Ik wil geen DigiD, Wat nu?

Vaak heb ik DigiD aangevraagd en iedere keer geeft het problemen, en is het verlopen. Nu de belasting de papieren de deur uit doet, wordt ik dadelijk toch nog verplicht. Kan dat. Ben ik verplicht om DigiD te nemen. Ik wil het niet!!!!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12K
ronron1212
8 jaar geleden
Je kan nog een papieren aangifte aanvragen.
Maar wat is het probleem heb je nog geen digi?
Amadea
8 jaar geleden
Heb je geen naaste die je vertrouwt die via jou de DigiD en aangifte kan regelen Marry?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat had ik in het begin ook. Ik heb - jaren geleden - mijn DigiD geloof ik wel drie keer aangevraagd voor ik er achter kwam dat ik hem binnen een bepaalde tijd moest activeren omdat hij anders verliep. Ik had de aanvraag alvast gedaan op een moment dat ik hem nog niet direct nodig had, en daarna de enveloppe laten liggen met het idee "dat komt nog wel een keer" zodat hij inderdaad - tot twee keer toe - verlopen was voor ik hem kon activeren. Was ook in een enorm hectische tijd, dus niet zo heel vreemd achteraf. Maar toen ik er eindelijk achter kwam dat ik dat ding gewoon meteen moest activeren zodra ik dat ding kreeg opgestuurd, heb ik er daarna ook nooit meer problemen mee gehad. En tegenwoordig kan ik ook écht niet meer zonder.
Cryofiel
8 jaar geleden
Kreeg jij een "ding" opgestuurd? Een DigiD is toch geen "ding"? Het is toch alleen een inlogcode? Met gebruikersnaam en wachtwoord voor de enigzins beveiligde sites, en gebruikersnaam, wachtwoord en SMS-code voor de wat sterker beveiligde sites.
Computoon
8 jaar geleden
Het is een immaterieel ding :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou ja, een papiertje is ook materieel. Maar het ging om de code die daarop stond uiteraard ;-) Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar destijds kreeg je een code thuisgestuurd waarmee je voor de eerste keer kon inloggen zodat je zelf je wachtwoord e.d. kon instellen. En die moest je binnen een week of twee (?) activeren, anders moest je opnieuw een aanvraag doen en kreeg je dus opnieuw een code toegestuurd. Ik heb trouwens nooit die SMS-code ingesteld, is dat bij bepaalde sites verplicht dan? In het begin was het (in mijn herinnering althans) andersom, kon je alvast een SMS-code krijgen die dan een beperkte toegang gaf, en moest je wachten tot je je wachtwoord kon instellen voor complete toegang. Daarom heb ik nooit die SMS-code ingesteld, omdat je daarmee geloof ik niet je aangifte kon doen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies bij sommige sites is SMS verplicht. DigiD geeft ook toegang tot je zorgverzekeraar en ik weet dat je bij de VGZ de SMS code moet invullen. Ik kan begrijpen dat iemand weerstand tegen DigiD (of welk automatisch ding dan ook) heeft. Maar het is toch wel handig voor belastingen, zorgverzekeraar, SVB, UWV en je gemeente. Je kunt ook zonder huissleutel maar om nou iedere keer met een koevoet je deur open te moeten breken....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Herkenbaar. Heb ook problemen gehad in het begin met aanvragen, niet weten waar je wat in moet vullen enzovoort. Nu ik bij het UWV vrijwel dagelijks inlog heb ik naam en wachtwoord op automatisch invullen staan. Niet handig als iemand mijn laptop steelt, maar om bijvoorbeeld een brief van de WW te lezen moet ik via mijn overheid drie keer inloggen om bij mijn berichtenbox en de brief te komen. Mensen die hem maar één keer per jaar gebruiken moeten opletten dat hij na een jaar niet gebruiken vervalt. Wie vorig jaar in maart aangifte gedaan heeft, en dit jaar een of twee weken later aangifte wil doen, heeft alweer een vervallen DigId en moet een nieuwe aanvragen, met alle rompslomp eromheen...
Gerda_Hoogendam
een jaar geleden
Ik ben inmiddels principieel tegen DigiD aangezien het de overheid inzage in mijn wandelgangen geeft. Helaas lijken termen als 'gebruikersgemak' en 'voor onze veiligheid' het te winnen van gezond verstand : ( DigiD zal binnenkort ook zeker verplicht worden gesteld, en het is aan u en mij om hier niet aan mee te doen!

Antwoorden (2)

"U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet van deze elektronische dienstverlening gebruikmaken.

Informeer bij de betreffende overheidsorganisatie of u op andere manieren uw zaken kunt regelen."

Toegevoegd na 13 minuten:
En inderdaad, de mogelijkheid tot het doen van een aangifte op papier verdwijnt m.i.v. van 2017. Op dat moment zul je toch echt een DigiD moeten gaan gebruiken om extra kosten te vermijden. (Geen aangifte doen terwijl het wel moet, kost uiteindelijk geld.)
Computoon
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Bij de belastingdienst is nog steeds papieren aangifte mogelijk. Daarnaast zijn er genoeg ouderen die geen pc hebben of kunnen bedienen.
Computoon
8 jaar geleden
M.i.v. 2017 vervalt de aangiftemogelijkheid op papier. Degenen zonder computer kunnen de hulp inroepen van diverse instanties of familie om de digitale aangifte te doen.
fisbel
8 jaar geleden
Een Digid is niet noodzakelijk voor het doen van aangifte. Met een machtigingscode is aangifte doen ook mogelijk. Aan te vragen via:
088 - 123 65 55, op werkdagen van 8.00-22.00 uur,/ Je hoeft alleen je bsn-nummer door te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, wie geen computer heeft moet maar familie of vrienden hebben die ze kunnen vertrouwen met hun persoonlijke geldzaken.
Het is wat omslachtig, maar Digid is niet per se noodzakelijk voor het indienen van de aangifte. Er is tenslotte de machtigingscode die na aanvraag binnen 5 werkdagen wordt toegestuurd. De machtigingscode is voor het betreffende belastingjaar 5 jaar geldig. Voor elk jaar is een nieuwe machtigingscode noodzakelijk. Als er een machtigingscode is aangevraagd wordt in principe elk jaar deze code automatisch door de Belastingdienst toegestuurd.

Voor de oudere jaren 2011 t/m 2013 kon de elektronische handtekening nog worden gebruikt. Maar dan moet de belastinginvuller wel de beschikking hebben over het programma met deze verzendmogelijkheid (vakbonden, ouderenbonden)
fisbel
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
De machtigingscode is om iemand anders de aangifte te laten doen. De belastingplichtige dient deze code aan te vragen met zijn eigen DigiD.
fisbel
8 jaar geleden
Een eigen Digid hoef je natuurlijk niet te hebben voor het aanvragen van een machtigingscode. De Digid van iemand anders die jou wil helpen volstaat. Ook kan je een machtigingscode aanvragen via:
088 - 123 65 55, op werkdagen van 8.00-22.00 uur,/ Je hoeft alleen je bsn-nummer door te geven.