Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer ben je eigenaar van een woning volgens de belastingdienst?

Bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting 2016 stond er de vraag of je eigenaar bent van de woning waar je woont. Ik woon in een huurwoning, dan is de eigenaar toch de woningbouw? Ik twijfel.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10K
ronron1212
7 jaar geleden
Huurhuis dan ben je geen eigenaar en die vragen hoe je dan ook niet in te vullen
ronron1212
7 jaar geleden
Die vraag staat overigens altijd al in de aangifte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik twijfel niet. Als huurder ben je geen eigenaar. Wat de belastingdienst wil weten is je woont in een huis waar je ook de eigenaar van bent. Want dan zit het vermogen van eigen huis in box 1. Een ingewikkelde uitzondering met lastige regels. Dus ik snap de verwarring wel of je wel of niet eigenaar ben van je huis volgens de belastingwet. De belastingdienst voert alleen de belastingwet uit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je de woning gekocht hebt ben je eigenaar van een woning. Als je een woning huurt dus niet. Voor jouw belastingaangifte is ook niet van belang wie wel de eigenaar van de woning is.
(Lees meer...)
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding