Hoe hoog is het maximum van de ww uitkering, zowel bruto als netto?

WW stelt dat je 70% krijgt van het laatst verdiende loon, met een maximum van 188.80 € per dag. Krijg je nu 188.80 uitgekeerd of 70% daarvan? Hoeveel % loonheffing betaal je over deze uitkering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

Die 70% kan max. 188,80 perdag bedragen. Voor de loonheffing, probeer google eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt 188,80 maximaal.

Stel je verdiende 300 euro per dag, dan krijg je daar dus 70% van, maar nooit meer dan 188,80.

Over die 188,80 betaal je volgens mij 42% loonheffing.
Maar dat weet ik niet zeker. Dat kun je berekenen.

http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=hoeveel+procent+loonheffing+betaal+je

Toegevoegd na 1 minuut:
Die 42% is natuurlijk over schijf drie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maximale ww-uitkering is per maand: (260x 188,80): 12= 4.096.
Volgens de groene maandtabel (voor uitkeringen e.d.) is de loonheffing daarbij per maand, met loonheffingskorting 1.580 en zonder loonheffingskorting 1.414.
Excl. bijtelling voor eventuele bijdrage van de uitkeringsinstantie voor ingehouden inkomensafhankelijke premie Zorgverzekeringswet (Zvw).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WW uitkering 2011

Als u in aanmerking komt voor een WW-uitkering, dan heeft u in principe recht op een uitkering ter grootte van 75% van uw laatstgenoten salaris gedurende de eerste twee maanden (!) van de WW, daarna bedraagt de WW-uitkering 70% van uw laatstgenoten salaris.

Bij de berekening van de hoogte van uw WW-uitkering (en dit geldt op gelijk wijze bij een WIA- of WAO-uitkering) geldt wel een maximum. Voor de eerste twee maanden bedraagt dit maximum ongeveer 3.080 euro bruto per maand inclusief vakantietoeslag. Omdat een WW-uitkering per vier weken wordt uitbetaald en de vakantietoeslag pas in mei wordt uitbetaald, komt dit neer op een uitkering van ca. 2.622 euro bruto per vier weken. Na verloop van twee maanden zakt uw WW-uitkering naar een niveau van 70%. Uw vierweekse WW-uitkering zal dan maximaal 2.448 euro bruto bedragen.

De hoogte van de maximale WW-uitkering is verbonden met uw LV-loondagen. Deze staan op uw salarisstrook vermeld.

Verder geldt nog:
- Wekeneis (basisuitkering)

U moet in de 36 weken voorafgaand aan de eerste werkloosheidsdag, minimaal 26 weken in loondienst gewerkt hebben om recht te hebben op WW. Eén dag gewerkt is overigens al voldoende om die bewuste week mee te laten tellen. Voldoet u aan deze eis en aan de overige voorwaarden voor een WW-uitkering, dan hebt u in ieder geval recht op een basisuitkering van 3 maanden.

Voor bepaalde groepen werknemers, zoals filmmakers en musici, kunnen afwijkende eisen gelden.

- Jareneis (verlengde uitkering)

Hebt u in 4 van de 5 kalenderjaren voordat u werkloos werd, ten minste 52 dagen per jaar in loondienst gewerkt, dan voldoet u aan de jareneis. Voldoet u aan zowel de weken- als de jareneis, dan kunt u recht hebben op een WW-uitkering die langer duurt dan 3 maanden. De duur van uw totale WW-uitkering is dan in maanden even lang als uw arbeidsverleden in jaren. Hebt u bijvoorbeeld een arbeidsverleden van 8 jaar? Uw verlengde uitkering duurt dan 8 maanden.

De maximale duur van de WW-uitkering is 3 jaar en 2 maanden (38 maanden in totaal).

Meer info http://www.ontslag-krijgen.nl/voorwaarden-voor-een-ww-uitkering.html