Moet er partneralimentatie betaald worden als mijn ex bijstand heeft?

8 jaar geleden is de scheiding uitgesproken tussen de personen, ex heeft inmiddels 2x (aantoonbaar) samengewoond, moet de ex-man dan nog partneralimentatie betalen? (Man betaald wel kinderalimentatie voor de 2 kinderen)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, want is er sprake van ‘opnieuw gaan samen leven’ met een nieuwe partner, dan is de gerechtigde tot alimentatie definitief zijn of haar recht op alimentatie kwijt. Ook wanneer de nieuwe relatie weer wordt verbroken, is de alimentatieplichtige niet verplicht om opnieuw alimentatie te gaan betalen.
In de bron vind je nog veel meer informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus, ik dacht dat alleen bij een huwelijk het geval was, maar je linken zijn duidelijk en geloofwaardig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grappig, ik wist niet dat de partneralimentatie definitief ophield ook als een nieuwe relatie werd verbroken. Niet onlogisch trouwens, maar ik heb er blijkbaar nog nooit over nagedacht. Plus. Overigens: zou er geen sprake zijn van een nieuwe relatie, dan moet er voor een partner in de Bijstand wel degelijke alimentatie betaald worden. Daar leek de vraag over te gaan voor ik de beschrijving las, dus ik meld het toch maar even. Alimentatie is een voorliggende voorziening voor de Bijstand, dus Bijstand vult de alimentatie aan tot het sociaal minimum, en komt daar niet voor in de plaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is niet alleen met huwelijk. Dit geeft vaak lastige situaties, er zijn wel criteria voor wanneer het samenwonen is. Maar bewijsvoering voor samenwonen is vaak lastig. Het is zelfs zo dat de alimentatie met terugwerkende kracht terugbetaald kan moeten worden als blijkt dat de ex daar geen recht op had.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel, helder!