hoe kan ik 200 deutsche marken inwisselen voor euro's zonder helemaal naar Frankfurt te moeten afreizen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (2)

Door het in een bankkantoor in een stad dichter bij de Nederlandse grens te doen.
Het kan bijvoorbeeld al in Düsseldorf, Mönchengladbach, Dortmund, Bochum, Essen, Münster, en Osnabrück.
http://www.optimal-banking.de/bank/bundesbank-filiale.php

Daar staat te lezen:
Eine praktische Dienstleistung für den privaten Bankkunden bietet die Deutsche Bundesbank an:
Eintausch von DM-Bargeld. Altes D-Mark kann umgetauscht werden.

En “Taucht altes DM-Bargeld auf, bitte nicht wegschmeißen! Jede Filiale der Deutschen Bundesbank tauscht es gebührenfrei um.”

Of je daarvoor klant bij die bepaalde bank moet worden, staat er niet duidelijk bij.

Toegevoegd na 42 minuten:
Ik heb verder nergens de indruk gekregen dat je klant bij een Duitse bank moet worden.

De wisselkoers ligt vast: 1,95583 DM levert 1 Euro op.

Je kunt het ook per post opsturen, dan is verzekeren belangrijk. En de enveloppe moet aan bepaalde eisen voldoen.
Alle bijzonderheden lees je op http://www.banktip.de/konten-karten/artikel/d-mark-kostenlos-in-euro-umtauschen/d-mark-kostenlos-in-euro-umtauschen/

Terzijde: toevallig heb ik vannacht nog wat bijzonderheden aangevuld bij een eerdere reactie die de nieuwe gunstig geprijsde rechtstreekse (stop)treinverbinding tussen Arnhem en Düsseldorf (Airport) ter sprake bracht. Daarmee kun je ook naar de stad Düsseldorf doorreizen. Zie daarvoor zonodig de vraagreacties op http://www.startpagina.nl/v/vervoer/vliegtuigen/vraag/617984/laatste-overstap-amsterdam-dusseldorf-gebeurt .

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een bron http://www.eu-info.de/euro-waehrungsunion/5006/5068/5022/ die bevestigt dat e.e.a. gratis is en dat er geen tijdslimiet voor geldt:
“DM-Bargeldtausch: Die Annahmestellen der Deutschen Bundesbank
Die Deutsche Bundesbank tauscht kostenlos und unbefristet

In Deutschland ist der Umtausch von DM-Bargeld gebührenfrei und unbefristet bei folgenden Niederlassungen der Deutschen Bundesbank möglich" (hier heb ik alleen de plaatsen dicht bij NL vermeld):

Niedersachsen
Osnabrück, Schlagvorder Straße 27, (05 41) 3 31 54-0

Nordrhein Westfalen
Bielefeld, Kavalleriestraße 24, (05 21) 96 35-0
Bochum, Universitätsstraße 72, (02 34) 30 76-0
Dortmund, Hiltropwall 16 (02 31) 91 50-0
Düsseldorf, Berliner Allee 14, (02 11) 8 74-0
Essen, Moltkestraße 31, (02 01) 2 66 06-0
Hagen, Grabenstraße 20, (0 23 31) 3 67 76-0
Köln, Gustav-Heinemann-Ufer 96-100, (02 21) 37 03-0
6 jaar geleden
een GWK kantoor, kun je zo binnen lopen - hou alleen rekening met de koers
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Uw informatie is compleet onjuist, en uw bron vermeldt hier dan ook niets over. De Deutsche Mark is (net als de gulden) geen geldige valuta meer.
Duitsland heeft net als Nederland de euro als betaalmiddel. “Kan ik overgebleven buitenlandse valuta inwisselen voor euro's bij een GWK Travelex vestiging?
Ja, het is mogelijk buitenlands geld (alleen bankbiljetten) in te wisselen voor euro's. __Alleen valuta waarin GWK Travelex handelt kan worden ingeleverd.”__
Bron: https://www.gwktravelex.nl/meest-gestelde-vragen Met guldens kunt u echt alleen nog bij De Nederlandsche Bank terecht.
En idem dito kunt u met DM ook alleen nog maar bij de Deutsche Bundesbank terecht.
De DM komt dan ook nergens voor in de koersinformatie van GWK Travelex. Net zomin als bijvoorbeeld de Franse Franc. Op de nederlandstalige site staat in de FAQ alleen iets over het inwisselen van guldens, namelijk, dat het alléén bij De Nederlandsche Bank kan:
“Kan GWK Travelex mij van dienst zijn met het inwisselen van Nederlandse guldens; zowel briefpapier als muntgeld?
Helaas kunt u bij GWK Travelex niet meer terecht met Nederlandse guldens. Deze guldens kunt u nog wel inwisselen bij De Nederlandsche Bank. Het gaat hierbij alleen om biljetten. De termijn voor het wisselen van munten is inmiddels verstreken.” Voor de D-Mark als eveneens door de euro vervangen buitenlandse “voormalige valuta” geldt dus een vergelijkbaar voorbehoud. -