als je erfbelasting hebt betaald moet je daarna over hetzelfde bedrag nog inkomstenbelsasting en/of vermogensbelasting betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inkomstenbelasting meestal niet, maar als het vermogen boven de 20.000 uit komt moet je daar weer inkomstenbelasting over betalen. Ongeveer 4% van dat kapitaal wordt als ficief ontvangen rente tot je inkomsten gerekend.
Evenzo geldt dat voor een huis dat je erft. Ook daar moet je over het forait belasting betalen.
Etc.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
het antwoord op beide vragen is nee
- erfbelasting komt hier in plaats van inkomstenbelasting
- vermogensbelasting betaal je alleen over eigen vermogen zoals vastgesteld op 1 januari van het betreffende belastingjaar

Het beste antwoord

Inkomstenbelasting Box 1 (werk en woning) Box 2 (aanmerkelijk belang) zijn niet van invloed op de erfbelasting.

Betaalde erfbelasting kan wel van invloed zijn op Box 3 - sparen en beleggen / vermogen.
Als er bijvoorbeeld € 5000 erfbelasting is betaald wordt het vermogen ook € 5000 minder. MINDER te betalen belasting Box 3 is dan 1,2% van € 5000 is € 60 - ervan uitgaand dat het totaal aan bezittingen / vermogen boven de vrijstellingsgrens uitkomt.

N.B: belasting Box 3 moet wel elk jaar worden betaald: 1,2% van het vermogen boven de vrijstellingsgrens.
fisbel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Stel de nalatenschap is € 10.000 en daarover moet je € 5000 erfbelasting betalen. Daarna betaal je in box 3 over € 5000 x4% x30%= € 60,-- inkomstenbelasting, de zgn.vermogensrendementsheffing.. Ik ga er vanuit dat het vermogen al verlaagd is met de vrijstelling.Erfbelasting en inkomstenbelasting betaal je dus niet over de zelfde som.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je erft en je erfdeel komt uit boven het voor erfbelasting belastbare bedrag dan heb je recht op/ontvang je netto de erfenis min de erfbelasting. Het saldo telt voort box 3. Als de erflater voor 1 januari is overleden en de erfbelasting is op 1 januari nog niet is betaald dan mag je de erfbelastingschuld in mindering brengen op je bezit voor box 3 dat dient als uitgangspunt voor de inkomstenbelasting. (30% van 4% over bezit min schulden, afgezien van vrijstellingen/drempel).
Vermogensbelasting bestaat al ruim 10 jaar niet meer