Mag je facturen uit een vorig jaar crediteren?

Mag je een onbetaalde factuur uit een vorig jaar, waar btw voor is afgedragen aan de belastingdienst, alsnog crediteren in een nieuw jaar? In theorie kun je dan een negatief bedrag aan BTW afdracht krijgen in een nieuw kwartaal.
Ik wil de afgedragen btw dus terug krijgen omdat ik die uiteindelijk zelf nooit ontvangen heb.

3 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (1)

Nee. Daarvoor verricht je geen boekhoudkundige handeling, er komt geen creditnota.

Wat dan wel? Rechtstreeks corrigeren in de btw-aangifte.
Van de site van de Belastingdienst:

Teruggaaf door oninbare vorderingen
Als u een factuur stuurt aan uw klanten en u past het factuurstelsel toe, dan moet u de btw die vermeld staat op die factuur direct aangeven en betalen. Betaalt uw klant de factuur uiteindelijk niet of maar gedeeltelijk, dan is uw vordering (gedeeltelijk) oninbaar. U hebt dan dus onterecht btw betaald. U kunt deze btw van ons terugvragen zodra het zeker is dat uw vordering oninbaar is.

Past u het kasstelsel toe? Dan kunt u geen teruggaaf vanwege oninbare vorderingen krijgen. Als u het kasstelsel toepast, dan berekent u de btw over uw inkomsten in het tijdvak waarover u btw-aangifte doet. Dit betekent dat u geen btw afdraagt over (het deel van) het factuurbedrag dat u niet hebt ontvangen. Btw die u niet hebt betaald, kunt u ook niet terugvragen.

Wanneer btw terugvragen?
U kunt de btw terugvragen zodra het zeker is dat uw vordering (gedeeltelijk) oninbaar is. De vordering wordt in ieder geval als oninbaar beschouwd uiterlijk 1 jaar na de uiterste betaaldatum die u met uw klant hebt afgesproken. Als er geen betalingstermijn is vastgelegd, dan geldt de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen nadat uw klant de factuur heeft ontvangen.

Hoe btw terugvragen?
Het btw-bedrag dat u wilt terugvragen, verwerkt u in de aangifte over het tijdvak waarin de 1-jaarstermijn is verstreken of waarin duidelijk is geworden dat de factuur oninbaar is. In die btw-aangifte trekt u het btw-bedrag dat u terugvraagt af van de verschuldigde btw die u bij rubriek 1a of 1b invult. Daarnaast trekt u bij rubriek 1a of 1b de omzet van de oninbare vordering af van de omzet over het betreffende tijdvak.

Zie voorbeelden in de bron.
Als je weet dat een debiteur bijv. failliet is gegaan, dan kun je de btw dus eerder terugvragen dan een jaar na de datum dat de factuur betaald had moeten zijn.
Toegevoegd op 18 november 2020 21:12: tekst
Computoon
3 jaar geleden
paulos
3 jaar geleden
Bedankt Toon. Weer wat geleerd.