Moet ik na betaling alsnog incassokosten betalen?

Ik moest aan een incassobureau 75 euro betalen vóór 14 mei jl. Ik heb deze rekening betaald op 13 mei omdat ik eerder geen geld had. Dat heb ik via internetbankieren gedaan.
Dus dat bedrag moet dan na overboeking meteen op hun rekening staan. Vanochtend op 15 mei kreeg ik een email dat het nu 125 euro is omdat ik te laat heb betaald. Gisteren was Hemelvaart, dus een feestdag. Zij zeggen dat ik verzuimd op tijd heb te betalen. Ben ik verplicht een verhoging van 50 euro te betalen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, je hebt toch op tijd betaald. Dat het incassoburo dat nog niet weet is hun probleem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freefluweel
Het gaat om de dag waarop ze het geld op hun rekening moeten hebben staan; niet om de dag waarop je de overboeking hebt gedaan.
Zoals de antwoordgever al zegt: het is wat flauw van het incassobureau, maar ze staan in hun recht.
Ivana
8 jaar geleden
Hou je poot stijf!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik lees net in de brief dat het bedrag de 14e moet zijn bijgeschreven. Maar dat was dus Hemelvaart. Ik dacht de 13e dat het bedrag gewoon meteen via internetbankieren er meteen op zou staan. Dus nu weet ik het niet zeker meer of ik wel in mijn recht sta. Voor mij is het gezien mijn inkomsten heel erg veel geld. Het blijft kinderachtig want het stond er vanochtend bij hun gewoon op. Het ligt denken ik ook aan de medewerker die je hebt. Dat was echt een onvriendelijk en akelig mens. Hoop dat ik er uitkom. Maar heb weinig vertrouwen.
Ivana
8 jaar geleden
Normaal hoort een bank het meteen over te schrijven. Binnen Nederland is het op dezelfde dag bijgeschreven op de andere rekening. Banken doen soms rare en klantonvriendelijke dingen, dat ligt niet aan jou. Je hebt op tijd betaald bij normaal geldverkeer. Poot stijf houden.

Het beste antwoord

Alleen als je allebei een rekening bij dezelfde bank hebt staat het er direct bij; anders ontvangen ze het in de loop van de volgende werkdag. Als het gisteren geen Hemelvaartsdag was geweest was je op tijd geweest. Ze hebben het dus waarschijnlijk nog niet ontvangen. Dat kan soms onvoordelig uitpakken, normaal krijg ik geld op de 25e, maar in april duurde het tot de 28e vanwege het weekend en Koningsdag!

Toegevoegd na 2 minuten:
Formeel staan ze in hun recht, maar een telefoontje met de mededeling dat op je afschrift de 13e staat kan misschien helpen, vooral als je tot na de middag wacht, dan staat het geld waarschijnlijk wel op hun rekening. Ik vind het eerlijk gezegd wel flauw misbruik van de extra feestdag te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even bellen wil in deze gevallen inderdaad vaak wel helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb vanochtend vroeg meteen gebeld uiteraard. Heb hoogoplopende ruzie met de medewerkster gehad over de telefoon. Ik kreeg echt geen voet aan de grond. Ik had meerdere rekeningen betaald de 13e en kreeg daar vanochtend netjes een bevestiging van, maar dit incassobureau (Groenewegen) is niet voor rede vatbaar.
Ik heb zo'n brutaliteit naar klanten toe nog nooit meegemaakt. (Ik bleef namelijk netjes aan de telefoon) Het is gewoon belachelijk dat ze deze feestdag als excuus gebruiken om te beweren dat ik niet op tijd heb betaald. Het staat er nu toch op? kijk, als ik een week te laat zou hebben betaald begrijp ik het nog wel, maar 1 dag (dat ook nog een feestdag was) is wel erg over de top. Bovendien zien ze op hun computer ook dat ik de 13e heb betaald!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@xani
Ze staan in hun recht; het had namelijk bij hen binnen moeten zijn op de 13e. Blijkbaar was dat niet het geval.
Ja, het is vervelend. Ja, het is kinderachtig en ja, ze hebben het recht aan hun zijde.