Wat kan ik doen voor extra studiefinanciering?

Hallo,
mijn ouders zitten onder een bepaald inkomen zodat ik eigenlijk de maximum studiefinanciering zou moeten krijgen. Doordat mijn vader zijn dingen niet goed geregeld heeft, weet de bank niet hoeveel hij verdient en is hij veel te hoog ingeschat. Gevolg is dat ik afgelopen jaar de minimum studiefinanciering heb gekregen. Ook moet ik wat geld terug betalen omdat ik een paar maanden teveel heb gekregen volgens hen (terwijl ik dus juist te weinig heb gehad). Mijn ouders zijn inmiddels gescheiden en mijn vader is al bijna een jaar zijn baan kwijt en heeft het nog steeds niet geregeld met de belastingen. Als ik er over begin, krijgen we eigenlijk altijd ruzie. Ik baal er gewoon van. Van het geld dat ik van de studiefinanciering krijg (zo'n 90 per maand geloof ik) kan ik nog niet eens mijn studie zelf betalen, (Deze kost volgens mij iets van 1672) laat staan boeken, kleding en andere noodzakelijke dingen. Mijn ouders kunnen ook niet bijspringen met geld, omdat ze het simpelweg ook niet hebben. Gevolg is dat ik elke maand veel leen. Is er een manier waarop ik dit zelf kan oplossen? Heeft het zin als ik met de bank ga praten en mijn situatie uitleg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als het goed is kan je de IB-groep verzoeken om het inkomen van je vader buiten beschouwing te laten.

Dat had een vriend van mij die in een soortgelijke situatie zat ook gedaan. Hij had nauwelijks/slecht contact met zijn vader, waaardoor zijn vader niet meewerkte aan de vaststelling van zijn loon.

Bel de IB-Groep op en vertel ze dat je vader niet meewerkt aan vaststelling van zijn loon.

In dat soort gevallen kunnen ze iets voor je regelen (als de regels niet zijn veranderd, want ik praat nu over een regeling van 10 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vader en moeder moeten allebei een formulier ondertekenen, dat zij toestemming geven hun inkomsten via de belasting te kunnen checken, doen zij dit niet, of heeft de belasting de verkeerde gegevens, dan kan alleen je vader dit oplossen, door de goede gegevens te verstrekken.Doet hij dit niet, dan zal hij zelf moeten bijspringen, of je kunt een baantje zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel eens met dienst uitvoering onderwijs (duo), de voormalige ib-groep. Er zijn mogelijkheden toch studiefinanfiering te krijgen bij ruzie met of weigering van de ouders.
Zij kunnen dit volgens mij uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zusje heeft het zelfde probleem gehad. Bij ons was het net iets anders. Belastingdienst had ook net niet genoeg info over de inkomsten van me vader, die weer een probleem veroorzaakte met de studiefinanciering van me zusje. Ik weet niet of je contact hebt met je vader, maar wij niet. Dus, mijn zusje moest een paar brieven inleveren. 1 van ons huisarts waarin ze heeft geschreven dat ze geen contact heeft met haar vader en een brief van me moeder. Hiermee is ze naar de duo gegaan, en met terugwerkendekracht heeft ze alles in een keer gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je aan om niet te lenen, tenzij je het echt nodig hebt. Ik zelf heb dat ook gedaan, en voordat je het weet zit je met een hoge schuld. Ik had het niet eens door, en heb nu een schuld van €6000,-