Wie komt sneller in aanmerking voor een WIA uitkering iemand met een hoog salaris of met een minimum inkomen wie weet dit ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
ronron1212
9 jaar geleden
Allebei even snel als ze daarvoor in aanmerking komen.
ronron1212
9 jaar geleden
hoezo achter de oren krabben dat zal een arts niets mee te maken hebben. Daarnaast is er een maximaal dagloon in de wia. net als bij andere uitkeringen zoals de ww.

Het beste antwoord

De WIA is gebaseerd op verlies van verdiencapaciteit, dus op een bepaalde manier kom je met een hoog inkomen bij een bepaalde mate van beperkingen eerder aan het percentage dan wanneer je een lager inkomen had.

Je komt in aanmerking voor WIA als je meer dan 35% verdiencapaciteit verliest. Met andere woorden: je kunt minder dan 65% van je laatstverdiende loon verdienen. De WIA is daarmee - net als overigens de oude WAO - een loondervingsuitkering. Je bent verzekerd voor een bepaalde inkomensval door arbeidsongeschiktheid. Daarmee telt je salaris dus net zo goed mee als de mate van beperkingen wanneer je arbeidsongeschiktheidspercentage wordt vastgesteld.

Stel: meneer Jansen loopt hersenletsel op, hij kan niet zoveel dingen meer tegelijk doen. Hij kan zelfstandig wonen en zichzelf verzorgen, maar zijn concentratie is veel minder en hij overziet situaties minder goed. Hij kan nog wel werken, maar is alleen nog maar in staat om eenvoudig en overzichtelijk, repetitief werk te doen. Hij kan ook geen 40 uur meer werken. Zijn restverdiencapaciteit wordt ingeschat door de arbeidsdeskundige ingeschat op een bedrag dat lager ligt dan het minimumloon. Laten we zeggen 1000 euro bruto per maand.

Als meneer Jansen nu voor die tijd een inkomen had van ongeveer tweemaal modaal, namelijk 5500 euro per maand, dan is zijn verdiencapaciteit nog maar 18%. Hij valt daarmee ruim onder de 65% en komt dus in aanmerking voor een WIA-uitkering. Hij is meer dan 80% arbeidsongeschikt (immers: zijn restverdiencapaciteit is minder dan 20%) dus hij valt in de categorie van volledig arbeidsongeschikten.

Als diezelfde meneer Jansen met precies dezelfde beperkingen en precies diezelfde restverdiencapaciteit van 1000 euro slechts een minimumloon verdiende op het moment dat hij arbeidsongeschikt werd, komt hij niet in aanmerking voor WIA: het minimumloon is ongeveer 1485 euro bruto, en met een verdiencapaciteit van 1000 euro is dat een verlies van iets minder dan 33%. Oftewel: minder dan het voor de WIA vereiste minimum van 35%. In die situatie is er dus geen sprake van arbeidsongeschiktheid en meneer komt niet in aanmerking voor een WIA-uitkering omdat het verlies van verdiencapaciteit veel minder groot is. Mogelijk komt hij dan wel in aanmerking voor bepaalde aanpassingen op de werkplek en begeleiding bij het (zoeken naar) werk, maar niet voor een uitkering.

Toegevoegd na 10 uur:
Nu is het maximum jaarloon voor de WIA 51414 euro. De berekening is natuurlijk hypothetisch, het illustreert de wijze van berekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de regels goed worden toegepast, komt geen van beiden 'eerder' in aanmerking voor een WIA-uitkering. Het gaat om arbeidsongeschiktheid.

Als een werknemer twee jaar ziek is en daardoor 65% of minder kan verdienen van het oude loon ontstaat (als aan wat aanvullende voorwaarden wordt voldaan) na die eerste twee ziektejaren recht op een WIA-uitkering. Je moet dus minstens 35% arbeidsongeschikt zijn.

Dat degene met het hogere loon een hogere loongerelateerde WIA-uitkering krijgt dan iemand met hetzelfde arbeidsongeschiktheidspercentage en een minimumloon is logisch want er is ook meer premie betaald.
Computoon