Kan ik een vriendin met een slechte thuissituatie in huisnemen?

Mijn beste vriendin (17) heeft op dit moment een nogal slechte situatie thuis, het komt er op neer dat het veiliger voor haar is en bovendien ook beter voor haar (wat zal er wel allemaal niet in haar hoofd omgaan) om daar weg te gaan, Ik geef ontzettend veel om haar en ik woon dicht bij school en wil haar graag een paar weken of dergelijke in huis nemen tot dat die imbeciel van een vader van haar eens tot z'n verdomde zinnen komt, en mijn moeder (waarmee ik alleen woon) wil dat arme schaap ook graag helpen, enige waar we mee zitten is dat mijn moeder een uitkering heeft en we willen problemen met de gemeente, svb en zo vermijden, ook willen we jeugdzorg ofzo hier buiten houden ivm met pijnlijke memoires uit het verleden.

Pls help een radeloze bezorgde beste vriend,

Toegevoegd na 5 uur:
Bedankt voor de reacties en antwoorden, heb haar opgehaald met toestemming van haar moeder want haar vader was weg te drinken, ze blijft hier op ten minst 2 nachtjes daarna gaat ze naar een andere vriendin te logeren wat en in de tussentijd hopen we die man in een inrichting ofzo te krijgen aangezien hij mentaal niet helemaal 100 is en hij een gevaar voor zn gezin, zn buurt en met zn drinkgedrag ook voor zichzelf is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Je vriendin kan altijd bij je " logeren" .
Zolang haar woonadres niet bij de gemeente verandert, kan ze zonder gevolgen voor het UWV bij jullie zijn. Omdat ze minderjarig is zal een ouder wel toestemming moeten geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je moeder een uwv uitkering heeft is er geen probleem. Heeft zij een bijstand uitkering van de gemeente, dan is de enige juiste weg om de situatie te bespreken met haar consulent van de gemeente. Hoe wil je moeder opeens iemand erbij hebben met alle kosten van eten enzo zonder zelf in de problemen te komen? Misschien heeft de gemeenteambtenaar goede tips en deze kan ook zorgen dat er geen misverstanden ontstaan over hoeveel mensen er nou bij jullie in huis wonen. Kortom: zoek steun bij de gemeente, zij zouden juist blij moeten zijn met een jullie bereidheid om een ander mens te helpen. Na dat gesprek met de consulent kun je altijd nog beslissen of en welke hulp je kunt bieden aan je vriendin.

Antwoorden (1)

Dat kan maar je moet in dat geval melding doen bij de Raad voor de Kinderbescherming. Laat je dat na, dan riskeer je vervolging wegens het onttrekken van een minderjarige aan het ouderlijk gezag. Let goed op want het luistert allemaal nogal nauw. Zie o.a. art. 280 Sr.