Hoe stel je de WOZ-waarde van je huis in Duitsland vast ?

Wij wonen in Duitsland - hebben daar dit jaar een huis gekocht - maar mijn man werkt in Nederland en we zijn in NEderland belastingplichtig.
Nu zijn we met de belastingaangifte bezig, en struikelen over de WOZ-waarde van ons huis.

In Nederland komt er om de zoveel tijd iemand langs om de WOZ-waarde vast te stellen, daar krijg je dan bericht van, en dat kun je gebruiken voor je belastingaangifte. Maar hier komen ze natuurlijk niet.

Hoe stellen we zelf de WOZ-waarde van ons huis vast ? Is dat een percentage van de koopsom ? Is er een formule voor ? Ik hoop dat hier Duitslandgangers zijn te vinden die al eens met dit bijltje gehakt hebben, want voor ons is het de eerste keer....

Toegevoegd na 38 seconden:
(Dit jaar moet natuurlijk al zijn vorig jaar ;-) Moet nog effe wennen...)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.2K

Het beste antwoord

Er is een makkelijk trucje om de belastingdienst zover te krijgen hierover een oordeel te vellen. Geef een laag, doch reele woz-waarde op. Als de belastingdienst er niet mee eens is zullen ze die waarde vanzelf gaan aanpassen. Doen ze dat niet kan je die waarde voortaan gebruiken als woz-waarde. Zo doe ik dat altijd bij Duitse belastingklanten van mij en het werkt prima.

Als reele waarde kan je bijvoorbeeld 90% van de verkoopwaarde nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

uiteraard verschillen onze situaties. als gezegd ik ben prima geholpen door de Belastingdienst in Maasstricht. Ik heb de gegevens ingeplakt. succes ermee !!!

Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO)
Hebt u vragen over belastingheffing in Nederland, België of Duitsland bij grensoverschrijdende situaties? Neemt u contact met ons op. U kunt ons vragen stellen over:

•alle facetten van alle belastingverdragen met Nederland, België of Duitsland
•Belgische belastingen
•Duitse belastingen
•loonheffingen bij grensoverschrijdend inlenen en uitzenden van personeel
In het GWO-team werken de Belgische, Duitse en Nederlandse belastingdiensten samen.

Openingstijden
Van maandag tot en met vrijdag: 8.00 - 17.00 uur.

Telefoon
•Vanuit Nederland: 0800 - 024 12 12
•Vanuit Duitsland: 0800 - 10 11 352
•Vanuit België: 0800 - 90 220
Postadres
Belastingdienst/Limburg/team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO)
Postbus 5750
6202 MB Maastricht

Bezoekadres
Terra Nigrastraat 10
6216 BL Maastricht

Bezoek alleen na telefonische afspraak.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry antwoord komt op andere lokatie terecht als eerste reactie (?!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb zelf een huis Saksen-Anhalt maar woon nog steeds in Nederland.
Heb de waarde van mijn Duitse woning weg mogen strepen tegenover de schuld die er op rust.
Verder betaal je toch in Duitsland onroerend zaak belasting?
Je hoeft nl. in Nederland geen onroerend zaakbelasting te betalen voor een woning in Duitsland anders zou je dubbel betalen.
Dit gaat nogal eens fout.
U mag trouwens de aankoopprijs als waarde van uw woning aanhouden ook al zou u minder voor de woning betaald hebben dan het in werkelijkheid waard is of evt. de taxatiewaarde voor de in Duitsland te betalen onroerend zaakbelasting.
PAS OP VOOR DUBBELE BELASTING!!!