Kan je kosten indienen bijvoeglijke aangifte België?

Welke kosten kan ik indienen wanneer ik een bijvoeglijke aangifte indien bij het registratiekantoor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

U bedoelt welke kosten ingebracht kunnen worden bij het aan te geven passief in de akte van nalatenschap, de bijvoeglijke aangifte. Waardoor er minder successiebelasting is te betalen.

Bij het passief kunnen o.a. begrafenis- / crematiekosten worden aangegeven. Ook nog te betalen personenbelasting of schulden die de erflater had. Daarnaast openstaande nota's zoals kosten voor energie die binnengekomen zijn voordat het overlijden plaatsvond. De onroerende voorheffing (grondlasten) betreffende het aanslagjaar waarin het overlijden is voorgevallen, zo zij nog niet betaald is, kan slechts in mindering worden gebracht voor de periode tussen 1 januari van dat jaar en datum van het overlijden.

Leest u vraag 9 – het passief onder veelgestelde vragen – bron 1
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, Wij hadden een eerste aangifte reeds ingediend. Daar zijn toen alle kosten in de aangifte opgegeven. Omdat het huis met meerwaarde verkocht is en binnen een termijn van 2,6j na overlijden, hebben wij een bijvoeglijke aangifte moeten indienen. Maar om die meerwaarde te bekomen hadden wij kosten op factuur gemaakt. Zoniet kon deze meerwaarde niet gerealiseerd worden. Mogen deze kosten eveneens ingegeven worden?
fisbel
9 jaar geleden
Over uw vraag / reactie heb ik een aardig informatief artikel gevonden.
Hierin staat vermeld dat gemaakte kosten op factuur die nodig waren om het pand te verbeteren en de meerwaarde te verhogen, niet in de bijvoeglijke aangifte ingediend mogen worden. Hoewel opsteller artikel aangeeft dat niet iedereen deze visie deelt. Leest u het volledige informatieve artikel, vooral het gedeelte: Hoe behandel je een onroerend goed na overlijden.
http://lenengeld.eu/voorkom-hoge-erfeniskosten-bij-verkoop-woonpand/