Ik raak mijn baan kwijt, wat is effect van WW op voorlopige aanslag?

Ik ga in 2014 de WW in, mijn inkomen wordt dus uitkering ipv loondienst en veel lager bedrag. Welk effect heeft deze wijziging in het algemeen op een voorlopige aanslag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (2)

Het klinkt misschien gek, maar wellicht is uw lagere WW-uitkering niet van invloed op de Voorlopige Aanslag c.q. Voorlopige Teruggaaf. Het hangt er vanaf in welke belastingschijf de aftrek plaatsvindt. Bij een geschat inkomen 2014 tot €19.645 is de aftrek 37%. Bij een inkomen tussen € 19.645 en € 55.991 is de aftrek 42%. Bij een inkomen meer dan € 55.991 is de aftrek 52%.

Voorbeeld:
Uw geschatte inkomen was € 43.000 en wordt € 33.000 Uw (hypotheekrente)aftrek is € 8000. De voorlopige teruggaaf in de oude situatie is 42% van € 8000, in de nieuwe situatie eveneens 42% van € 8000. De aftrek vindt immers volledig plaats in de schijven 2 en 3.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er kennelijk andere bestanddelen van belastbaar inkomen zijn dan alleen loon dan wel uitkering c.q. in negatieve zin, een aftrekpost, dan is van belang in welke hoogste belastingschijf het totale belastbare inkomen valt (en voor hoeveel). Dus niet alleen als er sprake is van een aftrekpost.
In het antwoord van dhr. fisbel wordt het woord "aftrek" gebruikt. Dat is daar geen aftrekpost maar de van toepassing zijnde belastingdruk.
Als u een voorlopige aanslag hebt ontvangen naar een inkomen over bijvoorbeeld 20.000 euro en stel dat dat geheel in de 1e schijf zou vallen, dan betaald u een zeker bedrag. Dat is duidelijk stel dat u 30 % moet betalen. Dan betaalt u dus 6000 euro.

Nu verandert uw inkomen omdat u de WW ingaat. Uw inkomen zal nu niet hoger dan 16000 zijn en belast naar 30% is dat dus 4800 euro
U bent dus € 1200,-- minder belasting verschuldigd.
U kunt nu tegen de voorlige aanslag ingaan door een verzoek om verlaging in te dienen. Uw voorlopige aanslag zal dus verminderd (moeten) worden met € 1200 .
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Deze voorstelling van (belasting)zaken lijkt me onjuist. Het gaat hier om een aanpassing c.q. wijziging. Niet om een aanvraag c.q. verzoek. De VA met zo'n groot bedrag (€ 1200) verlagen is volstrekt overbodig. Voorbeeld: VA2014 is gebaseerd op een inkomen van € 28.000 / er is € 5000 hypotheekrenteaftrek. Door het WW-inkomen daalt het jaarinkomen naar € 18.000 / er is € 5000 hypotheekrenteaftrek. In de 1e situatie is de teruggaf € 2100 / in de 2e situatie € 1851.
Als de VA niet gewijzigd zou worden is er dus € 249 na afloop van het jaar terug te betalen. N.B: als het inkomen hoger is bijvoorbeeld € 38.000 / het WW-inkomen € 28.000 hoeft er niets gewijzigd te worden. De teruggaaf vindt in beide situaties volledig in schijf 3 c.q. 2 plaats met een gelijke teruggaaf (42%) – zie mijn antwoord. Algemeen: zowel de werkgever als het UWV houden belasting / premies in op basis van inkomen.
Bij 1 jaarinkomen bij een werkgever c.q. uitkeringsinstantie zal in het algemeen de te betalen belasting ná afloop van het jaar op € 0 uitkomen ongeacht het inkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat hier om het feit dat het inkomen belangrijk minder wordt. Dan ben je ook minder verschuldigd. En dan is het ook logisch dat je hoe dan ook ga proberen om die aanslag verlaagd te krijgen. Zo simpel als wat.
Er is niets mis mee. Als ik een voorlopige aanslag moet betalen naar een belastbaar inkomen van X en daar € 6000 over moet betalen, dan zal ik echt een verzoek (of bezwaarschrift of hoe u het noemen wil) indienen in het geval mijn inkomen zodanig verlaagd wordt door terugval dat ik per saldo € 1200 minder verschuldigd ben. Daar hoeven helemaal geen moeilijke andere omstandigheden bij van pas te komen. Je kunt het net zo moeilijk maken als je wilt, maar in mijn geschetste geval zal ik met mijn lagere inkomen echt die onverschuldigde € 1200 niet gaan ophoesten om vervolgens lijdzaam af te wachten wanneer ik die weer eens terugkrijg bij de definitieve aanslag. Daar ben ik dan niet draagkrachtig genoeg voor. Maar u mag er anders over denken.
fisbel
10 jaar geleden
@gerardkl:
Het lek is denk ik boven. U leest de vraag zo dat Voorlopige Aanslag ook echt een aanslag is die betaald moet worden. De meeste Voorlopige Aanslagen betreffen echter teruggaves in het jaar zelf. Daar is hier ook duidelijk sprake van: TS heeft een werkgever, daarna een werkloosheidsuitkering. In deze situatie wordt géén voorlopige aanslag opgelegd in de zin van een te betalen bedrag.
De werkgever c.q. uitkeringsinstantie houdt immers de Belasting al in.
En dat is een heel andere situatie als bijvoorbeeld een ZZP-er die nog geen belasting heeft betaald over zijn inkomen of een AOW-er die een aantal pensioenen heeft en door cumulatie van inkomens in een hogere schijf terechtkomt. Hier gaat het dus om een Voorlopige Aanslag / lees teruggaaf.
De term Voorlopige Teruggaaf is een aantal jaren gewijzigd in Voorlopige Aanslag. Die term kan, zo blijkt, verwarrend werken. Samenvattend: de Voorlopige Aanslag kan een te betalen bedrag betreffen maar ook een voorlopige teruggaaf (bij particulieren meestal – denk aan hypotheekrenteaftrek / zo'n beetje half Nederland) Zie ook:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/voorlopige_aanslag_nieuw/voorlopige_aanslag_2014_en_2013/voorlopige_aanslag_2013/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
geachte fisbel: Uit de vraagstelling van de vraagsteller blijkt dat hij de invloed uitgelegd wenst te zien op een voorlopige aanslag ingeval zijn inkomen sterk verminderd. Hij praat niet over het soort voorlopige aanslag en dus heb ik het ingevuld zoals ik de vraag opvat. Nou en? Dit was en is mijn antwoord.Als hij minder verschuldigd is dan waarvoor hij is aangeslagen moet /kan hij een verzoek om verlaging indienen of een bezwaarschrift teneinde gedaan te krijgen om de aanslag te verlagen. Op uw manier kan de vraag op duizend manieren anders worden uitgelegd. Mijnheer heeft een voorlopige aanslag gehad, laat hij dan even zeggen wat voor een voorlopige aanslag en hoe he inkomen in elkaar steekt en waarom hij een voorlopige aanslag in de vorm van een teruggaaf zou hebben gehad. U zoekt alleen een modus zoals u er over denkt, maar daarom is mijn zienswijze nog niet onjuist.