Waardebonnen die verlopen zijn.

Is er een wettelijke basis, of een stelsel van goede gebruiken, waarop ik mij kan beroepen om een verlopen waardebon alsnog te laten valideren of te laten vervangen door een nieuwe waardebon?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Zolang er een waarde op de tegoedbon staat aangegeven, is deze onbeperkt geldig.
Waardepapier kan niet zijn waarde verliezen door een 'houdbaarheidsdatum'.
De winkelier is verplicht de het waardepapier te accepteren.

Het wordt een ander verhaal als er op de bon een bepaald product kan worden gehaald, bijv. een gratis cd bij inlevering van deze cadeaubon.

Moet dus een geldbedrag zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij het kopen van een cadeaubon betaalt u de winkelier vooruit, zodat u later een artikel kunt uitzoeken ter waarde van het bedrag dat op de cadeaubon staat vermeld. De winkelier is niet verplicht om de cadeaubon in te wisselen voor geld.

Als er op de cadeaubon geen datum staat, dan is de bon onbeperkt geldig. Indien er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon staat, dan kunt u de bon gedurende vijf jaar inwisselen. Winkeliers verkopen ook cadeaubonnen met een beperktere geldigheidsduur. In dat geval staan er vaak een uitgiftedatum en een geldigheidsduur op de bon. Een geldigheidsduur van korter dan één jaar is meestal onredelijk. De verkoper moet dan aantonen dat in zijn geval een kortere geldigheidsduur wel redelijk is, bijvoorbeeld de consumptiebonnen of muntjes op een bepaald feest of festival.

Indien geldigheidsduur van uw cadeaubon verstreken is, kunt u niet afdwingen alsnog een artikel te mogen uitzoeken. U bent in dat geval afhankelijk van de coulance van de winkelier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een waardebon is minimaal een jaar geldig.Er moet echter een datum van afgifte opstaan.
Na de vervaldatum hoeft de leverancier de bon niet meer accepteren.In sommige gevallen doen ze het nog wel,maar het is geen wettelijke verplichting'.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe is het een wettelijk betaal middel en sluit ik mij voor zover aan bij het bovenstaande verhaal echter wettelijk gezien mag je de bon inleveren waneer je wil ookal staat er een datum op de bon. Dit zal natuurlijk niet van harte gaan maar je hebt recht op je tegoed. Winkeliers zetten voornamelijk een datum op de tegoedbon zodat deze in hetzelfde boekjaar meegenomen kan worden op de balans en zij dus niet voor onverwachte kosten komen te staan als je hiermee een aantal jaren later komt.