Wij zijn jaren geleden een lening aangegaan waarbij onze maandelijkse aflossingen gebruikt wordt als inleg voor beleggingen.

Het is erg onoverzichtelijke en we krijgen het gevoel dat er niks afgelost wordt.
Wij wilden er van af maar nu blijkt dat het eigenlijk niet kan....omdat we een kleine lening ernaast hadden volgens een financieel persoon die langs kwam.
Wat kunnen wij doen om deze beleggingslening om te zetten naar een meer controleerbaarder persoonlijke lening?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik kan hier weinig zinnigs over zeggen, behalve dan dat je je eens moet laten adviseren door iemand die verder niks met de oorspronkelijke lening te maken had.

Je kunt b.v. bij je eigen bank een advies vragen. Je bankpersoon zal wel mee willen werken en denken als je de nieuw af te sluiten lening (om het oude gat te vullen) bij deze bank wil sluiten.

Het is moeilijk om echt onafhankelijk financieel advies te krijgen zonder daar flink voor te moeten betalen, maar bij je eigen bank kun je er meestal van uit gaan dat ze het beste met je voor hebben en graag op jouw geld of schuld willen passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt allemaal erg vaag en het lijkt erop dat jullie destijds iets hebben afgesloten waarvan het product eigenlijk niet helemaal duidelijk was. Zoals het andere antwoord al aangaf kun je bijv. naar een bank gaan, maar ook naar een financieel adviseur (een onafhankelijke dan wel) of een accountantskantoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af of je dit wel goed ziet: je hebt jaren geleden een som geld geleend en dat geld is toen belegd. Mogelijk in aandelen, mogelijk in obligaties, misschien beide, misschien nòg anders.
Jouw maandelijkse aflossing dient voor het delgen van de lening die je toen aangegaan bent met betaling van rente, mogelijk met betaling van de premie voor een soort van verzekering die er aan gekoppeld is.
Als het goed is krijg je jaarlijks een overzicht van de aflossing (en restschuld) en van de waarde van je aandelen/obligaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga bij een bank die je wel vertrouwt langs om te kijken of je de bestaande lening kan oversluiten.