Strijken ze bij de bank de biljetten?

Geld uit de flappentap is altijd keurig glad en strak. Dat moet ook wel, anders loopt het vast in die machine. Maar de meeste mensen vouwen een biljet dubbel als ze het in hun portemonnee stoppen. Hoe krijgt de bank ze weer zo mooi glad?

12 maanden geleden
in: Bankieren
2.4K

Antwoorden (2)

Nee. Alle voor aankopen gebruikte biljetten gaan naar De Nederlandsche Bank waar ze door machines geteld en nagekeken worden. De flappen die vies, beschadigd, gescheurd en/of gekreukeld zijn worden eruit gehaald en vernietigd. Alleen biljetten die schoon en gaaf zijn (machineleesbaar) worden hergebruikt.
12 maanden geleden
Thecis
12 maanden geleden
Maar hoe komt het dat de biljetten vanuit de geldautomaat zo glad zijn? Ook iets minder gladde biljetten zijn goed machinewasbaar.
Amadea
12 maanden geleden
Zoals in het filmpje te zien is worden de biljetten heel strak gebundeld verpakt. Dan worden ze vanzelf kreukelloos...
Ja, dit gebeurt bij sommige banken. Het strijken van bankbiljetten gebeurt meestal om de biljetten glad te maken en eventuele vouwen of kreukels te verwijderen, waardoor ze er netter uitzien. Dit draagt bij aan de kwaliteit en presentatie van het geld dat in omloop is. Het strijken van bankbiljetten gebeurt echter in een gecontroleerde omgeving met speciale apparatuur en vereist expertise om de biljetten niet te beschadigen.
12 maanden geleden