kan personeel van een organisatie een complete ondernemingsraad wegsturen en overnemen? en zoja wat is daar dan voor nodig??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Een ondernemingsraad (OR) wordt door de medewerkers gekozen voor een bepaalde termijn. Deze termijn staat in de statuten van de OR beschreven en is maximaal 3 jaar volgens de Wet op de OndernemingsRaad (WOR) of 2 of 4 jaar.
(zie artikel 12, http://www.or-online.nl/naslag/wetten-regelingen/wet-ondernemingsraden/werkwijze/art-12-zittingsperiode)
Na die tijd kan je dus als organisatie een compleet nieuwe OR kiezen.

Tussendoor wordt het lastiger. Dit moet via de kantonrechter. Dan kunnen mensen in hun OR werkzaamheden op non-actief gezet worden.
Basis hiervoor is art 13 van de WOR (http://www.or-online.nl/naslag/wetten-regelingen/wet-ondernemingsraden/werkwijze/art-13-uitsluiting). Normaal gesproken is dit voor een bepaald lid, maar dit kan dus ook voor een gehele OR.

Bedenk dat volgens de WOR de ondernemer (of directeur, vice president, CEO of welke titel de bestuurder ook heeft) NIET tot de onderneming behoort welke de OR vertegenwoordigd.

Al met al zal het dus heel lastig zijn om een gehele OR te laten schrappen. Je kan met mensen van de OR in overleg gaan om te kijken wat er aan de hand is.

Praktijkvoorbeeld:
Ik ben in een OR tegen gekomen dat de voorzitter een 1-op-1 met de directeur had gehad en het geschil wat er lag wat opeens opgelost. De OR zelf vertrouwde dit niet en heeft het vertrouwen in de voorzitter opgezegd. Via de kantonrechter is de voorzitter "afgezet" / op non-actief gezet wat betreft OR taken.

Wellicht dat je dit op iets grotere schaal kan aanpakken. Voor meer advies kan je ook altijd bij HR terecht of bij een juridisch loket, arbeidsrecht.