mijn zoon werkt ju fulltime, krijg ik daardoor minder bijstand? als ik op internet opzoek ga dan zegt de een onder de 23 jaar wordt er niet ingekort.

Mijn zoon gaat fulltime werken, wordt er nu ingekort op mijn bijstandsuitkering? De ene site zegt dat het geen invloed heeft bij een leeftijd onder de 21jaar. Een andere site geeft aan dat het heeft te maken met de hoogte wat hij gaat verdienen. Hoe zit dat nu in 2015?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
ronron1212
8 jaar geleden
Dat is een beetje wisselt per gemeente je kun daarvoor het best even langs gaan bij het loket van je gemeente.

Het beste antwoord

De Participatiewet is op 1 januari 2015 in werking getreden. De gevolgen van deze wet ondervindt u vanaf 1 juli 2015. Want er is overgangsrecht voor mensen met een bestaande bijstandsuitkering op 31 december 2014.

In de wet is er sprake van de kostendelersnorm. U krijgt tot 1 juli 2015 een bijstandsuitkering die op de oude manier is berekend. Daarna geldt ook voor u de kostendelersnorm. Dat betekent in uw situatie dat u 50% van de bijstandsnorm gaat ontvangen. In plaats van 60% of 70% nu.

Bij de kostendelersnorm telt het aantal huisgenoten mee voor de hoogte van uw bijstandsuitkering. Hoe meer personen van 21 jaar of ouder in uw woning, hoe lager uw bijstandsuitkering. Als uw zoon jonger is dan 21 jaar, is er geen invloed op uw bijstandsinkomen. Als hij 21 jaar is en niet valt onder de wet studiefinanciering is hij kostendeler en heeft dat invloed op de hoogte van uw uitkering. Hoeveel uw zoon verdient is, in tegenstelling tot de oude regeling, niet langer van invloed. Het aantal meetellende personen (kostendelers) in een huishouden telt voor de hoogte van de bijstand. Zie de link in de bron.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn vraag is heel duideljke beantwoord. Hartelijk dank daarvoor!