Als jouw ouders op 31 december 2014 nog een bijstandsuitkering ontvingen en deze in 2015 nog steeds ontvangen, vallen zij onder het overgangsrecht.
De bijstandsuitkering wordt tot 1 juli 2015 op de oude manier berekend en uitbetaald. Na 1 juli 2015 geldt ook de kostendelersnorm. Er wordt dan gekeken of kosten gedeeld kunnen worden met anderen in de woning die ook een inkomen of uitkering hebben.
Deze norm wordt niet toegepast bij leerlingen die BBL-opleiding volgen.

Toegevoegd na 10 minuten:
De kostendelersnorm geldt niet voor jongeren onder de 21 jaar.

Een meerderjarige kind met een inkomen minder dan € 1.059,49 euro dat onderwijs volgt dat door de overheid wordt gefinancierd telt niet mee voor de kostendelersnorm. Het onderwijs kan BBL onderwijs zijn (1 dag naar school en 4 dagen werken) of onderwijs waardoor het kind recht heeft op studiefinanciering op grond van de Wet Studiefinanciering of een tegemoetkoming op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten WTOS (waaronder VAVO).
Het meerderjarige kind behoudt dan zijn eigen inkomen. Verdient het kind meer dan 1.059,49 euro dan wordt het meerdere gekort op de gezinsbijstand.

Toegevoegd na 19 minuten:
De bron van de gemeente Heerlen heb ik niet gebruikt, maar aangezien ik de uitleg hierop erg duidelijk vind, zet ik hem bij de bron van mijn Judex.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kostendelersnorm die men gaat hanteren staat in de participatiewet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wrk132, goed dat je deze opmerking maakt, dat geeft mij een kans om het precies te formuleren:
Het wetsvoorstel ‘Wet maatregelen Wet werk en bijstand (WWB) is op 1 juli 2014 door de Eerste Kamer aangenomen, hierdoor kon de WWB per 1 januari 2015 op een aantal onderdelen worden aangepast.
De naam van de wet werd gewijzigd in Participatiewet en in deze wet is de kostendelersnorm opgenomen.