Mogen schuldeisers van mijn partner ook mijn zorgtoeslag in beslag nemen?

Hallo allemaal,

ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.

door dat mijn partner een schuld heeft bij de Flanderijn van Eck en nou word al jaren door de Flanderijn zijn zorgtoeslag in beslag gehouden maar omdat ik zijn toeslagpartner ben hebben ze dan ook recht erop om mijn zorgtoeslag in beslag te houden?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik maak me namelijk erg zorgen erom omdat we dan anders maandelijks niet uit komen met etensgeld

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik maak me namelijk erg zorgen erom omdat we dan anders maandelijks niet uit komen met etensgeld

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Hebben jullie relatie, samenlevingscontract?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een relatie maar geen samenlevingscontract
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat het om een schuld van een zorgverzekeraar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt het gaat om een schuld van een zorgverzekeraar van mijn partner

Antwoorden (2)

Als er op jouw polis geen betaal achterstand is mag men geen beslag leggen op jouw gedeelte van de zorgtoeslag.
Voor je partner mag dit alleen als er achterstallige betaling is op de premie van de BASIS verzekering.
Zie link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zorgtoeslag wordt altijd uitgekeerd aan één persoon, ook al is er een toeslagpartner. Het is dus zeer waarschijnlijk dat de deurwaarder de gehele zorgtoeslag (dus ook jouw "deel") met de schuld zal verrekenen. Er zijn twee opties:

1. Je neemt contact op met de deurwaarder en vraagt of ze jouw deel vrij kunnen laten. Het zou redelijk zijn als ze alleen het deel inhouden dat ze altijd hebben ingehouden.

Als ze er niet aan mee willen werken dan:
2. Je kan de zorgtoeslag op jouw naam aanvragen. De deurwaarder kan er dan niet meer aan zitten. Wat er dan wel gebeurt is dat waarschijnlijk het loonbeslag opgeschroefd gaat worden. Dat kan doordat jouw partner de zorgtoeslag weer bij zijn inkomen op moet tellen.