Hoeveel mag ik verdienen thuiswonend?

Mijn beide ouders krijgen bijstandsuitkering. Zelf ben ik werkende in Rotterdam. Mijn vader zegt dat ik niet over de 650 mag verdienen anders gaan ze het tekorten op de uitkering en ook op de huurtoeslag en andere toeslagen. Klopt dit? Hoeveel mag ik maximaal verdienen zonder dat mijn ouders hiervan hinder oplopen? En is het bedrag bruto of netto, telt vakantiebaan ook mee? Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Uw vader heeft gelijk.
Per 1 januari 2014 is de norm Wet studiefinanciering € 633,44 per maand. Heeft u als kind per maand minder inkomsten dan € 633,44 dan heeft dit geen consequenties voor de hoogte van d bijstandsuitkering van uw ouders. De woonkosten kunnen niet gedeeld worden, omdat de inkomsten van u lager zijn dan het normbedrag. U moet de inkomsten wel melden. Het normbedrag van de Wet studiefinanciering wordt jaarlijks aangepast.

Als u meer inkomsten heeft dan € 633,44 per maand (peildatum januari 2014), dan kunnen deze inkomsten van invloed zijn op de hoogte van de bijstandsuitkering van uw ouders. De woonkosten kunnen gedeeld worden. Afhankelijk van uw inkomen wordt de bijstandsuitkering verlaagd. Zie bron 1.

Per 1 januari 2015 (voor uw ouders per 1 juli 2015) gaat de Participatiewet in werking met daarin opgenomen de kostendelersnorm. Voor de kostendelersnorm tellen de inkomsten en het vermogen van uw ouders mee voor hun recht op een uitkering. De inkomsten en het vermogen van u als huisgenoot niet. Uw inkomen telt wel mee voor de hoogte van de uitkering van uw ouders. Die zal als uw inkomen substantieel is per 1 juli 2015 worden verlaagd van 100% bijstandsnorm naar 130% x 2/3 is 86,67% - zie bron 2.

Toegevoegd na 6 uur:
Correctie: de zin: Uw inkomen telt wel mee voor de hoogte van de uitkering van uw ouders tot eind antwoord moet zijn:
Als u niet valt onder de niet meetellende huisgenoten zoals genoemd in bron 2 zal per 1 juli 2015 de bijstand van uw ouders worden verlaagd van 100% bijstandsnorm naar 130% x 2/3 is 86,67% - zie bron 2.

Bedragen zijn netto te lezen.
Wijzigingn moeten per maand worden doorgegeven. Dus ook een vakantieuitkering. M.i.v. juli 2015 tellen uw inkomsten als huisgenoot niet meer mee
fisbel