Moet ik geld wat ik "doorgeef" deklareren?

Mijn moeder begint een BV (GmbH) in Duitsland en heeft er een tweede persoon voor nodig, dat ben ik. Ik moet 20.000 € naar de Duitse rekening van de BV overmaken. Dit geld krijg ik van mijn moeder. Zij maakt het dus eerst naar mijn rekening in NL over en dan maak ik het aan de BV in DE over. Mag dat wel op die manier? Zou de belastingdienst hiervan bezwaar kunnen maken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
tinus1969
6 jaar geleden
Dat hangt er vanaf waarom je moeder die tweede persoon nodig heeft. Wat gaat die BV/GmbH doen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze moderneseert haar winkel en wil zelf niet de eigenaar zijn maar een werknemer bij de GmbH. Dit doet ze omdat ze de winkel eigenlijk zo snel mogelijk wil verkopen (hij bestaat al 25 jaar), maar wel werknemer wil blijven. Dit werd haar aanbevolen door de belastingadviseur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind het een vage constructie. Jij krijgt geld van je moeder om het naar haar (BV) over te maken.
In hoeverre ben je dan een 'tweede persoon' (volgens Duits recht)? Als jij 20.000 euro krijgt, kan ik me voorstellen dat de belastingdienst vragen kan gaan stellen. Waarvoor krijg je die 20.000 euro? Maar zo? De grens voor een schenking ligt onder voorwaarden op 25.500 euro, https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/ik-krijg-een-schenking-betaal-ik-schenkbelasting Is die belastingadviseur bekend met Nederlands én Duits (belasting)recht?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dankje voor de link, dat was wel hulpvardig. Ik zal de Duitse belastingadviseur nog eens vragen. Volgens hem is het in Duitsland best normaal om op die manier een GmbH op te starten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Natuurlijk is het advies of de uitleg van de duitse belasting adviseur zeer nuttig. Maar check even of deze persoon zowel het Duitse als het Nederlandse belastingrecht kent. Ik verwacht niet dat in Duitsland voor de vraagsteller aangifte dient gedaan te worden. Als prive persoon dan.

Het beste antwoord

Dit is wat de belastingdienst broekzak vestzak situatie noemt. Als je een familiebedrijf of binnen een familiezaken doet komen dit soort dingen voor. En nu is een schenking of doorsluizen van geld zeer gebruikelijk en komt veel voor.

Dit is geen schenking, want er hoort een tegenprestatie bij deze transactie.

Technisch is overmaken van geld onder deze voorwaarde een schuld. Je leent geld van je moeder en je betaald deze binnen een redelijke periode weer terug. Zolang er geen schulden zijn op de peildatum van 1 januari. Dan hoeft deze schuld niet gedeclareerd te worden. Dus zeer waarschijnlijk hoeft er niets aangegeven worden in box 3. (Vermogen en schulden).

Zakelijk maak je voor je moeder onkosten. Je werkt voor je moeder en je moet investeren in het bedrijf van je moeder. Dus onkosten en dat geef je aan onder overige werkzaamheden. Nu vallen de onkosten en de onkostenvergoeding tegen elkaar weg. Maar om open kaart te spelen en geen gedoe achteraf te krijgen kun je beter de overboeking en de vergoeding zetten onder overige inkomsten. Mocht je een vergoeding krijgen voor je werkzaamheden in de BV van je moeder, dan kan je dat daar deklaren of aangeven.

Als ik het verhaal zo lees, dat verwacht ik niet dat jij grote inkomsten uit die buitenlandse BV van moeder zult hebben. Dus het valt onder de vrijstelling. Dus hoeft geen belasting over deze activiteiten betaald worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Perfect, bedankt voor het gedetailleerde aantwoord!