Wat hou je over qua bijbaan zonder loonheffing?

Naast mijn vaste baan van 24 uur per week heb ik een bijbaan gevonden voor 6.5 uur per week.
Hierover dus geen loonheffing.

Bij mijn bijbaan verdien ik 15.50 euro per uur. Dit zal brutto uitkomen op:
6.5 x 15.50 x 52 : 12 = afgerond 436 brutto per maand.

Hoeveel zou ik hieraan netto overhouden per maand en wat zou ik aan het eind van het belastingjaar aan de belasting moeten betalen ongeveer i.v.m. geen loonheffing.

Ik kan het niet vinden . Imand die mij hierin antwoord kan geven??

Per jaar zit ik onder de 6500 euro aan exta bijverdienste.

6 jaar geleden
4.5K
ronron1212
6 jaar geleden
Aan het eind van het jaar je werkgever houdt toch maandelijks in op je bruto loon.

Antwoorden (1)

Met die 24-uurs baan zit je boven de heffingskorting.
Dat betekent dat je ca. 1/3 van het brutoloon van je bijbaantje aan belasting, AOW en zorgpremie moet betalen.
Je houdt dus ca. 2/3 over.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Moeilijk te zeggen als de inkomsten van je hoofdbaan niet bekend zijn. Dat kan wel een ton of iets dergelijks wezen? Maar goed. Over die hoofdbaan heb je loonheffingskorting aangevraagd. De loonheffing vindt dus plaatst na aftrek van die korting. De loonheffingstabel is daarop ingericht.
Nu je vraag ten aanzien van de bijbaan. ‘Hierover -dus- geen loonheffing. Zeg je.Mijn vraag;’Waarom niet?
Over de bijbaan mag geen loonheffingskorting zijn aangevraagd, want die heb je al benut bij je hoofdbaan. Ik denk dus dat je er niet veel wijzer van wordt op deze manier.
Immers zonder loonheffingskorting (bij jonger dan 65 jaar)betaal je al bij € 4,50 loon een bedrag van € 1,58 aan loonheffing. Bij een bedrag van € 456,— aan bijverdienste per maand moet je dus volgens de witte maandtabel € 156,25 loonheffing betalen. OVER DE BIJBAAN.
Als er dus niets wordt ingehouden (je hebt kennelijk t.o. loonheffingskorting laten toepassen op de bijbaan) moet je dus aan het eind van het jaar die niet ingehouden loonheffing alsnog terug betalen bij wijze van aanslag. Daar komt bij het progressieverschil over het totale inkomstenen(hoofdbaan plus bijbaan)
fisbel
6 jaar geleden
@gerardkl:
Goede toevoeging.
Maar voor de inkomstenbelsting werkt het precies andersom. Eerst wordt de te betalen belasting berekend + PVV. Daarna worden de heffingskortingen van de te betalen belasting / PVV in mindering gebracht. Als er geen loonheffing is over de tweede baan, is dat inderdaad heel onverstandig gekozen van Jolanda1977. Tenminste als ze bedoelt dat er € 0 belasting wordt ingehouden. Zij kan het beste zo spoedig mogelijk bij de werkgever de huidige situatie wijzigen in: Tweede baan - GEEN loonheffingskorting toepassen. Anders moet er inderdaad minimaal zo'n 36,55% (schijf 1) of 40,8% (schijf 2) worden bijbetaald over het bruto loon.