is het normaal dat je moeder van 22 jaar met een kind van 5 maanden 3 maanden moet wachten op een uitkering??

na een relatiebreuk sta ik er nu alleen voor, 22 jaar met een kind van 5 maanden, bijstand aanvragen gaat nog niet, moet eerst 28 dagen naar werk zoeken, daarna duurt het ongeveer 8 weken voordat je geld krijgt, dit moet toch zeker anders kunnen?. hoe moet ik dan mijn kind voeden, mijn rekeningen betalen, en leven, wie weet hoe dit werkt???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Erg vervelend dat je in deze situatie zit. Ik wil je allereerst heel veel sterkte wensen. Wat betreft je vraag snap ik dat het voor jou oneerlijk klinkt, maar dit zijn eenmaal de procedures. Stel dat jij in die 28 dagen een leuke baan of opleiding vindt, levert dit meer op dan een bijstandsuitkering. Ik snap dat werken misschien lastig voor jou is omdat je voor je kindje moet zorgen, maar helaas zijn de regels wat ze zijn.

Wel kun je, zodra jij je aanvraag hebt ingediend, een verzoek indienen voor een voorschot. Of je recht hebt op een bijstandsuitkering staat immers niet gelijk vast en het duurt meestal enkele weken voordat er een formeel besluit is genomen over je recht op een uitkering. In de tussentijd moet je ergens van kunnen leven, vandaar de voorschotregeling. Het is mogelijk dat aan er een voorschot wordt verstrekt van 90 procent van de toepasselijke bijstandsnorm. Dit besluit moet worden genomen binnen 4 weken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Bij een scheiding wordt er altijd alimentatie van de vader geeist voor het kind, en meestal ook voor de partner.
Hij lijkt me eerder een aanspreekpunt dan de bijstand, waar ik mede voor op moet draaien. Ik heb ook zelf voor mijn kinderen betaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De sociale dienst zal eisen dat je ex de alimentatie betaalt die hij wettelijk verschuldigd is - naar draagkracht natuurlijk. Je Bijstandsuitkering zal dat dan aanvullen tot het sociaal minimum. Maar als je recht hebt op (kinder)alimentatie, kun je dus niet zelf hier vanaf zien omdat je 'toch een uitkering krijgt', omdat je dan gewoon geen volledige uitkering krijgt. Dus zelfs als je verwacht dat hij zal weigeren te betalen of helemaal niet draagkrachtig genoeg is, dan moet je toch alimentatie eisen en die procedure in. Pas als de rechter vaststelt dat hij niet kan betalen of als je aan kunt tonen dat hij gewoon niet betaalt ondanks dat je de juiste procedures hebt gevolgd, houdt de sociale dienst geen rekening meer met de alimentatie. Dat is dus ook nog iets om in je achterhoofd te houden. Maar hadden jullie ook samen helemaal geen spaargeld of bezittingen die geld waard zijn, heeft je ex een inkomen? Dan zou ik zeggen dat hij in elk geval het onderhoud van jullie kind moet betalen, of dat je moet afspreken dat jij leent uit het nog te verdelen vermogen tot jouw aanvraag rond is.