te wisselen aan het einde van het jaar, maar alleen voor het basispakket.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Kunnen we nu concluderen dat het antwoord op de vraag "Ja" is, of "Ja, dat is goed mogelijk"?
Computoon
7 jaar geleden
Dit antwoord op de hoofdvraag (Mag.... t/m overstappen) lees ik als een "ja, tenzij..." ofwel een voorwaardelijk ja.