Betaal ik te veel loonbelasting?

waarom betaal ik over mijn loon van 560, belasting voor 18 euro
terwijl ik die formulier voor studenten loonheffingskorting heb ingevuld?
ik snap er niks meer van :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De Belastingdienst publiceert tabellen waarin staat hoeveel de werkgever in moet houden bij een bepaald loon. Als jij per 4 weken uitbetaald wordt, dan klopt de inhouding van je werkgever. Bij een bruto vierwekenloon van €560,77 moet de werkgever €18,69 inhouden.

Iedereen in Nederland krijgt een korting op de inkomstenbelasting (de algemene heffingskorting). Als je ook nog eens werkt voor je inkomen, komt daar nog een extra korting bovenop (arbeidskorting). Je werkgever houdt de loonbelasting in en betaalt deze aan de Belastingdienst. Als jij aangeeft dat jij loonheffingskorting wil, dan houdt je werkgever rekening met dat belastingvrije deel. Hij verrekent dan in feite je belastingvrijstelling met het deel dat je af moet dragen aan de Belastingdienst.

Het feit dat jij nu 18 euro afdraag betekent dat jij, als jij elke vier weken dit bedrag zou verdienen, op jaarbasis net boven de vrijstelling komt. Een losse polsberekening leert dat jouw jaarinkomen inclusief vakantiegeld €7280 is. De grens bij belastingvrij inkomen heb ik in een andere vraag becijferd op € 6479,27. Wat jij over het meerdere aan inkomstenbelasting af zou moeten dragen houdt je werkgever dus al in.

Het kan zijn dat je op jaarbasis teveel loonbelasting betaalt. Dat kan zijn als jij een aantal maanden minder werkt en je jaarinkomen dan onder de 6479 komt. Dan kan je aan het eind van het jaar het verschil terugvragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kleine correctie, op jaarbasis zou jouw inkomen € 7862 zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
+ duidelijke uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg, het is nu veel duidelijker!

Andere antwoorden (1)

Loonheffingskorting betekent niet dat geen loonheffing wordt ingehouden. Zie antwoord Nielx
Als met medewerking van je werkgever voor de scholieren/studentenregeling hebt gekozen dan wordt gedurende elk kwartaal de loonbelasting over het in die periode verdiende loon (niet de VT) herrekend. (dus niet per maand/4 weken). Handig als je wisselende inkomsten hebt.