Hoe kan ik mezelf het beste voorbereiden voor mijn stage?

Ik ga stagelopen bij een verzekeringsbureau, en daar moet ik de adminastratie bij regelen en telefoontjes op nemen etc. We krijgen ook een pakket van school dat we ook moeten doen in bepaalde uren van die stage, hoe kan ik me het beste voor bereiden, en moet ik nog speciale formele kleren kopen ( ik heb pakken)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Nee hoor , ik denk niet dat je daar iets speciaals voor moetkopen. Doe gewoon op de eerste dag iets nets aan, en je merkt vanzelf wel wat de "kledingvoorschriften"zijn. Verder niet te gespannen zijn, je gaat dingen leren, dus het is heel normaal dat je veel nog niet weet. Werk is heel anders dan school.
het zal dus best even wennen zijn, vraag als je iets niet begrijpt,
succes
11 jaar geleden
Je kunt je alvast verdiepen in de literatuur behorende bij de opdrachten. Dat helpt je alert te zijn in je werkomfeving en dingen voor je opdeachten op te pikken.
De eerste dag zou ik als ik jou was in pak komen en kijken wat de rest aan heeft. Tip: trek een katoenen tshort onder je overhemd aan. Als je dan zweet, trekt dit in je shirt en kan jij colbert- en vlekkeloos rondlopen.
Probeer snel notities te leren maken. De eerste dagen krijg je training op je taken, maak je daar vooraf geen zorgen over. Je notities bepalen hoeveel je na je inwerkperiode nog na moet vragen. Probeer dus alles op te schrijven (mbt de uitvoering van je taken).
Wel is het verstandig een beeld te vormen van de taken die je moet doen. Hierdoor kom je voorbereid over en kun je vragen stellen als iets onverwachts is of wat je niet hoort maar wel verwachtte te moeten doen.

Succes!

Ps. Begin meteen aan je opdrachten en vraag hier wekelijks een middagje voor. Zo kun je op het bedrijf ook navraag doen bij collega's en interne stukken raadplegen als naslagwerk.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Stageopdrachten vooraf doorlezen

- Aan leidinggevende een halve dag per week vragen voor het uitvoeren van de stageopdrachten (als dit niet vanzelf al wordt aangeboden.)

- Regels voor correspondentie en spelling nog eens goed doornemen, als er twijfels zijn. Het komt niet professioneel over een klant aan te schrijven met 'Beste meneer' (nog erger: 'Beste,' in een e-mailbericht) of te eindigen met 'Groetjes'. Een goede taalkundige verzorging is ook van belang voor je stageverslagen: die moeten ook in goed Nederlands gesteld zijn. (Ik ben wel eens 'het factuur' en 'de formulier' tegengekomen en elementaire fouten in de werkwoordspelling: 'de klant betaald niet'. Deze fouten haalt de 'spellingchecker' er niet uit. Ze komen niet professioneel over en als ze in correspondentie met de klant terecht komen, straalt dat negatief af op de organisatie waarvoor je werkt.)

En nog wat tips als je op stage bent:
- zo snel mogelijk de namen van buiten leren van je tijdelijke collega's en wat ze doen;

- aantekeningen maken als bepaalde werkzaamheden worden uitgelegd door je collega's en deze notities netjes uitwerken. Dus niet doen alsof je op het uitlegmoment alles kunt onthouden zonder het op te schrijven en vervolgens voortdurend vragen gaan stellen.

- er rekening mee houden dat je tijdelijke collega's ook hun werkzaamheden hebben. Val ze dus niet lastig met alles waar je met gezond verstand zelf uit kunt komen (de categorie 'hoe haal ik de nietjes eruit') en als je ergens echt niet uitkomt: laat het dan even liggen en verzamel de vragen die je mocht hebben om ze in één keer te stellen. Ga door met andere taken, die je al wel beheerst.

- Je zult waarschijnlijk om de paar weken stageverslagen moeten maken voor school. Niet alles wat je geleerd hebt in de eerste paar weken in het eerste verslag schrijven. Dat voorkomt dat je op een gegeven moment 'niets meer om te schrijven hebt' in het tweede verslag omdat je een deel van de werkzaamheden al beheerst. Kortom, laat in de verslagen zien dat je kennis wordt opgebouwd en dat je alles steeds beter beheerst.

- Sluit je aan bij de gewoontes ter plaatse. Als iedereen om de beurt koffie gaat halen, dan jij ook. l

Toegevoegd na 20 minuten:
- stel nu al de reistijd naar je stage-adres vast, rekening houdend met verkeershinder.
- Als je om 08.30 uur moet beginnen, moet je ook echt om 08.30 uur kunnen beginnen. Dus je jas enz. heb je dan al uitgetrokken.

- Spreek met anderen niet negatief over het kantoor.

- Doe niet mee aan geroddel.
Computoon