als ik ga inwonen bij 2 vrienden die toeslagpartners zijn word ik dan automatisch van 1 van hun een toeslagpartner?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

Wie is uw toeslagpartner?

Hebt u een echtgenoot of een geregistreerde partner? Dan is die persoon uw toeslagpartner. Staat u niet op hetzelfde adres ingeschreven? Dan telt uw toeslagpartner niet mee voor de huurtoeslag.

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:

U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
U was in 2013 al elkaars toeslagpartner.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U woont in bij toeslagpartners. Deze zijn ook fiscaal partners van elkaar.
U bent daarom geen toeslagpartner. U heeft een zelfstandig recht op toeslagen.

Uitzondering: als er huurtoeslag is bij de toeslagpartners wordt uw inkomen bij hun inkomen opgeteld voor het recht op huurtoeslag. Ik lees niet dat er sprake is van een huurcontract. In dat geval wordt uw inkomen niet meegerekend voor de huurtoeslag.

U kunt eenvoudig bepalen of u toeslagpartner bent met de module: wie is mijn toeslagpartner. Zie de bron.
fisbel
10 jaar geleden
Waarschijnlijk niet -als er 3 volwassenen in een huis wonen, dan zijn 2 ervan elkaars toeslagpartner en de 3e heeft recht op eigen toeslagen. Een volwassen inwonend (studerend) kind heeft dus bv meestal recht op zorgtoeslag.
Let op; dit is de vuistregel, en de details kunnen anders zijn.