kan ik de gemeente aanklagen voor nalatigheid?

De gemeente heeft mij bij mijn huurbaas ingeschreven alszijnde bewoner maar ik ben onderhuurder,hierdoor heb ik 3 mnden geen zorg en KGB ontvangen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Erna55
7 jaar geleden
Je woont daar. Je bent bewoner.
Welke zorg zou je moeten ontvangen ?
En KGB ???
Antoni
7 jaar geleden
@Scorpio, aanklagen is niet een eerste stap, maar een laatste uitweg wanneer een organisatie of een persoon jou onrecht heeft aangedaan. Misschien is er gewoon een fout gemaakt en kan die fout eenvoudig worden hersteld. Je begint dus eerst om de gemeente schriftelijk (!) te laten weten dat er iets verkeerd is gegaan of gedaan en dan verzoek je de gemeente dan de fout te herstellen. Informeer goed hoe en waar je zo'n bericht naar toe moet sturen. Geef de organisatie de tijd om te reageren. Een termijn van zes weken is hiervoor gebruikelijk. Moet het per se sneller, vraag daar dan om. Als er niets wordt gedaan, kan je bij de organisatie een klacht indienen. Informeer hoe en waar je zo'n klacht moet indienen. Geef ook nu de organisatie de tijd om te reageren. Je kan een redelijke termijn aangeven bij je klacht, of misschien zijn daar al regels voor (vaak ook weer een periode van zes weken). Daarna kan je hulp inschakelen van een gemeentelijke klachtencommissie of de gemeentelijke ombudsman. Een gemeenteraad heeft vaak een klachtencommissie. Is er daarna nog steeds geen goede oplossing, overweeg dan een advocaat in te schakelen. Die kan je helpen bij een volgende stap. Aanklagen is dan overigens nog steeds niet per definitie aan de orde.

Antwoorden (1)

Men dient zelf de inschrijving bij de gemeente te verzorgen. Als uw huurbaas dat gedaan heeft voor u, dan kan dat alleen als u hem gemachtigd hebt, maar dat is niet de gewone gang van zaken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-verhuizing-doorgeven-aan-de-gemeente
De gemeente aanklagen heeft geen zin, u bent zelf verantwoordelijk voor een juiste opgave bij de gemeente waar u gaat wonen. De BPR ambtenaar schrijft in n.a.v. de gegevens die hem worden aangereikt.
Het beste is om zo snel mogelijk orde op zake te stellen, ipv de gemeente aan te klagen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om kindgebonden budget te krijgen, moeten u en uw eventuele toeslagpartner aan de volgende voorwaarden voldoen:

Toegevoegd na 4 minuten:
orde op zake stellen = orde op zaken stellen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+, Als je het netjes en correct aanpakt willen ze je vaak nog helpen ook met de gemiste inkomsten proberen recht te trekken.