bestaat er een soort toeslag als je bij iemand inwoont, kostgeld moet betalen maar dit niet kan betalen?

Ik woon samen met mijn vriend bij zijn moeder. Elke maand moeten we kostgeld betalen (daarbij ook nog regelmatig boodschappen). Doordat zij zo veel van ons vraagt, hebben we geen geld meer om rekeningen te betalen en komen we eigelijk steeds meer in de schulden. Ik heb het al met haar er over gehad dat we onze zorgverzekering enz niet kunnen betalen, maar dan zegt ze dat ze zelf ook rekeningen heeft en anders afgesloten word. Wel koopt ze regelmatig nieuwe kleren en schoenen en andere spullen voor in huis, terwijl mijn vriend en ik dus al ruim een half jaar niks hebben kunnen kopen qua kleren. Bestaat er een toeslag o.i.d wat ik in dit geval zou kunnen krijgen?

Toegevoegd na 1 uur:
Aangezien iedereen hier mij als een verwend nest ziet die te beroerd is om te betalen, bij deze wat opheldering: de vaste lasten bedragen €390 per maand. De kostgeld bedraagt €300 per maand. Mijn inkomen is €670, en daarbij €70 zorgtoeslag. Op de zorgtoeslag van mijn vriend is al beslag gelegd. Ook hebben mijn vriend en ik ieder €100 per maand aan aflossingen. De rest gaat naar boodschappen. Als ik aan haar voorstel dat ik alleen mijn helft van het kostgeld betaal (dus €150) en dat mijn vriend zelf verantwoordelijk is voor zijn helft, word ze boos op mij en zegt ze dat mijn vriend en ik dat zelf moeten uitzoeken, maar ze EIST €300 van mij. Dus.. Hebben jullie nu tenminste wat reeele adviesen? Of nog meer vooroordelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

wat je zou kunnen doen is om hulp/raad vragen bij de sociale dienst.
er bestaat, afhankelijk van de gemeente waar je woont, een potje dat heet "bijzondere bijstand".
als je er heen gaat, neem al je papieren mee en wees bereid om "met de billen bloot" te gaan (je zult alles moeten laten zien, zoals bankrekening dagafschriften van de laatste 3/6 maanden).

"terwijl mijn vriend en ik dus al ruim een half jaar niks hebben kunnen kopen qua kleren."

niet klagen ! ik heb tot 2 maanden geleden bijna 6 jaar niets nieuws kunnen kopen. het zij zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan wordt het tijd dat je voor jezelf opkomt.
Jij hebt toch niets te maken met de kleren van je schoonmoeder?
En zij niet met de jouwe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijzondere bijstand is niet voor maandelijks terugkerende kosten, dat is alleen voor noodzakelijke incidentele uitgaven. En als je bij iemand in woont, is de kans vrij groot dat haar inkomen bij dat van jullie wordt opgeteld als je in aanmerking wilt komen voor bijzondere bijstand. Je vormt immers samen één huishouden. @Cillaaa: dat is wel een probleem ja, lijkt me niet de bedoeling. Ik zou eerst kijken op de site van het Nibud om te zien of het kostgeld dat jullie betalen, wel redelijk is. De link staat in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeker niet hypocriet. Je schoonmoeder mag met haar geld doen wat ze wil. Als je in een huurhuis zit kun je wel zeker huurtoeslag aanvragen. UIteindelijk blijft er dan zo'n lage huurprijs over dat je die zeker kunt betalen en ook nog je schulden die je nu opbouwt kunt afbetalen. Als je schoonmoeder te veel kost en inwoning vraagt naar jou mening, dan is de enige oplossing om te verhuizen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20 jaar, uitkering, tongpiercing, blackberry, eigen huis, zorgverzekering niet "kunnen" betalen, schulden, vriend werkloos wat klopt er niet ? welke woorden botsen ?
denk eens na over de combinatie van bovenstaande woorden als je geen geld hebt... een tongpiercing? een blackberry? schulden? rekening niet betalen ? (wat zijn moeder doet met haar geld, zijn haar zaken, wees blij dat je samen met je vriend mag inwonen !)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En je hebt ook nog geld om harsstrips te kopen, maar niet voor een nieuwe bh, terwijl je borsten pijn doen... Meisje, leer prioriteiten stellen! Eén bh is genoeg, die kun je 's avonds op de hand uitwassen en 's ochtends weer aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het meer in de verhouding met haar vriend zit, zij betaald alles, dat lijkt me al niet juist.
Zij voelt zich verantwoordelijk voor haar vriend, krijg ik de indruk, mischien wordt er wel misbruik van haar gemaakt? Ze moet niet voor 2 betalen lijkt mij, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodel, daar kan ik me iets bij voorstellen. Daarom lijkt het me ook wijs dat ze op zichzelf gaat (of gaan) wonen. Misschien is het slim als ze eerst alleen gaat wonen, en haar vriend volgt als hij een baan heeft. Tot die tijd kan hij dan bij zijn moeder blijven en zien hoe hij zijn kostgeld betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodel en dounja: goed plan ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Dounja vind ik ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
***maar ze EIST €300 van mij. *** Dan gaat ze dat vanaf nu maar bij haar eigen zoon
EISEN!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ik het goed begrijp heb je 450,- voor boodschappen ? daar zul je op moeten bezuinigen…
ik leef van 50,= per week, jullie zouden met maximaal 300,- a 350,- euro per maand moeten kunnen uitkomen !
zo zou je al zeker 100,- of 150,- hebben om de zorg- verzekering te betalen… echt je zult zuiniger moeten leven en zeker niet dat geld gebruiken om nieuwe kleren te komen, behalve 1 bh, dat moet wel ! ik denk dat de verwende van de twee je vriendje is !
hij moet aan het werk, duidelijk.
als er bij jullie in de buurt een hema is, kan hij daar worsten gaan verkopen.
of vakkenvullen of een krantenwijk, nee 's ochtends en 's avonds een krantenwijk en een reclamefolderwijk er tussenin of iets anders.
er *is* werk, voor een jongeman...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cillaaa, lees nog eens wat ik schrijf! Eerst eens op jezelf gaan wonen en zien of je rond kunt komen. Met alle toeslagen en kortingen die je krijgt is dat goed te doen. Eis van je vriend dat hij gaat werken! Tot dan kan hij niet bij jou komen wonen en inderdaad, zijn moeder krijgt dan niets van hem, want hij heeft niets.
Daarbij kan je vriend best werk vinden hoor. Het zullen geen extreem betaalde baantjes zijn, maar een krantenwijk en vakkenvullen bij de AH leveren samen meer op dan de hele dag thuis zitten. Eventueel kan hij daar zelfs nog een derde baantje in een fabriek aan de lopende band bijnemen. En dan is het leven ineens een stuk makkelijker voor jullie samen.
Laat je niet misbruiken hoor!
Daarbij denk ik dat als jullie SAMEN zelfstandig gaan wonen dat je vriend ook nog een uitkering krijgt. €670 is te weinig voor twee. Zeker wel genoeg als je bij je (schoon)moeder inwoont, maar niet voor zelfstandig...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL, zelfde werkvoorstel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, met aflossingen en zorgverzekering erbij kun je daar inderdaad niet van rondkomen. Maar het bedrag wat je schoonmoeder vraagt is zeker niet onredelijk voor twee kostgangers. Wel zag ik ergens dat jullie het huishoudelijk werk doen: kun je niet bedingen dat je in ruil daarvoor minder kostgeld betaalt? Hoe dan ook is m.i. jullie probleem *niet* dat schoonma teveel kostgeld vraagt, maar puur dat jullie te weinig inkomsten hebben. Zoals anderen ook al zeggen: jij draait op voor alles van je vriend, waarom is dat? HIJ moet ook bijdragen! Inderdaad krijg je geen Bijstandsuitkering als je samen al een inkomen hebt, en jouw inkomen is volgens mij al hoger dan Bijstand voor een inwonende. Maar dat je met alleen VMBO geen baan kunt vinden, geloof ik niet. Als je iets specifieks zoekt, of als je een arbeidshandicap hebt, is het momenteel verrekte lastig om iets te vinden. Maar als je gezond bent en álles aanpakt, is er echt wel werk. Laat hem dan in elk geval een krantenwijk nemen, en inschrijven bij ALLE uitzendbureaus in de buurt, waar je hem verplicht ELKE week een rondje langs laat doen. Maar ga zelf ook op zoek. Wajong is NIET meer dan wanneer je zou werken: Wajong is 75% van het minimum(jeugd)loon, dus als je fulltime werkt, heb je zelfs als je alleen het minimumloon krijgt al 25% méér inkomsten! En je schrijft ergens dat je inmiddels een wijzigingsformulier hebt ingevuld met betrekking tot je herstel. Dat betekent dat binnenkort je uitkering waarschijnlijk stop wordt gezet, en dan moet je toch werk hebben. Pak gewoon alles aan wat je kunt krijgen, óók tijdelijk werk, vies werk, zwaar werk (je wilt bij de landmacht, dus ik neem aan dat je fysiek best fit bent) en werk wat je niet leuk vindt. Als jullie allebei zo te werk gaan, heb je straks drie keer zoveel inkomen samen als nu. Als je vriend weigert zijn deel te trekken, laat je dan asjeblieft niet misbruiken. Als je op jezelf zou gaan, heb je recht op een aanvulling tot Bijstandsniveau en kun je nog beter rondkomen dan nu. Helemaal als je werk vindt. Er is niets mis met solidariteit en voor elkaar zorgen in nood, maar als hij niet ten minste zijn stinkende best doet om óók geld binnen te brengen, maakt hij gewoon misbruik van jou. En dát moet je niet laten gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja LOL, prima idee toch: werk zoeken ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wacht, ik zie nu je reactie over de lange wachttijden. Heb je overwogen een ander kostadres te zoeken? Particulier kun je wel huurtoeslag op krijgen, zolang de huur maar niet boven de huurtoeslaggrens zit. Maar een kamer of kostadres voldoet ook. Op dit moment parasiteert jouw vriend op jouw al lage inkomen: logisch dat je daar niet van rond kunt komen! Zonder zijn aflossing, zijn deel van het kostgeld én zijn zorgverzekering, kun je dat namelijk wél.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liefde maakt blind, Cillaaa. Stel jezelf deze vraag: doet je vriend er alles aan om ook zo snel mogelijk weer bij te kunnen dragen? Komt hij voor jou op bij zijn moeder? Gaat hij verstandig om met jouw/jullie geld? Weet je 100% zeker dat hij voor jou zou zorgen als het andersom was en JIJ geen inkomen had, of heeft hij dat in het verleden ook gedaan? Dan zorg je voor hem in een tijd dat hij even niet bij kan dragen, en moet je samen proberen om daaruit te komen. Als dat allemaal NIET geldt, dan maakt hij misbruik van jou en moet hij een schop onder z'n reet krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Lies: Je kunt nog zoveel van iemand houden, als hij niet van jou houdt (wat kan blijken uit wat Lies schrijft) dan moet je hem laten gaan, want dan is het misbruik van jouw liefde en daar moet je voor passen.
Verder cillaaa, schrijf je in bij de uitzendbureaus en ga er minimaal eens in de week even langs om te laten zien dat je echt wilt werken. Dan doen zij ook hun best voor jou. En neem dan ieder baantje aan, ook al is het niet leuk werk of maar voor een of twee dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lies: helemaal eens met je! ik kan je hier niet plussen :) dus wel bij je antwoord !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjonge, ik begin wel iets meer te begrijpen van jouw gevoel om geen kant op te kunnen. Het leven is hard voor jou, meid :-( Zijn er onder je oude vrienden nog mensen bij wie je voor je gevoel misschien terecht kunt? Probeer het in elk geval, je weet maar nooit. Ik zou een oude vriendin helpen als ze bij me op de stoep stond, al heb ik jaren niks van haar gehoord. En familie? Helemaal niemand in Nederland? Zijn familie? IEMAND waarmee je het goed kunt vinden? Ga anders in elk geval eens praten bij iemand van het maatschappelijk werk. Die hulpverlening is gratis, en heel geschikt voor dit soort praktische vragen van de categorie "waar moet ik heen en hoe richt ik mijn leven in". Doen hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed voorstel Lies. Ook een + van mij bij je antwoord (maar die had je al eerder gehad)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probéér je opa en oma nog eens. Of is de relatie al zo verpest dat dat niet meer kan? Waarom nemen ze het JOU kwalijk? Ik weet niet waar je moeder voor vast zit, maar kan me slecht indenken dat dat iets is waar jij schuld aan hebt. Dat er bij je opa en oma veel naar boven komt als ze daaraan denken, dát snap ik. Maar misschien zijn ze uiteindelijk toch wel in staat om in te zien dat jij er niets aan kunt doen, en dat je hun hulp nodig hebt. Of misschien willen of kunnen ze je zelf niet helpen, maar kennen ze dan wel iemand anders waar je terecht zou kunnen. Als je een beperkt netwerk hebt, maak dan in elk gebruik van de mensen díe je kent: zo breidt je netwerk zich ook weer uit. En ik snap geloof ik wel dat je graag een nieuwe start zou willen, maar de situatie is nu eenmaal zoals die is, en je zult verder moeten. Maatschappelijk werk is gratis, en meer gericht op praktische zaken dan psychologische steun. Hoewel ze ook wel psychosociale begeleiding kunnen bieden (het is immers ook fijn om überhaupt met iemand te kunnen praten) zijn zij er meer voor om dingen te regelen zoals een kamer, inkomen, en om een overzicht te krijgen over je situatie en de dingen die je kunt ondernemen om daar verbetering in aan te brengen. Lijkt me geen verkeerde stap. Kijk eens op deze site: http://www.smwf.nl/home
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind ook dat het relevante informatie is hoor. Zoals ik al schreef: ik begrijp nu wel je gevoel dat je nergens heen kunt. In een andere situatie zou ik al gauw denken "ga daar toch gewoon weg, desnoods terug naar je eigen ouders", maar ik begrijp nu wel dat dat lastig is. En ook dat het moeilijk is om je los te maken van de enige enigszins liefdevolle contacten die je misschien nog hebt. Het is NIET redelijk dat jouw opa en oma je hier op aankijken: jouw moeder heeft iets gedaan wat ze niet had moeten doen, jij niet. OK, jij had het misschien eerder uit moeten maken, maar omgaan met foute vrienden is niet strafbaar, en drugs smokkelen wel. Jij deed iets wat naïef was, je moeder deed iets wat fout was. Dat is wel een belangrijk verschil. Bovendien ben jij veel jonger natuurlijk, en toen misschien niet, of maar net, meerderjarig? Enfin, daar gaat het nu ook even niet om, maar zoek wel hulp, want dit is iets waar je niet van los gaat komen. Het zal onderdeel van je leven blijven, en daar kun je maar beter een goede plek aan geven dan dat het ergens verborgen blijft en je van binnenuit opvreet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hulp zoeken is niet zwak, maar juist sterk! Doen meid! Het is zwak als je in de problemen zit en dan in een hoekje wegkruipt. Beter is om hulp te vragen en deze ook te accepteren, ook al is het soms niet wat je wil. Die mensen die je gaan helpen (als je de juiste instanties raadpleegt) hebben het goed met je voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meid, hulp zoeken IS niet zwak! Het is juist sterk: het is een vorm van voor jezelf opkomen, zorgen voor jezelf en zorgen voor je eigen toekomst (om te voorkomen dat het je ooit nog eens enorm dwars gaat zitten op een moment dat je het niet verwacht) en het is ontzettend sterk om toe te geven dat je iets niet alleen kunt. Ik zou iedereen in een soortgelijke situatie hetzelfde advies geven, of je er nu emotioneel op dit moment last van hebt of niet. En iemand die géén hulp nodig denkt te hebben in zo'n situatie, die zou ik dom vinden. Dus echt, zoek hulp, en praat erover. Laat dat je eerste stap zijn, dat loslaten en op jezelf gaan wordt dan wellicht ook gemakkelijker. Maar ook daar kun je vast wel wat hulp bij gebruiken. Ik zie in dit alles wel nog een extra reden voor jou om ook op zoek te gaan naar werk: je vergroot er je netwerk mee. Je leert nieuwe mensen kennen, en je daarmee leer je ook mensen kennen waar je wellicht ooit terecht kunt als je ze nodig hebt. En zij bij jou. Dat is goed voor je, veel gezonder en beter uitgebalanceerd dan alleen maar met twee mensen in contact staan en verder bijna geen mens kennen. Ik zou dan in jouw geval als je enigszins de keus hebt, liever kiezen voor productiewerk dan voor een krantenwijk, bijvoorbeeld. Dan spreek je nog eens iemand, houd je samen pauze, drink je samen koffie, enzovoort. Ik denk echt dat dat goed zou zijn, en je vergroot er dúbbel je onafhankelijkheid mee: je hebt meer inkomen, en je leert meer mensen kennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, Dounja en ik waren tegelijk aan het typen. Maar we zijn het roerend eens! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed om te horen dat we niet tegen dovemansoren praten.
Ik wens je heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat leert ons op GV maar weer dat een simpele vraag zelden simpel is. @Cillaaa: doe er je voordeel mee, en het ga je verder goed. Ik hoop dat je snel de juiste hulp vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang zit je nog aan die 100 euro per maand vast?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik het goed lees is het 2 x €100 per maand. Er staat "Ook hebben mijn vriend en ik ieder €100 per maand aan aflossingen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leer hier ook van cillaaa. Nooit meer iets op afbetaling kopen! Eerst kijken of je kunt sparen. Als je dat kunt, kun je het bedrag voor de aanschaf dus bijelkaar sparen. Dat is altijd goedkoper! Plus dat je in moeilijke tijden het niet onnodig moeilijker hebt.
De enige schuld die ik heb en ooit hebt gehad is de hypotheek.
Kristal
11 jaar geleden
Echt heel behulpzaam en zinvol, de reacties die ik hier lees! En Cillaaa, zoals je nu ervaart kan het echt heel goed zijn om om hulp te vragen, dat zie je nu hier meis. Dounja en Lies etc. kunnen je adviezen geven waar jij zelf nog niet aan gedacht hebt, die je mogelijk zelfs niet wist.
Weet je, hulp vragen zorgt ervoor dat je informatie te weten komt die je anders niet geweten. Je beseft dat je niet álles kan weten.
Ik woon op mijzelf en ben volgens mij wat ouder, een van de waardevolste lessen voor mij was: hulp leren vragen. Gewoon, als het echt nodig was. En wat heb ik er veel aan! En: wat helpen mensen graag!
Het geeft ook aan dat ik mezelf belangrijk genoeg ben gaan vinden om een zo goed mogelijk leven te willen leiden... Ik denk dat jij een pittige meid bent, die eigenlijk wel op haarzelf zou kunnen wonen. Maar ik begrijp dat je emotioneel gezien graag bij je vriend wil wonen, voor jouw gevoel hoor je dan ergens bij, heb je een thuis.
Toch vermoed ik dat je over een poosje wel eens kan beseffen dat jij je eigen beste vriendin bent, en dat jij je eigen thuis bent. Lieve Cillaaa, jij toont dat je verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Dat toon je door je vraag en vooral door je reacties op de adviezen. Je wilt echt iets veranderen en zal dat zelf moeten doen en gaat dat ook doen. Jij gaat dus nu de verantwoordelijkheid nemen over je eigen leven en laat het blijkbaar niet afhangen van je vriend of diens moeder... een heel volwassen houding!
Daar kunnen je moeder en je grootouders nog wat van leren...
Je moeder is een volwassen vrouw en zij had met jou moeten praten over je vriendje omdat die met dingen bezig was die niet door de beugel konden en zij jou daartegen wilde beschermen. In de plaats daarvan heeft zij die activiteiten van je ex-vriendje ondersteund...
Dat was háár keuze, en dat heeft helemaal niets met jou te maken. Natuurlijk, jij bracht hem mee naar huis maar zij is de volwassene en zij had een ander besluit kunnen nemen. Het is net zo afschuiverig als wanneer ze tegen jou zou zeggen dat het door jou komt dat zij nu alcoholist is omdat je een vriendinnetje mee naar huis nam die teveel dronk...
(even als voorbeeld) Sterkte meis, het zal niet altijd even makkelijk zijn maar als je om hulp vraagt zal je verbaasd staan hoeveel mensen graag bereid zijn het je te geven. En als jij dan weer sterk staat kan jij anderen ook weer adviseren. Zo geven we het stokje door ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om haar moeder maar om haar SCHOONmoeder ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kristal: mooi... ik zou je willen plussen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pelle:
de "schoon"-moeder laat hen inwonen
de moeder zit in de gevangenis en verwijt cillaaa dat het haar schuld is...
je moet alles lezen, het is complex ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je hebt gelijk, sorry.
Kristal
11 jaar geleden
Jodokus, dank je, ik kan het niet goed hebben als ik lees dat de eigen moeder (en grootouders) de schuld van haar éigen domme misstap volkómen onterecht in de schoenen schuift van haar dochter. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt op een zelfde soort manier en als men maar overtuigend genoeg is zou je ze haast nog gaan geloven terwijl je wéét dat het jou schuld NIET is. Dat noemen ze iemand emotioneel beschadigen en met een totaal onterecht schuldgevoel opzadelen.
De dochter is volwassener dan de moeder en grootouders, terwijl zij juist zou moeten kunnen terug vallen op die familieleden in lastige tijden.
Maar weet je: die meid redt het wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, kristal, dat denk ik ook, het is een schande om iemand zo te beschadigen om je eigen paadje schoon te vegen!
en cillaaa is zeker volwassener dan de moeder/grootouders, maar misschien, zoals jij al aangaf kan ze nog een kans wagen bij de grootouders. aan de andere kant denk ik dat cillaaa heel sterk is met een gezond stel hersens ! en redt ze het wel zónder die grootouders ! cillaaa:
het is erg dat je zo jong dit allemaal moet meemaken en doorstaan en het moet redden zonder eigen vangnet.
het klinkt als een dooddoener, maar: je komt als het goed is, sterker uit de strijd! denk daaraan als het moeilijk is/gaat.
en ik ben het eens met kristal: die meid redt het wel! sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet doen hoor! Dat geld kun je zelf veel beter gebruiken! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij mijn weten verdienen gasten die dealen en mensen laten smokkelen toch wel een aardig centje. kan het zo zijn dat hij zelf een uitgave patroon heeft waar jij niets van weet? wat voor vriend is het door familie van jou zulke dingen te laten doen (al heeft ieder uiteraard een eigen verantwoording)? heeft hij weleens laten merken dat hij spijt heeft? in dit wereldje is het bij mijn weten zo dat als iemand in de shit zit door toedoen van iemand die zich niet aan de wet te houden dat benadeelden altijd goed 'verzorgd' worden. (danwel borgsom, danwel zorgen dat de familie niets tekort komt) ik denk net zoals velen hier dat jij veel beter verdiend dan deze persoon die anderen op laat draaien voor zijn eigen hagje. pas op met dit soort mensen, want ze stappen niet zomaar uit dit wereldje en gaan steeds hun eigen grenzen verleggen. als jij niet voor jezelf opkomt trekt ie je nog verder mee de shit in. je zal de eerste niet zijn...... take care, en denk aan JOUW toekomst. als je vriend hierin past is dat mooi, maar als ie niet aan je 'eisen' kan doen en niet in jouw plaatje van 'verantwoording nemen' past dan zou ik er per direct mee kappen. je verdiend veel meer dan zo'n parasiet, ook al hou je nog zoveel van hem. het is niet prettig in de wachtkamer van geluk of een betere toekomst, puur omdat je graag wil en gemotiveerd bent om hier aan te werken. dat moet je met zijn 2en doen namelijk wil het werken......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eucalypje, die drugsdealer is een ex-vriendje. De huidige vriend zit, voor zover we weten, niet in dat wereldje.
Daarbij gaan ze vanmiddag met z'n tweetjes inschrijven bij alle uitzendbureaus. Cillaaa is goed bezig hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dounja, wat een goed nieuws, dát is nog eens "niet bij de pakken neerzitten"! prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie ook reacties bij FredKarpet zijn antwoord. Jammer dat alle reacties en antwoorden wat door elkaar lopen. Je moet alles lezen om het nog een beetje te snappen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dounja, dank je wel, dat had ik allemaal gemist/niet door, gelukkig had ik hier bij "mijn reacties" alles meegekregen, maar bij fred niet dus...raar...
Kristal
11 jaar geleden
Oja, en Cillaaa, koop die bloemen maar voor jezelf, je hebt het echt verdiend! En steeds als je ze ziet, denk je erbij aan onze steun voor je ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik reageer maar even hier, om de reacties enigszins geclusterd te houden, maar meid, jij bent goed bezig Cillaaa! Serieus, je hebt meer ballen dan ik verwacht had. Het leek mij er namelijk een beetje op dat je gewoon in een giga emotioneel-afhankelijke relatie met je vriend zit, en eigenlijk is dat ook wel zo volgens mij. Maar dan getuigt het echt van lef om op zo'n manier met hem te praten dat ook hij nu meegaat naar alle uitzendbureaus en serieus gaat zoeken naar werk. Echt, als jullie hier samen uit kunnen komen door allebei aan het werk te gaan en die moeder van 'm te laten zien hoe zelfstandig jullie eigenlijk zijn (die zal namelijk vást het idee hebben dat jullie afhankelijk zijn van háár), dan heb ik daar echt ongelooflijk veel respect voor. In een moeilijke situatie terecht komen kunnen we allemaal, maar daar op een verantwoorde manier uit komen door gewoon je schouders eronder te zetten en ballen te tonen, dat kan lang niet ieder mens. En volgens mij is wat Kristal ook ergens zegt, dit ook het bewijs hoe slim het is om hulp te vragen als je ergens zelf niet uitkomt. Niet lullig bedoeld, maar wat weet je ook als 20-jarige, zonder echt vangnet? De meeste meiden van 20 vragen alles aan hun ouders als het aankomt op regelzaken, financiële kwesties, wanneer je bij welke instantie terecht kunt, etcetera. Jij moet dat allemaal alleen uitzoeken, en je kunt nu eenmaal niet álles weten. Dus zoals jouw vraag hier aantoont hoe zinvol het kan zijn om hulp te vragen, en zoals je slim bent door naar uitzendbureaus te gaan en niet alléén maar zelf te reageren op advertenties (met alleen een VMBO-diploma kun je die bemiddeling immers goed gebruiken, dus je zou wel gek zijn als je alles zelf zou proberen te doen, toch?) zo zul je ook zien dat hulp vragen bij het maatschappelijk werk of bij een andere instantie, net zo zinvol is. En mocht je nu bij het maatschappelijk werk erachter komen dat je ook wel graag psychologische hulp wilt hebben, vraag hen dan om voor je uit te zoeken wat je vergoed krijgt van je zorgverzekering, en of er eventueel fondsen zijn waar je een beroep op kunt doen voor een bijdrage in de kosten van deze hulp. Er zijn allerlei particuliere fondsen die geld beschikbaar stellen voor bepaalde doelgroepen, en het zou me hoogst verbazen als er geen fonds bestaat dat zich bezighoudt met het welzijn van gedetineerden. Of je er dan voor in aanmerking komt is een tweede, maar vragen staat natuurlijk vrij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een advies: ga minstens één keer per week langs bij al die uitzendbureaus waar je staat ingeschreven. In elk geval totdat je - al dan niet tijdelijk - iets hebt. Als je laat merken dat je echt graag wilt, en als ze je gezicht kennen, zullen ze veel eerder aan jou denken als ze een vacature binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
top cillaaa, wat ontzettend fijn voor je !
hou vol ! klein beginnen, zo is dat en straks misschien je vriend ook nog !
ik weet niet hoe het in friesland is, maar hier in rotterdam is eigenlijk altijd werk voor schoonmakers, zeker in de vakantie..., misschien is dat nog een idee ?
Kristal
11 jaar geleden
Taraaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!
Goed zo meid!!
We gaan duimen voor je! En stratenmaker is zwaar werk maar verdient goed, dus ook daar gaan we voor duimen :-))) Jodokus, hier in drenthe is ook altijd wel schoonmaakwerk in de vakantiemaanden, dus misschien bij Cillaaa ook wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw, wat goed! Eerst even een correcite op wat ik eerder schreef: ik bedoelde namelijk fondsen die zich bezighielden met het welzijn van *kinderen* van gedetineerden. Maar jij gaat als een trein, weet je dat? 2 dagen geleden deze vraag gesteld, eerst een hoop kritiek over je heengekregen en meer uit moeten leggen voor er begrip kwam voor jouw overduidelijke complexe situaite, vervolgens besluit je één dag later dat je actief gaat zoeken naar werk, praat je je vriend mee daarin, en heb je binnenkort een sollicitatiegesprek, en misschien ook al wat voor je vriend gevonden. Inderdaad helpen in dit geval alle kleine beetjes, en dat werkt vaak als een positief domino-effect: door te werken, bouw je namelijk je CV op, en je netwerk. Om nog maar te zwijgen van het nieuw herwonnen zelfvertrouwen en zelfrespect wat je daardoor krijgt, het feit dat meer geld er ook voor zorgt dat je een keer iets nets kunt kopen om te dragen bij een volgend sollicitatiegesprek. Bij het uitzendbureau zien ze dat je niet te vies bent om van alles nog wat aan te pakken en dat je een ruime beschikbaarheid hebt, dus daar zullen ze je makkelijker bellen als er nog iets vrijkomt. Vervolgens ziet de opdrachtgever dat jij iemand ben die z'n handen uit de mouwen wil steken. Dus het is écht waar dat alle kleine beetjes helpen, en dat gaat dan over VEEL meer dan alleen het geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zit in een tijd dat er ook veel scholieren en schoolverlaters worden gevraagd voor vakantiewerk, doe daar je voordeel mee. Dat is per definitie werk waarvoor je geen specifieke opleiding nodig. Als je even vier weken fulltime kunt werken, tikt dat toch beter aan dan alleen af en toe een ochtend. En heb je verder gekeken naar krantenwijken? Daar worden bijna ALTIJD wel bezorgers gebracht, en het is volkomen legaal om zo'n wijk samen te doen, dus om en om te lopen of een keer elk de helft te doen. Ook dat levert je een extra zakcentje op. Geef wél altijd je verdiensten door bij het UWV. Klinkt stom, maar dat moet gewoon met zo'n zelfde wijzigingsformulier. En als je wisselende inkomsten hebt, moet je elke maand zo'n formulier opsturen, met een kopie van je loonstroken. Is even wat gedoe, maar in elk geval kan jou dan achteraf niets verweten worden, omdat je gewoon voldoet aan je informatieplicht. Hou je ons op de hoogte? Desnoods, als de vraag straks gesloten is, via PM? Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met je, maar kan je nu al vertellen dat het beter gaat worden. De juiste instelling en vechtlust zijn namelijk sowieso al het halve werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nog een idee, cillaaa, waar altijd mensen voor worden gezocht: thuiszorg. het is huishoudelijk werk bij (oude en/of zieke) mensen thuis, wat zeer gewaardeerd wordt en waardering voor wat je doet is ook belangrijk !
misschien is dat iets voor je ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
had net een antwoord, even niet opletten en zoeffff weg antwoord...! balen.
medicijnen geven hoort niet bij thuiszorg/huishoudelijk werk, het hoort bij thuiszorg/zorg met een specifieke opleiding.
dus dat is geen probleem. ik weet natuurlijk niet hoe het in friesland is, maar misschien kan je wel gewoon een kantoor van thuiszorg bellen en er naar vragen waar je moet zijn voor vacatures, internet misschien veel simpeler, dacht ik even niet aan. :) http://www.thfl.nl/contact/ Thuiszorg Het Friese Land is op verschillende manieren bereikbaar als je onder thuiszorg het friese land onder vacatures zoekt, komt er een hele lijst met hits, je moet maar even kijken welke de juiste is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi cillaaa. Heel veel succes! En mocht het dit niet gelijk worden, niet opgeven hoor. Er is nog veel meer werk, als je maar wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar was ik ergens al bang voor, Cillaaa, dat er vooral voor minderjarigen voorzieningen zouden zijn. Maar vraag er tóch eens naar bij het Maatschappelijk werk als je denkt een specifieke vergoeding nodig te hebben. Zij hebben o.a. een fondsenboek, en er zijn zelfs fondsen die zich erg breed richten op bijvoorbeeld "vrouwen die willen studeren", of andere grote doelgroepen. Wie weet is er dan toch nog wel iets waar je voor in aanmerking zou komen als het gaat om bijvoorbeeld de vergoeding van psychologische zorg, maar zoiets moet je lekker door de maatschappelijk werkster uit laten zoeken. Die kennen echt meer wegen dan wij. En verder: heel veel succes met je sollicitatie. Laat je weten hoe het ging? De tip van thuiszorg (ik weet even niet meer wie daarmee kwam?) is een hele goede, en inderdaad richt je je dan op gewoon het huishoudelijk werk. Blijkbaar ligt dat je ook wel, want je poetst het huis van je schoonmoeder ook vooral omdat je er niet tegen kunt dat de vieze dingen blijven staan, toch? Dan lijkt huishoudelijk werk me best bij jou passen. Kijk ook eens op sites zoals www.nationalehulpgids.nl, daar vind je o.a. mensen die huishoudelijke hulp (of andere hulp) zoeken om de zorg in te vullen vanuit hun persoonsgebonden budget. Daar mag je zelfs ook meer doen dan alleen huishoudelijk werk: als een budgethouder het goed vindt dat jij ze helpt met wassen, aankleden of assisteert bij het eten, en jij ziet dat ook zitten, dan mag je dat gewoon doen. Bij thuiszorginstellingen mag dat inderdaad meestal niet, maar de PGB-zorg is wat dit betreft aan veel minder regels gebonden. En als je eenmaal werk hébt, en goed rond kunt komen.. ga dan ook eens nadenken over een (interne) opleiding. First things first natuurlijk, maar als je nú een baan zou kunnen krijgen waar bij een bedrijf waar je ook een interne opleiding kunt krijgen om vervolgens hogerop te komen, dan zou ik dat zeker aanpakken als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GEWELDIG NIEUWS !!! fijn hoor cillaaa ! eindelijk gaat er iets goed... en onthoudt ook al is het "maar" voor een halve dag, het blijft positief! over je studie, als je hbo business wilt doen, zou je ook russisch kunnen kiezen, is ook een belangrijke wereldtaal geworden en stukken dichterbij... maar zoals je zegt, je hebt nog een jaar de tijd om te denken/kiezen. die horeca-papieren: doen. zijn heel handig als je die hebt, als je ooit iets wilt "doen" in de horeca, dan heb je ze in ieder geval, slim van je.
ook heb ik wel eens gehoord dat je er geld mee kan verdienen door iemand die deze papieren niet heeft, op jouw diploma's "te laten varen"/zaken doen, ook handig...! meis, ga vooral zo door, je gaat goed !
Kristal
11 jaar geleden
Toppie hoor meis!! Ga zo door!

Andere antwoorden (6)

Nee, dat is er niet. Niet naast de normale toeslagen (bijv. zorgtoeslag) en andere (vangnet)regelingen voor als je tijdelijk zonder werk zit.

Normaal gesproken is het hebben van een eigen inkomen een reden voor ouders om van (volwassen) kinderen kostgeld te vragen. Of het is een signaal om iemand duidelijk te maken dat ze voor een eigen inkomen moeten gaan zorgen. Maar in elk geval is de normale situatie dat iemand die kostgeld betaalt, een inkomen heeft.

Als iemand geen inkomen heeft en geen werk kan vinden, zijn er wel andere regelingen, zoals werkloosheidsuitkeringen en als laatste vangnet de Bijstand. Die Bijstand is trouwens ook lager als je niet zelfstandig woont, simpelweg omdat je met een gedeeld huishouden elk minder kosten hebt dan wanneer je beiden een eigen huishouden zou hebben.

Ik denk dat jullie, naast kijken naar de reguliere financiële regelingen, zoals zorgtoeslag bij een laag inkomen, hulp bij het zoeken naar werk als jullie geen werk hebben, en anders vangnetregelingen zoals de Bijstand, moeten kijken of het kostgeld dat zijn moeder van jullie vraagt, redelijk is. Kostgeld is normaal gesproken veel minder duur dan de vaste lasten van een compleet huishouden, dus als volwassen kinderen met een eigen inkomen zou het kostgeld niet zo hoog moeten zijn dat je andere rekeningen niet kunt betalen. Als dat wel zo is, dan is óf het kostgeld te hoog, óf geef je elders teveel geld uit.

Kijk eens op de site van het Nibud wat daar aangegeven wordt als redelijke hoogte voor kostgeld in jullie situatie:
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/kostgeld.html Op de site kun je ook andere adviezen vinden voor het omgaan met geld en diverse compensatieregelingen voor mensen met een laag inkomen.

Toegevoegd na 9 minuten:
En zeker als er al wrijving is, zou ik zakelijke dingen ook zakelijk regelen: waar zij haar geld aan uitgeeft is niet jullie zaak, en waar jullie geld aan uitgeven of tekort komen, niet de hare. Waar het om gaat, is dat er een REDELIJK bedrag aan kostgeld overeengekomen wordt, en dat moeten jullie betalen. Wat er daarna met dat geld gebeurt, is aan haar. En andersom geldt: daar moet ze het mee doen. Haar eventuele tekorten moeten niet aangevuld worden door van jullie onredelijk veel kostgeld te vragen. Maar onthoud: uiteindelijk moet je er samen uitkomen, want je woont alledrie in dat huis, en bent van elkaar afhankelijk. Er moet dus een werkbare afspraak gemaakt worden, maar vervolgens zou ik die afspraak zo zakelijk mogelijk houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
Wat zeg je het weer mooi en begripvol. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C' Maar onthoud: uiteindelijk moet je er samen uitkomen, want je woont alledrie in dat huis, en bent van elkaar afhankelijk. Er moet dus een werkbare afspraak gemaakt worden, maar vervolgens zou ik die afspraak zo zakelijk mogelijk houden' C Ik krijg toch niet de indruk dat er rekening wordt gehouden door de moeder, dat haar zoon geen werk heeft.
Als ouder ga je eerst na of je zoon alles wel kan betalen en in hoe verre het financieel haalbaar, wat hun financiele plaatje is en vanuit daar kijk je dan wat er bijgedragen kan worden. Daarbij help je hem ook naar werk zoeken.
Hoe oud je kids ook zijn zelfverantwoording leren nemen moet je ze ook in begeleiden.
Vind ik dan he. :) Zo heb ik het althans gedaan met mijn zoon en zijn vriendin toen zij nog geen werk had en nu ze werk heeft (heb ik voor haar gelobbyd en ze vond het gelukkig leuk, mzzl.) betalen ze 70 euro meer.
Nee.

Je bent 20 jaar.
Je hebt een Wajong-uitkering.
Je bent "beter" en wilt bij de landmacht.
* Tot die tijd kun je ook een baan gaan zoeken!
Het wordt voor mensen met een Wajong uitkering erg
gestimuleerd om te gaan werken.
Wat doe je?

Wat doet jouw vriend? Heeft die een inkomen?

* Schulden:
Je moet eerst je rekening betalen!!!
Een half jaar geen kleding kopen is helemaal niet erg!
Je hebt wel een blackberry! Met abonnement?
En kan dat niet wat minder?

Als jij je je vriend het kostgeld te hoog vinden,
zou je op zoek moeten naar eigen woonruimte.
Dan heb je tenminste een zelfstandig huishouden en bepaal je zelf je maandlasten.
En jouw schoonmoeder mist dat haar inkomen.
Praat er op die manier eens over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar cilaaa:
€ 300 euro per maand is echt niet veel hoor, voor twee personen! Ten tweede: met werken verdien je zeker wel meer dan je
wajong.
Het minimuminkomen voor jou is € 855,50!
..en nu heb je 740. http://www.uwv.nl/owajong/werken/betaald-werk/index.aspx Jouw schoonmoeder heeft gelijk: ze heeft twee samenwonende mensen in huis en hoeft dus geen genoegen te nemen met de helft van het kostgeld. En nogmaals: wat doet die vriend van jou?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat jullie je in de schulden hebben gewerkt,
dat is toch niet de schuld van je schoonmoeder?
Hoi! Ik woon niet samen met een vriend maar ben gedwongen om particulier te huren want heb te weinig punten voor een sociale huurwoning nog. Je kunt ZEKER geld terug krijgen, de grote "maar" is echter.... Sta je ingeschreven (Jij of je vriend en beter nog, alle 2) als woningzoekende? Dit alles kun je terug vinden op internet via de bronvermelding.
Je hebt géén eigen voordeur maar een gedeelde, laat je of jullie "kostgeld" per maand met HANDTEKENING vastleggen en ook een handtekening dat jullie betaald hebben die maand. Huur en Zorgtoeslag kun je bekijken op de bronvermelding en als de situatie echt zo is als jij het hier formuleert, stap direct naar de gemeente naar afdeling sociale zaken en doe je verhaal. Bewaar aantoonbare kassabonnetjes waar uit opgemaakt kan worden dat dit niet voor een 2 persoons huishouden is en leg dat voor aan (wellicht een intake gesprek) de pipo van de gemeente. Leg je situatie uit bij de gemeente en wat erg belangrijk is: WAAR sta JIJ ingeschreven? Daar? of op een ander adres? Staan jullie ingeschreven als woningzoekende en reageer je op alles wat er in het woon aanbod langskomt? Hier kijken ze namelijk echt wel naar. De situatie vind ik tamelijk naar voor jullie alle 2, als je aan kunt tonen dat "zij" wél nieuwe kleren kan kopen en jullie niks te makken hebben en evengoed geld wil hebben dan sta je ijzersterk. *1 stel een contract op die "zij" per maand moet tekenen in de trant van "maand xx hebben wij xx bedrag betaald" en laat daar haar handtekening onder zetten. Ga daarmee naar de gemeente en maak een afspraak waar ze verplicht is om aan mee te werken. * 2 ga naar de gemeente en vraag bij de sociale dienst hoe dat in jullie situatie zit. Pin mij er niet op vast want ik ben geen jurist, echter ben ik 110% overtuigd dat dit gewoon niet kan. Zie bronvermeldingen voor eventuele toeslagen/ontheffingen voor meer info. Hoop dat je gelukkig bent "samen" en je wat hebt aan de info wat ik geef. Veel geluk in de liefde en succes met de te nemen stappen! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Je kunt zéker geld terug krijgen", zeg je. Waar dan? Uit welk potje zou dat moeten komen? En wat heeft de sociale dienst te maken met wat je onderling afspreekt aan kostgeld? Je roept heel verontwaardigd dat "dit gewoon niet kan", maar het gaat om volwassen mensen die kostgeld moeten betalen aan hun (schoon)moeder. Zelfs al zou ze 1000 euro per maand vragen aan kostgeld, dan zie ik nog niet in waarom een externe instantie zich hiermee zou willen bemoeien. Tenzij ze ze natuurlijk letterlijk het mes op de keel zet als ze niet betalen, dan wordt het een heel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De situatie vind ik tamelijk naar voor jullie alle 2, als je aan kunt tonen dat "zij" wél nieuwe kleren kan kopen en jullie niks te makken hebben en evengoed geld wil hebben dan sta je ijzersterk." (citaat @yunoo) hoezo "ijzersterk" ? ze mogen blij zijn dat ze mogen inwonen! dit vind ik de arrogantie ten top ! geen rekeningen betalen, wel dure speeltjes (blackberry+abonnement) en tongpiercing (wat kost dat ?)...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat nou blij mogen zijn dat ze inwonen?
Het is die moeder haar zoon! En wie weet wie de blackberry het meest gebruikt en wie dat betaald heeft, mischien zijn vriendin wel!
De vriendin moet wijzer worden en uit deze situatie stappen. Zoals Dounja al aangaf: Lekker op zichzelf gaan wonen en als die vriend ook voor zichzelf kan zorgen kunnen ze samen weer verder dat zijn stappen naar een volwassen gedrag, vind ik.
Verantwoording nemen voor jezelf en niet voor de vriend en zitten klagen over de moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt om te lachen dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je vergeet jodel dat ik deze reactie alweer lang geleden voor de laatste gegevens gaf !
wat niet wegneemt dat dit antwoord inderdaad lachwekkend is!
Bij mij wonen mijn zoon en zijn vriendin ook in. Samen betalen ze 400,- euro. Op een totaal bedrag van Huur en energiekosten van 875,- pm.
Hebben samen een inkomen van bijna 2500 euro.
Ik ruim grotendeels op en doe beneden het huishouden
Zelf doen ze hun eigen kamer. Ook doe ik grotendeels de was en zorg voor de dagelijkse boodschappen zoals melk, boter, soms beleg en brood en fruit enzo. Zelf zorgen ze voor hun avondeten en andere dingen die ze willen eten en drinken.

Als ik ik jullie was zou ik gaan zorgen dat je vriend een baan krijgt.
Verder zou ik toch eerst maar je eigen lasten gaan betalen en dan pas aan de moeder. Het deel wat haar zoon moet betalen zou ik dan niet betalen dat is zijn pakkie aan.
En het is haar kind!
Dat geld ook voor zijn onkosten waarom ga jij die betalen dat is nogal makkelijk zoals het nu overkomt...
Je zou mischien kunnen zeggen "hier heeft u mijn deel van de huur, de andere helft betaald uw zoon. Hoe weet ik niet maar dat moet u maar met hem regelen".

Waarom draai jij op voor alles van je vriend?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is een goeie, alleen je eigen deel betalen ! prima idee...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan lekker een kamer zoeken je wordt gebruikt! Heel rot voor je maar de waarheid is hard. Deze mensen verdienen jou niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stationsweg (Drachten)
Kamer - Onbepaalde tijd - per direct beschikbaar
Geplaatst op: 09-07-2012 09:32:55
€ 470 incl.
24 m2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb er nog meer voor je gevonden.
www.zoekallekamers.nl/kamers-drachten/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Jodel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjonge wat een prijs, ik betaal minder voor een eengezinshuis met grote zolder in de randstad! Afzetterij die kamers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, ik vind ook dat je vriend voor zijn eigen kosten op moet draaien.
Kristal
11 jaar geleden
Haha Jodel :-))) Dat is nog eens de koe bij de horens vatten,,, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kamer is leuk natuurlijk maar doorgaans zit geen huurtoeslag op onzelfstandige woonruimte. En iets onder die 300 vinden die ze nu betaalt aan huur (iets anders is het nl niet, je bent niet verwant, dit is geen kostgeld maar huur) zal lastig worden.
Er bestaat helaas geen toeslag voor verwende mensen. Want dat is uiteindelijk waar het om gaat.

Jij en je vriend wonen in bij je schoonmoeder. Zij betaald jullie eten, drinken, gas, water, elektra en zorgt ervoor dat je onderdak hebt. Aangezien jij een vaste baan hebt en dus inkomen geniet, dan is het niet meer dan normaal dat je haar financieel tegemoet komt in haar kosten.

Dat zij dat in jouw optiek uitgeeft aan dingen die er niet toe doen, dan is dat jouw probleem. Menig vrouw uit haar frustraties door af en toe eens lekker te gaan winkelen - ik zou ook gefrustreerd raken met twee potverteerders elke dag in huis.

Qua zorgtoeslag krijgen jij en je vriend ongeveer 40-50 euro per maand. Dit al de helft van de kosten van je zorgverzekering. Als je dat geld al niet op kunt brengen, dan verdien je te weinig of sta je teveel geld af.

Zet je vriend aan het werk. Elke euro is er één. En zoek een eigen dak boven je hoofd ipv op het geld van een ander te teren .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cillaaa, waarom doe je zoveel voor haar als je het daar niet mee eens bent? Dat is hier de grote vraag.
Ik heb (uiteraard) ook je andere reacties gelezen en wil je zeggen dat je je niets moet aantrekken als je de wind van voren krijgt. Wordt je eruit gezet en neemt je vriend het niet voor je op, dan weet je dus genoeg he...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk cillaaa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cilaa, kun je dan niet voor andere gaan poetsen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, ik zie dat ik mijn woorden grotendeels moet terugnemen. Wel ben ik van mening dat er sprake is van een onbalans in je relatie. Het gaat dan zowel om de relatie met je vriend als met je schoonmoeder. Je bent een mooie cash cow... Ver van huis, helemaal alleen in Friesland, ben je lekker afhankelijk van ze. Ondertussen moet je bijna de helft van je geld afstaan, terwijl je vriend waarschijnlijk hele dagen zit te neuspeuteren of te gamen. Je mag best van hem verwachten dat hij ook wat geld verdient. Desnoods zwart. Mijn schoonvader was ook werkloos maar ging wel met zijn fiets en ladder de boer op om ruiten te wassen. Je moet toch geld verdienen. Hoe wil je sit later gaan aanpakken als je kinderen hebt en je vriend weer werkloos raakt? Je wil toch dat jij zijn prinses bent en op handen gedragen wordt? Een stoere vent die voor zijn gezin opkomt, ipv een watje dat teert op het geld van zijn moeder en vriendin. Liefde maakt blind. Laat je niet bedotten meid. Pak een studie op ver verwijderd uit Friesland. Weer vrienden maken, stufi cashen en op jezelf wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Desnoods zwart". Niet zo slim natuurlijk... Als ze je pakken moet je alsnog belasting betalen plus een fikse boete. Gewoon je inkomsten opgeven aan de belasting dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Dounja - Je hebt zeker gelijk. Aan de andere kant: de eerste 6.000 euro die hij zou verdienen is nagenoeg belastingvrij. En daarmee zouden ze nu al erg geholpen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belastingvrij is iets anders dan zwart. Ik ben het er totaal mee eens dat hij moet gaan werken, maar nooit zwart, altijd opgeven aan de belasting. Dat je over het eerste deel geen belasting betaald, maakt verder niet uit.
Kristal
11 jaar geleden
Een krantenwijk kan toch ook al, tot er iets anders is?
Die jongen moet gewoon aan de slag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey, dat is goed nieuws! Ik hoop dat het de eerste stap is naar een financieel gezonde toekomst voor jullie beiden! Ik heb zelf in het verleden iemand begeleid die in een soortgelijke positie zat - hij heeft nu een vaste baan, stabiele relatie en spaart voor een eigen huisje. Succes!
Kristal
11 jaar geleden
Goed zo Cillaaa, en hij moet gewoon eerst maar eens nemen wat hij kan krijgen aan werk, ook als het schoonmaken is. Gewoon, om jou te ontlasten van de zware financiele toestand. Hij kan altijd verder kijken naar iets wat hem mogelijk meer ligt, maar nu eerst aan de slag en zelf zijn verantwoording dragen om bij te dragen aan een beter leeftoestand voor jullie beiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Succes voor jullie beiden dat het allemaal mag lukken voor je!
Je zegt dat je samenwoont dus eist je schoonmoeder €300 van jou. Als dat is afgesproken toen jullie deze constructie aangingen heeft zij een soort van recht op dat geld. Zij biedt een wederprestatie, namelijk dat jullie bij haar in wonen. Wie dat geld betaald (jij of je vriend) maakt voor haar niet uit.

Heb je het al eens van de andere kant bekeken? Ik ken je schoonmoeder natuurlijk niet maar zij ziet twee jonge mensen die weinig inkomen hebben en daarnaast zelfs nog schulden hebben. €100 per maand is best veel als je niet veel te besteden hebt. Misschien wil ze je op deze manier eens laten voelen dat je niet zomaar kunt doen en laten wat je wilt maar dat je bijvoorbeeld eerst moet sparen voor je iets koopt. Jullie willen samenwonen, dat is heel mooi maar de bedoeling is natuurlijk uiteindelijk dat je op eigen benen kunt staan. Voor de €650 euro die je nu maandelijks moet betalen kan dat lang niet. Dan kun je twee dingen doen. Namelijk de maandlasten naar beneden of zorgen dat je meer verdient. De maandlasten naar beneden is niet te doen want dat ben je aan vaste lasten al zo'n beetje kwijt. Om een beetje te kunnen leven zul je dus moeten zorgen voor inkomen. Werk zoeken dus inderdaad. Jullie zijn op de goede weg door een baan te zoeken. Daarmee ben je er niet. Zodra je meer geld te besteden hebt zorg er dan voor dat je daarmee direct je schulden aflost, dat scheelt je maandelijks al 200 euro! En dan met een blij gezicht met €650 en een bosje bloemen naar je schoonmoeder. Sta er eens bij stil dat ze (een groot deel van) haar privé inlevert door jou in huis te nemen, daarvoor heb ik groot respect.

Is dit een vooroordeel? Nee, misschien voelt het wel zo maar het is het zeker niet. Probeer dit maar eens en je zal zien hoe trots je bent als je gewoon aan je verplichtingen kan voldoen. Jij wilt samenwonen, dat heeft consequenties en die zul je moeten aanvaarden.

Veel succes!