wanneer ik geen belastingaangifte doe krijg ik dan gelijk een boete?

Of laten ze eerst weten via een brief dat ik de aangifte nog moet doen? Heb nog geen brief gehad.

3 jaar geleden
2.7K
Antoni
3 jaar geleden
Misschien is je adres niet correct bekend bij de Belastingdienst? Ontvang je je post misschien alleen digitaal? Dat kunnen redenen zijn waarom je geen brief hebt ontvangen. Ook is het mogelijk dat je zodanig weinig hebt verdiend in een jaar dat een aangifte voor de inkomstenbelasting niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@jasper040, Er vanuit gaan dat men geen (enkele) brief heeft ontvangen van de Belastingdienst ontslaat je niet van de plicht om op tijd aangifte te doen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Aangifte over je inkomstenbelasting? Volgens mij krijg je niet direct een (herinnering)brief of boete. Je kan de volgende jaren je inkomen van de afgelopen jaren betrekken. Uit m'n hoofd max 5 jaar terugwerkende kracht, maar bind me er niet op vast.
Computoon
3 jaar geleden
Die 5 jaar geldt voor verzoeken om ambtshalve vermindering. Als je nog iets vergeten was in de aangifte van 2015 is 31-12-2020 de laatste datum om nog een herziene aangifte in te dienen. Maar voor het doen van de aangifte waarvoor je de uitnodigingsbrief hebt ontvangen, ben je dan al veel te laat. Dan is er ondertussen een herinnering en een aanmaning verstuurd. Als geen aangifte wordt gedaan binnen de reactie termijn van de aanmaning is de kans zeer groot dar je een ambtshalve aanslag ontvangt (met een door de Belastingdienst geschat inkomen) verhoogd met een verzuimboete en belastingrente. Ook treedt omkering en verzwaring van bewijslast op als je de vereiste aangifte niet doet.

Antwoorden (2)

Aangifte voor de inkomstenbelasting moet je doen vóór 1 mei. Het is dus logisch dat je vandaag, 29 april 2020, nog geen herinneringsbrief hebt ontvangen. Als je geen aangifte doet, en je zou dat wel hebben moeten doen, dan ontvang je een herinneringsbrief. Het is mogelijk dat je inkomen in het voorbije jaar zo laag was, dat een aangifte niet nodig is. Waarschijnlijk ontvang je ook daarover dan bericht van de Belastingdienst.

Je hoeft niet te wachten tot je een brief ontvangt van de Belastingdienst met het verzoek (alsnog) aangifte te doen. Je kan zelf digitaal aangifte doen via https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/content/inloggen-mijn-belastingdienst, mits je een DigiD hebt of op een andere manier kan inloggen op de website.
3 jaar geleden
Als men te laat of onvolledig belastingaangifte doet, is hetgeen er kan gaan gebeuren afhankelijk van de situatie.
Heb je een aangiftebrief ontvangen, maar doe je geen aangifte op tijd dan krijg je eerst een herinneringsbrief waarin gevraagd wordt alsnog aangifte te doen.
Je kunt dan zonder schriftelijke redenen geen uitstel meer aanvragen en volgend jaar een verzoek om uitstel afwijzen. Verder kunt u nu zonder schriftelijke reden geen uitstel meer aanvragen en kunnen wij volgend jaar een verzoek voor uitstel afwijzen.
Doe je na de laatste herinnering nog steeds geen aangifte dan krijg je aan aanmaning. Daarin staat een nieuwe termijn waarbinnen de aangifte bij de Belastingdienst binnen moet zijn.
Als de aangifte ná deze nieuwe termijn bij de Belastingdienst binnenkomt krijgt men € 385,-- verzuimboete.
Doet men vaker te laat aangifte, dan kan deze boete zelfs oplopen tot € 5.514,--.
Deze regel: quote ... Je kunt dan zonder schriftelijke redenen geen uitstel meer aanvragen en volgend jaar een verzoek om uitstel afwijzen .... unquote moet u wegdenken.

Wanneer je geen belastingaangifte doet krijg je dus niet gelijk een boete. Je krijgt nog verschillende malen een herinnering maar de gevolgen worden er niet beter op.
Deze regel: - Je kunt dan zonder schriftelijke redenen geen uitstel meer aanvragen en volgend jaar een verzoek om uitstel afwijzen. - staat er deels dubbel in, maar ik laat het zo.
De bron van de Belastingdienst is duidelijk en compleet.
Als je volgens de Belastingdienst een aangiftebrief hebt ontvangen, helpt het niet wanneer je bij hoog en bij laag volhoudt geen brief te hebben ontvangen. Belastingaangifte is verplicht als je kunt weten of vermoeden dat je belasting moet bijbetalen. Je moet dan uit eigen beweging op tijd aangifte doen.
Als je zeker weet dat je geen brief hebt ontvangen brief én zeker weet dat je geen belasting hoeft bij te betalen is het verstandig toch zelf te controleren of aangifte zinvol is. Misschien heb je wel aftrekposten die bij de Belastingdienst niet bekend zijn, zoals ziektekosten. Je kunt het controleren door een proefaangifte in te vullen op Mijn Belastingdienst. Nadat je de aangifte hebt ingevuld, zie je direct de uitkomst.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@jasper040, Voor de aangifte over 2019 krijgt je uiterlijk vóór 1 maart 2020 bericht. De aangifte over 2019 moet vóór 1 mei 2020 bij de Belastingdienst binnen zijn. Als je geen aangiftebrief hebt gekregen maar weet of vermoedt dat je wel belasting moet bijbetalen dan moet je de Belastingdienst uiterlijk vóór 1 juli 2020 om een aangiftebiljet verzoeken.
Computoon
3 jaar geleden
De definitieve aanslag over 2019 moet de Belastingdienst uiterlijk 31-12-2022 vaststellen. Maar in de regel krijg je de definitieve aanslag veel eerder. Of eerst een voorlopige aanslag.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En als je dit jaar de aangifte indient vóór 1 april ontvang je vóór 1 juli bericht van de Belastingdienst. Als je een bedrag terugkrijgt staat het een week nadat het bericht ontvangen is op de rekening. Geen 1 april mop en beloofd is beloofd.
jasper040
3 jaar geleden
U zegt als er een aangiftebrief is verstuurd en ik doe geen aangifte, krijg ik een herinneringsbrief. Ik heb alleen geen aangiftebrief ontvangen..
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@jasper040, jij weet zelf het beste of je over het jaar 2019 wel of geen belasting moet bijbetalen en dus wel of geen aangiftebiljet van de Belastingdienst dient te krijgen.
Lees ook mijn eerste reactie hierboven.