Heb ik recht op een bijstandsuitkering als ik bij mijn vader inwoon die AOW heeft?

Ik ben 30 jaar en heb vanaf me 18e jaar gewerkt bijdezelfde werkgever, deze werkgever is gestopt en ik kwam dus in de WW, ik heb tussendoor wel gewerkt maar niet echt vast maar meer seizoenswerk, ik woonde altijd op mezelf maar ben meteen toen ik de ww inkwam bij me vader gaan wonen omdat dat financieel beter was voor me en in die tijd was me moeder overleden dus dacht zo van ik financieel beter in de WW en me vader wat meer gezelschap in een moeilijke tijd vandaar me beslissing, ik heb zelf wat losse baantjes gehad maar niet echt vast contract nog niet en het valt me zwaar tegen om een baan te vinden waar ik weer jaren mee vooruit kan, mijn ww duurt nog 3 maanden en ik heb jammergenoeg nog geen vaste baan en wel gesprekken nog gaande, mocht het in het ergste geval niet lukken heb ik dan recht op bijstand als me vader aow heeft en ik inwonende ben (me vader is nu 75 jaar) ...?

11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Ja, je hebt recht op bijstand, maar niet het volle bedrag voor alleenstaanden. Het kan voor jouw uitkering gevolgen hebben, je vader wordt niet gekort. ik heb het vermoeden dat jullie een gezamelijke huishouding voeren, dan worden jullie allebei gekort. Als jullie op commerciële voorwaarden bij elkaar in huis wonen, dan is het een ander verhaal, maar dan moet je wel een huurcontract hebben dat is ondertekent door zowel je vader, als door jou en de normale huur betalen die ervoor staat. Dan worden jullie beide gezien als alleenstaande en krijgen jullie allebei, de uitkering die daarvoor geldt. Zoals ik het heb begrepen, heb je recht op een aanvulling op de uitkering van je vader, zodat jullie samen daarvan rond zullen moeten komen.
Vraag het eens na bij de gemeente, dan weet je waar je aan toe bent.
Vaste contracten worden op dit moment ook niet royaal uitgedeeld, je moet aanpakken wat je krijgen kan aan werk en niet te hoge eisen stellen. Er wordt veel met 0 uren contract gewerkt. schrijf je eens in op deze site: vacatures.trovit.nl je krijgt dan dagelijks vacatures per mail aangereikt, waar je ook direct op kunt solliciteren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Correctie, je vader wordt ook als jullie een gezamelijke huishouding voeren niet gekort op zijn uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Peter13061981
11 jaar geleden
Oke bedankt voor de informatie, ik hoop dat ik het geluk heb dat ik aangenomen word want dat zou het mooiste zijn maarja soms heb je het niet voor het zeggen, ik heb tussendoor al wat baantjes gehad maar dat was voor tijdelijk en vrij simpele baantjes inpakken ezo anders dan ik vanaf me 18e deed maarja thuiszitten is niets dus daarom, maarja liever een vaste baan want dat scheelt zon hoop gedoe en onzekerheid, maar bedankt voor je informatie