Jaaropgaaf aanvullende wwb 2013 schrikbarend hoog. Waarom?

Situatieschets:
Alleenstaande moeder. Heel 2013 op afroepbasis gewerkt in twee dienstverbanden, dat aangevuld werd met WWB tot sociaal minimum.

Jaaropgaaf WWB 2013 gemeente geeft aan belastbaar inkomen van
€ 200044. Jaaropgaaf werkgever 1: €170 en werkgever 2: €4088.

Al mijn inkomsten werden per maand afgetrokken van volledige WWB 'recht'. WWB alleen al (dus zonder eigen inkomsten) is niet eens zo hoog per jaar.

Kan iemand mij in 'jip-en-janneke-taal' uitleggen hoe deze hoge wwb jaaropgaaf mogelijk verklaard kan worden?

Uiteraard neem ik contact op met gemeente, maar wil mij voorbereiden op dit gesprek zodat ik met de juiste vragen kan komen.

BvD

Toegevoegd na 47 minuten:
OOOh EXCUSUS: typefout in bedrag. Het moet zijn:€ 20044,-

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Rondt u de bruto inkomensbedragen af.
En geeft u nog eens door wat er op de 3 jaaropgaven staat.
Ook € 20.004 zal niet kunnen kloppen.
Tenzij er een nabetaling heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WWB: 20000,-
Werkgever 1: 170,-
Werkgever 2: 4000,- Er is geen sprake van een nabetaling oid geweest. Ik heb van alle maanden de uitkeringsspecificaties aanvullende WWB
Wel heb ik in 2012 tot november 2012 een BBZ uitkering ontvangen welke 'om-niet' is verklaard, oftewel omgezet is in WWB. Ik bedenk mij nu ineens of de hoge opgaaf wellicht daarmee te maken kan hebben?

Antwoorden (2)

Als ik de bedragen zie heeft de WWB een komma vergeten en is het bedrag €2000,44
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb net een toevoeging gedaan. Ik heb een type fout gemaakt. Bedrag WWB jaaropgaaf is: 20044,- Excuses
Als we ervan uitgaan dat uw WWB-inkomen 2013 € 20.000 is geweest, kan het haast niet anders zijn als dat u een nabetaling van de Gemeente heeft gekregen. Dit is inkomen 2013. Het gevolg kan zijn dat u een beetje zorgtoeslag maar heel veel huurtoeslag moet terugbetalen. Uw inkomen komt immers hoger uit dan het geschatte toetsingsinkomen.

Voor deze situatie is een oplossing. U kunt voor de huurtoeslag verzoeken om de nabetaling als bijzonder inkomen te beschouwen. Voor de inkomstenbelasting telt de nabetaling gewoon mee, maar niet voor de huurtoeslag, mits het verzoek wordt toegekend.
Leest u de informatie over bijzonder inkomen: achter het tweede puntje staat: Een nabetaling van inkomsten over vorige jaren.

Het verzoek om het bijzondere inkomen niet mee te rekenen voor de huurtoeslag vindt u in bron 2.

Maar informeert u eerst bij de gemeente hoe het precies zit wat betreft het hoge WWB-inkomen.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de snelle en duidelijke reactie. Ik ben eruit. Ik heb in 2012 tm november BBZ uitkering ontvangen. Deze werd in 2013 'om niet' verklaard, oftewel met terugwerkende kracht in een WWB uitkering omgezet. Dat betekent dat ik volgens het gemeentelijke systeem in 2013 extra inkomsten had, omdat toen pas bepaald werd dat de BBZ lening een uitkering werd. (dat geld heb ik dus feitelijk niet nabetaald gekregen in 2013, maar belasting technisch/wettelijk gezien wel). Erg onduidelijke constructtie als je zelf geen belastingadviseur bent ....
Inderdaad heeft dit uiteraard grote gevolgen voor wbtr mijn huurtoeslag ... dank voor de tip hoe ik hier mogelijk mee om kan gaan. Zal wel een forse terugvordering worden. Zuur, want feitelijk leefde ik de laatste twee jaar op bijstandsniveau. Overigens vraag ik me nog wel het volgende af: als een BBZ lening over 2012 in 2013 in een WWB uitkeing wordt omgezet (ivm te weinig inkomsten), hoe moet ik mijn inkomsten in 2012 dan zien? Lening? Schuld? En dus géén inkomsten? Wederom BvD
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ze deze inkomsten pas in 2013 als inkomsten meetellen, dan zou je inderdaad in 2012 geen inkomsten hebben gehad. Maar dat is mijn logica.