Moet ik mijn toeslag terug betalen en zo ja hoe weet ik dat?

Ik ben naar het buitenland vertrokken en mijn verzekering liep tot 4 april door. Nu zie ik met behulp van mijn DigiD dat ik maar recht heb op 2 maanden toeslag, ik heb er 4 gekregen. Moet ik dit terug betalen, en zo ja hoe moeten ze mij dat laten weten, er is totaal niks bekend waar ik zit. Ze weten dat ik in het buitenland zit, maar mijn adres is en e-mail is onbekend bij de dienst (en dat wil ik zo houden). Kunnen ze dit bedrag terugvorderen en hoe informeren ze mij?

9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/adreswijziging_doorgeven_buitenland
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als u belasting en of toeslagen moet betalen of terug betalen, dan zal de betreffende dienst(Belastingdienst) trachten u op uitputtende(alle in het werk stellen) wijze te benaderen(op de hoogte te stellen van uw tegoeden of verplichtingen) eventueel door publicatie in de nieuwsbladen. Hiermee wordt u geacht op de hoogte te zijn gesteld dat u nog iets verschuldigd bent. U kunt zich niet beroepen op het niet ontvangen van poststukken in dat geval. Dat kan ook ten aanzien van de invordering buitenland. En bij voldoende hoogte van de schuld kan dat leiden tot paspoortsignalering. En dan hebt u een heus probleem.

Antwoorden (1)

Zoals het er nu voorstaat gebeurt er weinig als je in dat Buitenland BLIJFT. Mocht je ooit eens willen terugkeren naar NL dan staat er bij je aankomst een leuke verassing te wachten. Terugbetalen van het bedrag + hetzelfde bedrag aan boete + rente! Als het gaat om de zorgtoeslag is dat iets van €75,-. Je bent overigens verplicht wijzigingen in je persoonlijke situatie door te geven. Ik zou het gewoon NU al aangeven. De Belastingdienst is heel schappelijk met terugbetalen, je krijgt iets van 3 maanden de tijd en je kan het ook in termijnen rentervij terugbetalen. Voor die €150,- zou ik niet moeilijk gaan doen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Drepolli
9 jaar geleden
Ik heb de wijzigingen wel doorgegeven alleen geen post/woonadres. Overigens wanneer vervalt deze claim? Ik weiger te betalen aan de Nederlandse belastingdienst als ze zelf een fout maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die claim vervalt NIET en na 10 jaar Buitenland kan die rente aardig oplopen! Je bent verplicht om je woonadres door te geven dus je hebt een onvolledige wijziging doorgegeven. Ook ben je verplicht het overzicht van de BD goed te bestuderen en als de BD een fout heeft gemaakt heb JIJ de fout gemaakt de BD daarvan niet op de hoogte te stellen. Ik ken je financiële situatie niet maar €150,- is nog te overzien. Ook als je te boek staat als fraudeur bij de BD houden ze je extra in de gaten. Als je het netjes meldt, dan kom je niet in die categorie...