Als je een lening af wil sluiten waarom mag je je ploegendienst niet bij je bruto salaris tellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

omdat je als je in de ww komt je ook geen recht hebt op die ploegentoeslag
en de banken houden daar rekening mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ploegentoeslag is een variabel deel van je inkomen waarop je vaak contractueel geen aanspraak kan maken. Als je functie wordt gewijzigd kan ook de ploegentoeslag komen te vervallen. Dit biedt dus voor een bank/kredietverstrekker onvoldoende zekerheid om een lening te verstrekken.

Ik heb in het verleden voorbeelden meegemaakt van beroepschauffeurs die buitenlandtoeslag hadden en op basis daarvan ook een hypotheek genomen. Toen de transportonderneming stopte met transport in het buitenland kwam de toeslag voor deze chauffeurs te vervallen met alle consequenties van dien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik nog bij de bank werkte hielden wij daar wel rekening mee.
Er zijn nu eenmaal functies die niet om ploegendiensten heen kunnen en daar dus ook altijd mee te maken zullen hebben.

Wat wij toen deden was dat wij rekenden met het brutosalaris. En dan moest de klant aan de hand van zijn jaaropgaven van de afgelopen 3 jaar aantonen wat het inkomen uit ploegendienst was. Daar namen we het gemiddelde van en telden we 50% bovenop het vaste inkomen.

Overigens zal het gezien de huidige economische situatie best lastig kunnen zijn. Bij ontslag heb je natuurlijk wel een probleem omdat er dan geen rekening wordt gehouden met het variabele deel. Ik denk dan ook dat het tegenwoordig alleen gedaan wordt met mensen die minimaal een HBO opleiding hebben en dus bij ontslag sneller aan een baan zullen kunnen komen. En dan zal er waarschijnlijk ook nog rekening worden gehouden met de leeftijd.

De reden dat ze het dus niet doen is dus: verslechterde economische omstandigheden, het risico bij minder ploegendiensten dat het inkomen lager is en bij ontslag wordt er geen rekening gehouden met het variabele deel.