Van huur naar koop - hoe gaat dat met de gemeentelijke belastingen?

We hebben onlangs een huis gekocht, 1 juni is de overdracht. Momenteel wonen we nog in een huurappartement.

We moeten de gemeentelijke belastingen van 1 juni t/m 31 december voor ons nieuwe koophuis betalen.

Maar hoe zit het met de gemeentelijke belastingen die wij voor het hele jaar voor onze huurwoning moeten betalen? Deze rekening zal waarschijnlijk een deze dagen op de mat vallen. Ik wil dit even goed van te voren hebben uitgezocht want ik wil natuurlijk liever niet dubbel betalen.

Is hier een gebruikelijke manier voor hoe dit het beste afgehandeld kan worden? Ik kon hier niks over vinden op website van gemeente of andere instanties.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (3)

Tot 1 juni betaal je gemeentebelasting over je huurhuis. Als je nu over heel 2014 gaat betalen voor het huurhuis, kun je gewoon het teveel betaalde terugkrijgen. Je kunt ook naar het gemeente loket gaan en de situatie uitleggen. Mogelijk krijg je dan een lagere rekening.
Maar blijf goed opletten wat er op je nota's staat en wat je betaalt, want ook gemeenten kunnen niet administreren, en maken veel fouten.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Gemeentelijke belastingen betaal je voor een heel jaar. Als je verhuist dat krijg je geen nieuwe rekening. Je hebt namelijk al betaald.
Reddie
10 jaar geleden
@ronron1212 , jawel, maar bij de gemeente betaal je behalve voor het gebruikersdeel nu ook het eigenaarsdeel.
ronron1212
10 jaar geleden
Ja en?
Het gaat van een leien dakje. Gewoon goed melden dat je van een huurwoning naar een koopwoning gaat verhuizen of bent verhuisd. Maak desnoods bezwaar tegen de aanslag waarvan je meent dat je die niet meer (geheel) behoeft te betalen. Soms wordt er geen rekening gehouden met veranderingen in de loop van het jaar. Maar ik denk dat langs de weg der geleidelijkheid alles wel op zijn pootjes terecht komt. Vooraf exact uitrekenen, hoezeer gewenst, kost veel tijd voor weinig. Wellicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let goed op. Je betaald alleen belasting over de periode dat je er woont. Hierbij houdt de gemeentelijke belastingdienst de gegevens van GBA aan.

De notaris kan dit zeer goed uitleggen. Soms wordt er via de notaris een verrekening gemaakt en soms gaat dat via de gemeentelijke belastingdienst.

Mocht het misgaan, teken dan gewoon bezwaar aan en het wordt recht gezet.

Het gaat zo vaak mis dat er al standaard formulieren zijn.

Let op sommige belastingen kijken naar de situatie op 1 januari en sommige kijken naar de periode dat er daadwerkelijke gewoond wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Of u OZB moet betalen, is afhankelijk van de situatie op 1 januari 2014. Als u op die datum eigenaar van een woning of bedrijfspand was, betaalt u OZB over het hele jaar 2014. Ook als u op 1 januari 2014 gebruiker/huurder van een bedrijfspand was, moet u over het hele jaar 2014 OZB betalen. Let op. Een verkoop of beëindiging van het gebruik leidt dus nooit tot een belastingteruggave door de gemeente.
Wel is het in de regel zo dat bij een verkoop in de loop van het jaar de notaris de al betaalde OZB tussen de oude en de nieuwe eigenaar verrekent.