Kan je met behulp van eenheden centraal ketelhuis verbruik omrekenen naar M3 verbruik p/j, Zoja? ongeveer een indicatie

Ik woon in een flatwoning die aangesloten is op een centraal ketelhuis voor het stoken in huis. Ik verbruik rond de 30 eenheden per jaar en betaal €80 per maand.

Wat zou ik hiervoor nou eigenlijk betalen als ik een HR ketel had?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Daarvoor dien je eerst te weten wat voor eenheden er gemeten worden en wat een eenheid kost.
Een m³ aardgas heeft een verbrandingswaarde (netto) van ca. 32 Mj daarvan kun je met een goede HR ketel gemiddeld ca 92 % benutten (de ketel kan een theoretisch rendement hebben van 97%) maar daar komen de transmissieverliezen van de leidingen nog bij. dus haal je eigenlijk maximaal 95%van 32 Mj geeft 30 Mj oftewel 8,33 kWh. Bij een gasprijs van gemiddeld €0,65 per m³ kost 1 kWh dus ongeveer 0,08 € jouw eenheden kosten per jaar 80*12 is €960,00/30 eenheden is €32 per eenheid oftewel 400 kWh( 1440Mj) per eenheid bij gelijke kWh prijs als gas bij decentrale verwarming .
In jouw situatie komen daar nog instalatie ,afschrijving ,rente ,en onderhoudskosten bij
bij een andere methode kun je nu zeggen dat je 1476m³ gas zou gebruiken voor je verwarming .maar daar komen de kosten voor de instalatie nog bij. die betaal je nu in de prijs per eenheid.
voor installatie Ca €3000,
afschrijving in 15 jaar is per jaar €200
rente over geinvesteerd vermogen 4%*3000 is €120
onderhoud €100 geven een vaste kostenpost van €420
nu betaal je €960 * kosten € 420 geeft voor gas nog €540 /€0,65 is 830 m³ gas oftewel 6920 kWh oftewel 24912 Mj .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus uit jou verhaal begrijp ik dat je bij een centraal ketelhuis ongeveer 44% van de prijs aan installatie, afschrijving, rente en onderhoudskosten betaald? Komen er bij een HR ketel dan geen extra kosten bij? behalve dan de kosten die je altijd aan de energieleverancier betaald (vastrecht, energiebelasting). ik ben huurder. Dus als ik een zelfstandige Hr ketel had zou ik met een vergelijkbaar verbruik in dezelfde woning ongeveer 830 m3 stookkosten hebben. Dat ligt in prijs bij de meeste energieleveranciers ongeveer op €560 per jaar. Dan zou ik in mijn geval dus €400 per jaar goedkoper uit zijn met een HR ketel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee juist niet de kosten voor de installatie en onderhoud voor je eigen HR ketel zouden ongeveer 420 euro bedragen, dan hield je nog voor 560 euro over om bij een gasleverancier gas te kopen wat toereikend zou zijn voor 830 m³ gas, en daar krijg je naar mijn mening geen appartement mee verwarmd.