wanneer ik geen belastingaangifte doe krijg ik dan gelijk een boete?

Of laten ze eerst weten via een brief dat ik de aangifte nog moet doen? Heb nog geen brief gehad.

Weet jij het antwoord?

/2500

Aangifte voor de inkomstenbelasting moet je doen vóór 1 mei. Het is dus logisch dat je vandaag, 29 april 2020, nog geen herinneringsbrief hebt ontvangen. Als je geen aangifte doet, en je zou dat wel hebben moeten doen, dan ontvang je een herinneringsbrief. Het is mogelijk dat je inkomen in het voorbije jaar zo laag was, dat een aangifte niet nodig is. Waarschijnlijk ontvang je ook daarover dan bericht van de Belastingdienst. Je hoeft niet te wachten tot je een brief ontvangt van de Belastingdienst met het verzoek (alsnog) aangifte te doen. Je kan zelf digitaal aangifte doen via https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/content/inloggen-mijn-belastingdienst, mits je een DigiD hebt of op een andere manier kan inloggen op de website.

Als men te laat of onvolledig belastingaangifte doet, is hetgeen er kan gaan gebeuren afhankelijk van de situatie. Heb je een aangiftebrief ontvangen, maar doe je geen aangifte op tijd dan krijg je eerst een herinneringsbrief waarin gevraagd wordt alsnog aangifte te doen. Je kunt dan zonder schriftelijke redenen geen uitstel meer aanvragen en volgend jaar een verzoek om uitstel afwijzen. Verder kunt u nu zonder schriftelijke reden geen uitstel meer aanvragen en kunnen wij volgend jaar een verzoek voor uitstel afwijzen. Doe je na de laatste herinnering nog steeds geen aangifte dan krijg je aan aanmaning. Daarin staat een nieuwe termijn waarbinnen de aangifte bij de Belastingdienst binnen moet zijn. Als de aangifte ná deze nieuwe termijn bij de Belastingdienst binnenkomt krijgt men € 385,-- verzuimboete. Doet men vaker te laat aangifte, dan kan deze boete zelfs oplopen tot € 5.514,--. Deze regel: quote ... Je kunt dan zonder schriftelijke redenen geen uitstel meer aanvragen en volgend jaar een verzoek om uitstel afwijzen .... unquote moet u wegdenken. Wanneer je geen belastingaangifte doet krijg je dus niet gelijk een boete. Je krijgt nog verschillende malen een herinnering maar de gevolgen worden er niet beter op. Deze regel: - Je kunt dan zonder schriftelijke redenen geen uitstel meer aanvragen en volgend jaar een verzoek om uitstel afwijzen. - staat er deels dubbel in, maar ik laat het zo. De bron van de Belastingdienst is duidelijk en compleet. Als je volgens de Belastingdienst een aangiftebrief hebt ontvangen, helpt het niet wanneer je bij hoog en bij laag volhoudt geen brief te hebben ontvangen. Belastingaangifte is verplicht als je kunt weten of vermoeden dat je belasting moet bijbetalen. Je moet dan uit eigen beweging op tijd aangifte doen. Als je zeker weet dat je geen brief hebt ontvangen brief én zeker weet dat je geen belasting hoeft bij te betalen is het verstandig toch zelf te controleren of aangifte zinvol is. Misschien heb je wel aftrekposten die bij de Belastingdienst niet bekend zijn, zoals ziektekosten. Je kunt het controleren door een proefaangifte in te vullen op Mijn Belastingdienst. Nadat je de aangifte hebt ingevuld, zie je direct de uitkomst.

Toegevoegd op 29 april 2020 13:22: bron
Bronnen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/con...
https://www.consumentenbond.nl/belastingaa...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100