bestaat er een soort toeslag als je bij iemand inwoont, kostgeld moet betalen maar dit niet kan betalen?

Ik woon samen met mijn vriend bij zijn moeder. Elke maand moeten we kostgeld betalen (daarbij ook nog regelmatig boodschappen). Doordat zij zo veel van ons vraagt, hebben we geen geld meer om rekeningen te betalen en komen we eigelijk steeds meer in de schulden. Ik heb het al met haar er over gehad dat we onze zorgverzekering enz niet kunnen betalen, maar dan zegt ze dat ze zelf ook rekeningen heeft en anders afgesloten word. Wel koopt ze regelmatig nieuwe kleren en schoenen en andere spullen voor in huis, terwijl mijn vriend en ik dus al ruim een half jaar niks hebben kunnen kopen qua kleren. Bestaat er een toeslag o.i.d wat ik in dit geval zou kunnen krijgen?

Toegevoegd na 1 uur:
Aangezien iedereen hier mij als een verwend nest ziet die te beroerd is om te betalen, bij deze wat opheldering: de vaste lasten bedragen €390 per maand. De kostgeld bedraagt €300 per maand. Mijn inkomen is €670, en daarbij €70 zorgtoeslag. Op de zorgtoeslag van mijn vriend is al beslag gelegd. Ook hebben mijn vriend en ik ieder €100 per maand aan aflossingen. De rest gaat naar boodschappen. Als ik aan haar voorstel dat ik alleen mijn helft van het kostgeld betaal (dus €150) en dat mijn vriend zelf verantwoordelijk is voor zijn helft, word ze boos op mij en zegt ze dat mijn vriend en ik dat zelf moeten uitzoeken, maar ze EIST €300 van mij. Dus.. Hebben jullie nu tenminste wat reeele adviesen? Of nog meer vooroordelen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

wat je zou kunnen doen is om hulp/raad vragen bij de sociale dienst. er bestaat, afhankelijk van de gemeente waar je woont, een potje dat heet "bijzondere bijstand". als je er heen gaat, neem al je papieren mee en wees bereid om "met de billen bloot" te gaan (je zult alles moeten laten zien, zoals bankrekening dagafschriften van de laatste 3/6 maanden). "terwijl mijn vriend en ik dus al ruim een half jaar niks hebben kunnen kopen qua kleren." niet klagen ! ik heb tot 2 maanden geleden bijna 6 jaar niets nieuws kunnen kopen. het zij zo.

Nee, dat is er niet. Niet naast de normale toeslagen (bijv. zorgtoeslag) en andere (vangnet)regelingen voor als je tijdelijk zonder werk zit. Normaal gesproken is het hebben van een eigen inkomen een reden voor ouders om van (volwassen) kinderen kostgeld te vragen. Of het is een signaal om iemand duidelijk te maken dat ze voor een eigen inkomen moeten gaan zorgen. Maar in elk geval is de normale situatie dat iemand die kostgeld betaalt, een inkomen heeft. Als iemand geen inkomen heeft en geen werk kan vinden, zijn er wel andere regelingen, zoals werkloosheidsuitkeringen en als laatste vangnet de Bijstand. Die Bijstand is trouwens ook lager als je niet zelfstandig woont, simpelweg omdat je met een gedeeld huishouden elk minder kosten hebt dan wanneer je beiden een eigen huishouden zou hebben. Ik denk dat jullie, naast kijken naar de reguliere financiële regelingen, zoals zorgtoeslag bij een laag inkomen, hulp bij het zoeken naar werk als jullie geen werk hebben, en anders vangnetregelingen zoals de Bijstand, moeten kijken of het kostgeld dat zijn moeder van jullie vraagt, redelijk is. Kostgeld is normaal gesproken veel minder duur dan de vaste lasten van een compleet huishouden, dus als volwassen kinderen met een eigen inkomen zou het kostgeld niet zo hoog moeten zijn dat je andere rekeningen niet kunt betalen. Als dat wel zo is, dan is óf het kostgeld te hoog, óf geef je elders teveel geld uit. Kijk eens op de site van het Nibud wat daar aangegeven wordt als redelijke hoogte voor kostgeld in jullie situatie: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/kostgeld.html Op de site kun je ook andere adviezen vinden voor het omgaan met geld en diverse compensatieregelingen voor mensen met een laag inkomen. Toegevoegd na 9 minuten: En zeker als er al wrijving is, zou ik zakelijke dingen ook zakelijk regelen: waar zij haar geld aan uitgeeft is niet jullie zaak, en waar jullie geld aan uitgeven of tekort komen, niet de hare. Waar het om gaat, is dat er een REDELIJK bedrag aan kostgeld overeengekomen wordt, en dat moeten jullie betalen. Wat er daarna met dat geld gebeurt, is aan haar. En andersom geldt: daar moet ze het mee doen. Haar eventuele tekorten moeten niet aangevuld worden door van jullie onredelijk veel kostgeld te vragen. Maar onthoud: uiteindelijk moet je er samen uitkomen, want je woont alledrie in dat huis, en bent van elkaar afhankelijk. Er moet dus een werkbare afspraak gemaakt worden, maar vervolgens zou ik die afspraak zo zakelijk mogelijk houden.

Nee. Je bent 20 jaar. Je hebt een Wajong-uitkering. Je bent "beter" en wilt bij de landmacht. * Tot die tijd kun je ook een baan gaan zoeken! Het wordt voor mensen met een Wajong uitkering erg gestimuleerd om te gaan werken. Wat doe je? Wat doet jouw vriend? Heeft die een inkomen? * Schulden: Je moet eerst je rekening betalen!!! Een half jaar geen kleding kopen is helemaal niet erg! Je hebt wel een blackberry! Met abonnement? En kan dat niet wat minder? Als jij je je vriend het kostgeld te hoog vinden, zou je op zoek moeten naar eigen woonruimte. Dan heb je tenminste een zelfstandig huishouden en bepaal je zelf je maandlasten. En jouw schoonmoeder mist dat haar inkomen. Praat er op die manier eens over.

Hoi! Ik woon niet samen met een vriend maar ben gedwongen om particulier te huren want heb te weinig punten voor een sociale huurwoning nog. Je kunt ZEKER geld terug krijgen, de grote "maar" is echter.... Sta je ingeschreven (Jij of je vriend en beter nog, alle 2) als woningzoekende? Dit alles kun je terug vinden op internet via de bronvermelding. Je hebt géén eigen voordeur maar een gedeelde, laat je of jullie "kostgeld" per maand met HANDTEKENING vastleggen en ook een handtekening dat jullie betaald hebben die maand. Huur en Zorgtoeslag kun je bekijken op de bronvermelding en als de situatie echt zo is als jij het hier formuleert, stap direct naar de gemeente naar afdeling sociale zaken en doe je verhaal. Bewaar aantoonbare kassabonnetjes waar uit opgemaakt kan worden dat dit niet voor een 2 persoons huishouden is en leg dat voor aan (wellicht een intake gesprek) de pipo van de gemeente. Leg je situatie uit bij de gemeente en wat erg belangrijk is: WAAR sta JIJ ingeschreven? Daar? of op een ander adres? Staan jullie ingeschreven als woningzoekende en reageer je op alles wat er in het woon aanbod langskomt? Hier kijken ze namelijk echt wel naar. De situatie vind ik tamelijk naar voor jullie alle 2, als je aan kunt tonen dat "zij" wél nieuwe kleren kan kopen en jullie niks te makken hebben en evengoed geld wil hebben dan sta je ijzersterk. *1 stel een contract op die "zij" per maand moet tekenen in de trant van "maand xx hebben wij xx bedrag betaald" en laat daar haar handtekening onder zetten. Ga daarmee naar de gemeente en maak een afspraak waar ze verplicht is om aan mee te werken. * 2 ga naar de gemeente en vraag bij de sociale dienst hoe dat in jullie situatie zit. Pin mij er niet op vast want ik ben geen jurist, echter ben ik 110% overtuigd dat dit gewoon niet kan. Zie bronvermeldingen voor eventuele toeslagen/ontheffingen voor meer info. Hoop dat je gelukkig bent "samen" en je wat hebt aan de info wat ik geef. Veel geluk in de liefde en succes met de te nemen stappen! ;)

Bronnen:
http://forum.viva.nl/forum/list_message/6506209
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/conn...
http://www.nibud.nl/fileadmin/user_upload/...

Bij mij wonen mijn zoon en zijn vriendin ook in. Samen betalen ze 400,- euro. Op een totaal bedrag van Huur en energiekosten van 875,- pm. Hebben samen een inkomen van bijna 2500 euro. Ik ruim grotendeels op en doe beneden het huishouden Zelf doen ze hun eigen kamer. Ook doe ik grotendeels de was en zorg voor de dagelijkse boodschappen zoals melk, boter, soms beleg en brood en fruit enzo. Zelf zorgen ze voor hun avondeten en andere dingen die ze willen eten en drinken. Als ik ik jullie was zou ik gaan zorgen dat je vriend een baan krijgt. Verder zou ik toch eerst maar je eigen lasten gaan betalen en dan pas aan de moeder. Het deel wat haar zoon moet betalen zou ik dan niet betalen dat is zijn pakkie aan. En het is haar kind! Dat geld ook voor zijn onkosten waarom ga jij die betalen dat is nogal makkelijk zoals het nu overkomt... Je zou mischien kunnen zeggen "hier heeft u mijn deel van de huur, de andere helft betaald uw zoon. Hoe weet ik niet maar dat moet u maar met hem regelen". Waarom draai jij op voor alles van je vriend?

Er bestaat helaas geen toeslag voor verwende mensen. Want dat is uiteindelijk waar het om gaat. Jij en je vriend wonen in bij je schoonmoeder. Zij betaald jullie eten, drinken, gas, water, elektra en zorgt ervoor dat je onderdak hebt. Aangezien jij een vaste baan hebt en dus inkomen geniet, dan is het niet meer dan normaal dat je haar financieel tegemoet komt in haar kosten. Dat zij dat in jouw optiek uitgeeft aan dingen die er niet toe doen, dan is dat jouw probleem. Menig vrouw uit haar frustraties door af en toe eens lekker te gaan winkelen - ik zou ook gefrustreerd raken met twee potverteerders elke dag in huis. Qua zorgtoeslag krijgen jij en je vriend ongeveer 40-50 euro per maand. Dit al de helft van de kosten van je zorgverzekering. Als je dat geld al niet op kunt brengen, dan verdien je te weinig of sta je teveel geld af. Zet je vriend aan het werk. Elke euro is er één. En zoek een eigen dak boven je hoofd ipv op het geld van een ander te teren .

Je zegt dat je samenwoont dus eist je schoonmoeder €300 van jou. Als dat is afgesproken toen jullie deze constructie aangingen heeft zij een soort van recht op dat geld. Zij biedt een wederprestatie, namelijk dat jullie bij haar in wonen. Wie dat geld betaald (jij of je vriend) maakt voor haar niet uit. Heb je het al eens van de andere kant bekeken? Ik ken je schoonmoeder natuurlijk niet maar zij ziet twee jonge mensen die weinig inkomen hebben en daarnaast zelfs nog schulden hebben. €100 per maand is best veel als je niet veel te besteden hebt. Misschien wil ze je op deze manier eens laten voelen dat je niet zomaar kunt doen en laten wat je wilt maar dat je bijvoorbeeld eerst moet sparen voor je iets koopt. Jullie willen samenwonen, dat is heel mooi maar de bedoeling is natuurlijk uiteindelijk dat je op eigen benen kunt staan. Voor de €650 euro die je nu maandelijks moet betalen kan dat lang niet. Dan kun je twee dingen doen. Namelijk de maandlasten naar beneden of zorgen dat je meer verdient. De maandlasten naar beneden is niet te doen want dat ben je aan vaste lasten al zo'n beetje kwijt. Om een beetje te kunnen leven zul je dus moeten zorgen voor inkomen. Werk zoeken dus inderdaad. Jullie zijn op de goede weg door een baan te zoeken. Daarmee ben je er niet. Zodra je meer geld te besteden hebt zorg er dan voor dat je daarmee direct je schulden aflost, dat scheelt je maandelijks al 200 euro! En dan met een blij gezicht met €650 en een bosje bloemen naar je schoonmoeder. Sta er eens bij stil dat ze (een groot deel van) haar privé inlevert door jou in huis te nemen, daarvoor heb ik groot respect. Is dit een vooroordeel? Nee, misschien voelt het wel zo maar het is het zeker niet. Probeer dit maar eens en je zal zien hoe trots je bent als je gewoon aan je verplichtingen kan voldoen. Jij wilt samenwonen, dat heeft consequenties en die zul je moeten aanvaarden. Veel succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100