Mag een lening als inkomen worden gerekend?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Mag de gemeente een lening van de DUO als inkomen rekenen om bijvoorbeeld te bepalen of je in aanmerking komt voor bijzondere bijstand?

Naar mijn idee mag de gemeente een lening niet als inkomen rekenen, omdat het immers een lening is en dus een schuld betreft. Ik weet dat de belastingdienst een lening niet als inkomen ziet. Wie weet hier meer over en kan mij verder helpen?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
24.3K
ronron1212
9 jaar geleden
Dus iedere student heeft volgens jou dan recht op een bijstand uitkering. Per 1 september 2015 geldt voor studenten aan hbo en universiteit een nieuw stelsel van studiefinanciering. Vanaf dat moment verdwijnt de basisbeurs. In plaats hiervan kunnen studenten per maand maximaal circa € 1.016,- lenen. Je bepaalt zelf hoevéél je leent voor je levensonderhoud en collegegeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, je leest het niet goed. Bijzondere bijstand is heel wat anders dan bijstandsuitkering! Het gaat hier om een aanvraag voor chronisch zieken en gehandicapten omdat ik namelijk een chronische ziekte en handicap heb...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+) Ik vind dit een hele goede vraag, maar er is geen eenduidig antwoord mogelijk omdat ik je woonplaats niet ken. Landelijke regels zijn duidelijk, studiefinanciering en bijstand gaan niet zonder meer samen, maar er kunnen per gemeente uitzonderingen zijn gemaakt. Ik vrees voor jou, dat jouw gemeente hiertoe in jouw situatie geen reden ziet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Stamper, bedankt! Het zou in de verordening van de gemeente moeten staan toch? Daar kon ik namelijk niks in vinden over een DUO lening die meegerekend mag worden?
ronron1212
9 jaar geleden
Voor een bijzondere bijstand kunnen alleen extra kosten boven het normale levensonderhoud mogelijk worden vergoed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
beste Jeffrey, raadpleeg de link die ik later heb toegevoegd aan mijn antwoord, daar staat letterlijk "U ontvangt studiefinanciering U heeft geen recht op een bijstandsuitkering.". Er zijn wel uitzonderingen, als de gemeente jou verplicht een studie te gaan volgen bijvoorbeeld. En er kunnen meer uitzonderingen zijn, maar de kans daarop lijkt mij klein. Onder het motto, niet geschoten altijd mis, zou ik je daarom willen adviseren de link aan te klikken, jouw gemeente in te vullen en je nader te informeren over mogelijke uitzonderingen die van toepassing zijn op jouw situatie. Je kent de overheid hè, "leuker kunnen we het niet maken..." Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Stamper, Ik heb die link gelezen maar ik wil geen bijstandsuitkering en dat was mijn vraag ook niet. Het gaat hier om bijzondere bijstand en kwijtschelding van gemeente belastingen. :)

Antwoorden (4)

Een inkomen is volgens definitie:
Inkomen is alles wat iemand als opbrengst van arbeid, onderneming of vermogen geniet, bijvoorbeeld loon, winst, dividend of rente.

Dit betekent dat een lening geen inkomen is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een lening is geen inkomen volgens box 1. Het is namelijk een schuld. In het geval je wellicht een spaartegoed, of ander vermogen hebt (bijv, een huis) van meer dan
20. 139,- euro moet je dit opgeven in box 3, maar mag je je schulden daarop in mindering brengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
DUO doet studiefinanciering. Dat is derhalve een lening die bedoeld is voor je studiekosten én levensonderhoud. Het is dus absoluut een lening.
Maar de crux in deze is, het betreft een speciaal soort lening. De rente die wordt berekend is uitzonderlijk laag, 0,12% in 2014. Voor dat geld krijg je nergens anders een lening.
Blijkbaar staat jouw gemeente op het standpunt dat het verstrekken van een lening tegen zulke lage tarieven reeds een vorm van bijstand is en daar zit wel wat in, want anders zou vermoedelijk 80% van de studenten voor bijstand in aanmerking komen en dat is niet de bedoeling van studiefinanciering/bijstand. De overheid heeft daarom vast wel ergens een bepaling gemaakt dat studiefinanciering bijstand uitsluit, behalve misschien in bepaalde zeer uitzonderlijke gevallen zoals chronische ziekte, handicap, wajong e.d. Je zou hiervoor de voorwaarden van studiefinanciering nader moeten bestuderen, die zijn vast en zeker verstrekt bij toekenning ervan.

Toegevoegd na 59 minuten:
Die bepalingen zijn opgenomen in de toekenning van bijstand.
Raadpleeg onderstaande link als je meer wilt weten.

Toegevoegd na 10 uur:
Voor bijzondere bijstand gelden in principe dezelfde regels, maar er is meer kans dat gemeenten hierop uitzonderingen maken. Ik heb hieromtrent nog 2 links toegevoegd.
Voor bijzondere bijstand moet je kunnen aantonen bepaalde onvermijdelijke kosten te hebben die je redelijkerwijs niet van jouw inkomen kunt betalen. Misschien kun jij een zorgverzekering vergoed krijgen. Of een stadspas.
Punt blijft, het hangt helemaal af van jouw gemeente en de regelingen die zij aanbieden. Verdiep je daar in, kijk naar jouw situatie en probeer goed voorbereid bij de gemeente vergoedingen los te peuteren.

Ik wens je (echt waar) veel succes. Sommige mensen hebben het nu eenmaal niet breed en dan is elke tegemoetkoming daadwerkelijk een verlichting. Als de gemeente vergoedingen aanbiedt heb je daar ook recht op en moet je er zeker gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Het lijkt mij dat een lening geen inkomen is zoals meerdere hierboven beschrijven. Het is een schuld en het geld van de lening wordt gebruikt om de schoolkosten van te betalen en van te leven. Echter weet ik niet goed hoe ik dit juridisch gezien hard kan maken zodat ik de gemeente op zijn vingers kan tikken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ mrjeffrey99. Zoals dit antwoord ook zegt is het ook een lening maar tegelijkertijd een uitzondering op de regel. Er zit namelijk al geld bij de studiefinanciering voor onderhoud. Niet het volledige bedrag heb je nodig voor je studie.
Als je een vraag stelt moet je open staan voor de antwoorden en niet enkel op zoek gaan naar het antwoord dat het best bij u past.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Daphne91 dat doe ik ook niet. Ik ga in op de reactie van Stamper. Het is namelijk een feit dat stufi geen vetpot is en dat een groot deel van de stufi direct voor je studie is en indirect een deel voor levensonderhoud. Maar dat neemt niet weg dat de gemeente zomaar een lening als inkomen mag rekenen om zo geen bijzondere bijstand te verlenen zodat je boven de bijstandsnorm uitkomt terwijl dit niet klopt.
Een vriendin van mij heeft het zelfde gehad. Ik heb toen ook van alles uitgezocht omdat hij mij ook leek dat het niet meegeteld mag worden, maar voor een lening bij DUO gelden andere regels dan voor een gewone lening. Het gebeurt bij elke gemeente dat dit als inkomen wordt geteld en wat ik begrepen heb is dat ook gebruikelijk. Heb zelfs nog overlegd met jurisch adviseur van de rechtsbijstand maar die zei ook precies hetzelfde. Als je meer inkomen wil ben ik bang dat je zal moeten kijken naar werken naast je studie.