Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik in Monaco kom te wonen zodat ik geen belasting meer hoef te betalen?

Kan ik daar morgen een flatje gaan huren, en als ik me dan uitschrijf bij mijn gemeente is dat dan voldoende?

5 jaar geleden
23.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Je werkt niet meer?
LeonardN
5 jaar geleden
Vraag is hypothetisch. Je mag ook "je" lezen waar ik "ik" schreef.
tinus1969
5 jaar geleden
Overigens; je moet er ook daadwerkelijk wonen (inschrijven is niet genoeg) en diverse soorten belasting betaal je in het land waar je werkt. Dit geldt voor bv (meestal) loon/inkomstenbelasting.
LammertdeHaan
5 jaar geleden
Nog even als aanvulling op m'n eerdere antwoord: mocht ook Monaco heffen over hetzelfde inkomen dan kunt u in Nederland een beroep doen op het Besluit voorkoming dubbele belasting 2001. Vervolgens zijn er twee methoden voor de berekening van de vermindering van de Nederlandse inkomstenbelasting. Beide worden door de Belastingdienst doorgerekend, waarbij de voor u meest voordelige methode wordt toegepast.

Antwoorden (2)

U dient een dusdanig bedrag te storten op een rekening bij een lokale private bank, dat u aantoont in staat te zijn uzelf (en uw gezin) financieel te kunnen onderhouden. Deze private bank zal voor u een referentiebrief opstellen ter bevestiging, die u vervolgens kunt indienen bij de autoriteiten.Tot slot, en zeker niet onbelangrijk, dient u uw aanvraag te bespreken in een interview met de plaatselijke autoriteiten. Wanneer de autoriteiten uw aanvraag goedkeuren, zult u binnen zes weken een verblijfsvergunning ontvangen.
Het staat de aanvrager vrij een woning te kopen of te huren. Wanneer een woning gehuurd wordt, dient dit voor tenminste 12 maanden te gebeuren. De woning dient voldoende groot te zijn voor u in uw specifieke (gezins)situatie. Het bewijs van aankoop (notariële eigendomsakte) of huurcontract (dat geregistreerd dient te zijn bij de Monegaskische belastingdienst) evenals een energierekening dienen te worden overgelegd bij de aanmeldingsprocedure.
5 jaar geleden
Beste LeonardN,

Gaan wonen in Monaco wil nog niet zeggen dat u in Nederland geen (inkomsten)belasting meer hoeft te betalen. Met Monaco heeft Nederland geen volwaardig Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting afgesloten, doch slechts een informatie-uitwisselingsovereenkomst (Tax Information Exchange Agreements). Op grond hiervan kan Nederland bij de Belastingdienst van Monaco gericht informatie opvragen over spaartegoeden, dividenden en winstuitkeringen.

U blijft in Nederland belastingplichtig over uw wereldinkomen. Daar Monaco geen EU-lid is en ook verder niet wordt genoemd in de betreffende opsomming van landen, bent u een niet-kwalificerend buitenlands belastingplichtige. Dit houdt in dat u geen recht hebt op heffingskortingen, aftrek ter zake van persoonlijke verplichtingen en heffingsvrij vermogen voor box 3.