Moet je je nieuwe zorgverzekeraar bij het ziekenhuis doorgeven?

Ik stap over van zorgverzekeraar. Echter 17 januari heb ik weer een controle-afspraak bij de endocrinoloog in het ziekenhuis. Moet ik me melden bij de inschrijfbalie om te melden dat ik van zorgverzekering ben gewisseld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Ja, dit moet je doorgeven bij het ziekenhuis, zodat ziekenhuizen bij de juiste zorgverzekeraar kunnen declareren.

Bij sommige ziekenhuizen (bijvoorbeeld het Amstelland ziekenhuis) kan dit via internet:
http://www.ziekenhuisamstelland.nl/nl/patienten/bezoek-aan-de-polikliniek/inschrijven/wijzigen-inschrijfgegevens/

Het Rijnstate ziekenhuis schrijft bijvoorbeeld op hun website:
'Veranderd van zorgverzekeraar?
Bent u per 1 januari 2012 van zorgverzekeraar veranderd? Wilt u dit dan voor uw ziekenhuisbezoek aan ons doorgeven, dan voeren wij uw nieuwe verzekeringsgegevens in.
Wilt u zich minimaal 15 minuten voor uw afspraak melden bij de ontvangstbalie van het ziekenhuis?
Als we van uw nieuwe zorgverzekeraar op de hoogte zijn, kunnen we uw declaraties namelijk bij de juiste zorgverzekeraar indienen. Dit voorkomt veel misverstanden.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Doki +

Andere antwoorden (1)

Nee, dit gebeurt automatisch door je sofinummer aangepast
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zien dat daar dat je verzekerd bent en bij wie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom moet je het dan wel bij de dokter en tandarts doorgeven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Officieel ook niet maar sommige vinden te veel werk. Ik heb zelf mijn wijzigingen nooit doorgegeven aan de huisarts ziekenhuishuis enz
Maar de ziekenhuizen zijn hier wrl verder mee