Als ik bij mijn oma ga inwonen, komt haar pensioen en huursubsidie dan in gevaar?

omdat ik dan een uitwonende beurs krijg? of veranderd er voor haar dan niets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Ga je dr daadwerkelijk wonen of alleen om ene uitwonende beurs te krijgen?
Ten eerste moet het van de verhuurder mogen, maar als het een huis is voor meerdere personen/gezien, zal dat geen probleem zijn. Dr pensioen is geen probleem en dr huurtoeslag ook niet want de beurs is geen belastbaar inkomen. Als je (teveel) bijverdiend zou dat wel het geval kunnen zijn,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga je er zeker wonen dan zou het kunne je mag dan namelijk meer inkomen hebben dan als je alleen woont voor huursubsidie maar het moet dan wel ook boven een bepaald bedrag zijn en ik weet niet of je dat bedrag ook verdiend ook is het zo dat jullie veel schelen qua leeftijd en dit heeft weer betrekking tot haar 65+ huursubsidie ik neem aan dat ze dat is als je oma zegt het ligt er ook aan hoe oud jij bent en hoeveel je dus verdiend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het pensioen van oma zijn er geen gevolgen.
Voor uw studiefinanciering: u krijgt een uitwonende beurs.
Deze beurs wordt niet beschouwd als inkomen. De beurs heeft dus geen gevolgen voor de huurtoeslag oma.

Voor de huurtoeslag oma kunnen er wel gevolgen zijn (lees onder 1). Er zijn twee mogelijkheden:

1. U wordt medebewoner. Dat bent u sowieso als u zich op het adres van oma laat inschrijven. En er geen huurcontract wordt opgesteld. Er is dan sprake van een gemeenschappelijke huishouding: samen eten, samen TV kijken enzovoort. Zonder huurcontract beschouwt de Belastingdienst u echter ook als medebewoner.

Het voordeel voor oma kan zijn dat ze meer huurtoeslag krijgt. Als alleenstaande mag ze niet meer inkomen hebben dan € 20.200 / samen met de medebewoner (u dus) mag er niet meer inkomen zijn dan € 27.575
Als u dus weinig of geen inkomen heeft, komt dit gunstig uit voor oma. Als u echter pakweg € 10.000 inkomen heeft, zal de huurtoeslag voor oma ongunstig uitkomen of zelfs kunnen stoppen. U kunt de scenario's allemaal uitrekenen door een proefberekening te maken: oma alleen OF oma met medebewoner / oma met onderhuurder. Zie:
http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/

2. Als er een huurcontract wordt opgesteld, wordt u onderhuurder. De evtl. betaalde huur vormt geen inkomsten voor oma. De huurtoeslag blijft voor haar zoals die nu is vastgesteld. Huurtoeslag voor alleenstaande dus.

NB: Toeslagpartner kunt u niet zijn, ook niet als u in een jaar meer dan een half jaar met oma heeft samengewoond.
Grootouder - kind zijn namelijk geen toeslagpartners van elkaar. Tenzij er zeer bijzondere omstandigheden zijn zoals bijvoorbeeld een gezamenlijke eigen woning.
fisbel