Klopt het wanneer je 1000 euro netto in de maand verdiend dat je dan over 11 maanden 479.85 Euro vakantiegeld krijgt?

Volgens mij is dit te weinig. Indien het niet klopt hoeveel zou ik dan moeten krijgen. (met belasting e.d. eraf)

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is je bruto maandloon?

Antwoorden (6)

Dat is afhankelijk van je cao. Bij de ene cao krijg je een 13e maand vakantiegeld, bij de andere een percentage over je bruto jaarsalaris en is dan weer afhankelijk van het aantal maanden dat je gewerkt hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt inderdaad te weinig. Bekijk je CAO hoeveel vakantiegeld je krijgt (standaard 8 %). Dit zou dan neerkomen op een uitgaande van bruto 1500 euro:

11x1500*0,08=1320 42% belast = 765,60 euro netto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in het vakantiegeldjaar 11 maanden hebt gewerkt is het bruto vakantiegeld 8% van 11 maanden bruto salaris.
Omdat vakantiegeld bovenop het gewone loon komt is er een witte tabel voor loonheffing bijzonder beloningen (zie site van de Belastingdienst).
Bij een jaarloon tot 14.353 (12,96 x je huidige brutoloon, dus inclusief vakantiegeld)) is de loonheffing 33%. Bij een jaarloon van 14.353 tot 18.629 is de loonheffing 41,95%.
Die percentages staan ook op de loonberekeningen die je van de werkgever moet krijgen.

Toegevoegd na 44 minuten:
Controleer de samensteling van het salaris in de arbeidsovereenkomst en naar de loonberekening van je vakantiegeld, anders blijft het gissen.

Toegevoegd na 44 minuten:
"en naar" moet zijn "en kijk naar"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar je schrijft en hoop maar eigenlijk geef je geen antwoord op de gestelde vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat hajete denk ik bedoelt is dat je vanuit het brutoloon moet redeneren? In dat geval staat het er idd niet duidelijk voor een leek die geen tientallen jaren ervaring in de belastingen heeft ;P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
raamklaza. Zonder het (afgesproken) bruto loon blijft het gissen.
Mar83 Ik heb in de eerste reactie (bij de vraag) gevraagd om het brutoloon. Als Blondjes dat niet geeft, dan kun je weinig zeggen over de netto-berekening.
Het is erg weinig. Ik zou er eens achteraan gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is normaal gesproken te weinig. Wat wel zou kunnen als je bv in de zorgsector werkt en je niet al je diensten op je vaste contract werkt maar sommige diensten op een flex/uitzend contract werkt dan krijg je voor die uren je vakantiegeld gelijk bij je loon van de volgende maand. Mocht dit niet van toepassing zijn moet je even contact opnemen met personeelszaken of de loon administratie want dan heb je te weinig gehad inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is onmogelijk om te zeggen zonder de inhoud van je loonstrook te zien. Is je netto salaris daadwerkelijk je netto salaris? Of zitten er emolumenten bij die eigenlijk geen salaris zijn? (reiskostenvergoeding of pensioen bijvoorbeeld). Verder zou het kunnen zijn dat er over een aantal maanden wordt betaald, waarin je nog niet werkzaam was. (Sommige werkgevers betalen in mei het vakantiegeld over de maanden juli tot en met juni bijvoorbeeld). Zo op het eerste gezicht, gegeven dat wat je zegt klopt, lijkt het aan de lage kant.

Gegeven dat je geen verdere emolumenten etc. hebt, zou je ongeveer bruto 1163,08 per maand moeten verdienen.

11*1163.08 = 12793.88
12793.88*0.08 = 1023,51 bruto vakantiegeld.

Je belastingtarief is 33%, vakantiegeld wordt in eerste instantie tegen bijzonder tarief verloond, waardoor er 41.95% geheven zou moeten worden.

Je zou dan netto overhouden: 594,15

Maar zoals gezegd, dat is onder voorbehoud van nogal wat voorwaarden.

Toegevoegd na 1 minuut:
De genoemde 1163.08 betreft dus je brutosalaris, op basis van een schatting, aangezien ik niet weet in welke branche of onder welke CAO je valt. En ik je verdere secundaire voorwaarden en emolumenten niet ken.

Toegevoegd na 1 dag:
Overigens is het niet waar dat vakantiegeld zwaarder belast wordt. Vakantiegeld wordt in eerste instantie zwaarder belast. Aan het einde van het jaar kan heel goed blijken dat je niet boven de belastingschijf bent gekomen (wat vaak het geval is), en krijg je het teveel betaalde bedrag gewoon weer terug na je aangifte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je antwoord maar pensioen is toch geen plus op het salaris?
Tabel bijz.beloningen is voor dit inkomen toch 33 % en geen 41,95 %?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik heb de verkeerde schijf gehad. Ik heb moeten terugrekenen naar een brutoloon, van een nettoloon. En de pensioenbijdrage kan het nettoloon behoorlijk verlagen.