hoeveel reisuren moet ik vergoed krijgen als ik 3 uur in de auto zit en de heft van de tijd achter het stuur zit?

werk in de bouw en rij mee in auto van baas.afstand retour is ruim 220km.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

Alle, tenzij het, het oorspronkelijke woon werkverkeer is.
Indien het een project is zou er wellicht van te voren iets afgespeoken kunnen worden, om zodoende toch de klus binnen te halen. Maar zonder afspraak, is het gewoon werktijd.
9 jaar geleden
Volgens de CAO bouw (artikel 51) geldt het volgende:

Reisuren zijn de tijd waarin gereisd wordt van de woning tot het werk en terug. Je krijgt daarvoor een vergoeding indien je moet werken buiten je eigen woongemeente, en dat zal zo zijn bij een reisafstand van 110 Km.

Als je het hele stuk zelf achter het stuur zit met collega's mee (w.o. je baas) dan geldt de hele reistijd met als minimum 2,8 uur. Als je niet stuurt ben je meerijder en dan gaat er 60 minuten van de (retour)rijtijd waarmee gerekend wordt af. Hierbij geldt dat tenminste 1,8 uur moet worden vergoed.

Jij deelt de stuurtijd precies door tweeën. Er is daarvoor geen specifieke regeling. Het ligt voor de hand dat je baas in het midden te gaat zitten met de te rekenen uren.

De aldus bepaalde uren dienen te worden betaald tegen het voor jou geldende garantie-uurloon.

Let wel: er is nog geen CAO afgesloten voor 2015. En één van de geschilpunten is nu juist dat de bonden de reisurenvergoeding willen handhaven terwijl de werkgevers willen die inperken. Het kan dus snel veranderen...
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
+ Klopt