Als er nieuwe euro's worden geslagen (muntgeld) wordt het dan per land naar verhouding verdeeld?

En hoe komt dit 'op de markt?' Ze zullen niet zomaar geld toevoegen, neem ik aan, ivm de waardevermindering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Geld wordt helemaal niet meer gewaarborgd door een goudstandaard! Dit principe is volledig verdwenen sinds de jaren 70.

"Ze zullen niet zomaar geld toevoegen, neem ik aan, ivm de waardevermindering?" => Oh ja, dat doen ze wel hoor.

De centrale banken zijn al enkele jaren bezig met het bijdrukken van geld, meer geld, en nog meer geld, om dit in de economie te pompen in de hoop dat deze zou aansterken.( Dit noemen ze trouwens, Quantitative Easing of beter kwantitatieve versoepeling). Maar zolang er niet voldoende jobs aanwezig zijn en bedrijven hun orderboeken niet gevuld krijgen, haalt dit helemaal niets uit.(Mensen blijven hun baan verliezen en komen op de uitkering terecht terwijl er te weinig nieuwe jobs gecreëerd worden.) Het enige wat dit veroorzaakt is inflatie en zelfs hyperinflatie.

Stel dat u in 2006, 2 briefjes van 5 euro vast had, en nu 4 à 5 jaar later, door de kwantitatieve versoepeling (bijdrukken van geld), heeft u er plotseling 6 in u handen, dan heeft u de indruk dat u rijker bent geworden terwijl dit helemaal niet zo is. (des te meer geld in de markt des te minder is dit waard) Deze 8 briefjes hebben dezelfde waarde dan de 2 briefjes in 2006. Een logisch gevolg hieraan te wijden is Inflatie. Inflatie veroorzaakt door QE.

Dus als u binnenkort op het nieuws hoort, de inflatie is gestegen met 2% en de economie is aan het aansterken, denkt u maar bij uzelf, larie en apekool :), en mag u van mij hier nogmaals 2% bij optellen, want de reële inflatie zal veel dichter liggen bij 4 à 5 % dan de 2 % die u wordt wijsgemaakt door de media. Maar vertel maar eens in tijden van crisis, dat er een inflatie is van 5%, terwijl velen hun job verliezen en met moeite de rekeningen kunnen betalen. Zou u zich dan geen vragen stellen?

Een zeer goede en vrij recente documentaire rond het onderwerp ' geld en het monetaire stelsel' is 'The Money Fix'. Deze geeft u een zeer duidelijk beeld hoe het monetaire stelsel in elkaar zit. Bovendien komen er zeer doodgewone, normale mensen aan het woord die zich hier vragen rond stellen.

Ik voeg enkele links toe waaronder 1 waar u de docu kan bekijken. De website van het economisch institituut 'Rothbard' is zeker ook de moeite waard, en de presentatie van Brecht Arnaert 'waarom u armer wordt' zou u ook een keertje moeten bekijken :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

zover ik altijd begrepen heb, wordt geld geslagen en gedrukt,naar het aantal goud dat het land heeft..
dat bepaalt geloof ik ook de hoeveelheid geld..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koppeling met goud (de gouden standaard, geld inwisselbaar voor goud)is door Nederland voor de 2e wereldoorlogals een van de laatste landen losgelaten